Wie kan mij vertellen hoe dit precies zit. Als je bijv 145pk aan je krukas heb moet dit toch ook op je achterwiel staan inplaats van 125pk, of gaat er tijdens de overbrengen 20pk verloren. I really don't get it
Het is simpelweg een kwestie van zo min mogelijk richtingsverandering van de draaienergie van de krukas. Als deze evenwijdig ligt aan de achteras is ketting of riem dus het meest efficiënt.
BMW, Moto Guzzi en Honda GL en SThebben de krukas in de lengterichting van de fiets en dus haaks op de achteras liggen. Hierdoor is een 90° hoek in de draaienergie nodig en hiervoor is het cardan de meest efficiënte oplossing.
Cardanoverbrenging is wel veel onderhoudsvriendelijker en wordt daarom veel gebruikt op "rustige" toerfietsen, waarbij het grotere vermogensverlies minder storend is.
De meeste moderne koekblikken hebben de krukas ongeveer tussen de voorwielen liggen waardoor deze direct vanuit de versnellingsbak kunnen worden aangedreven zonder onnodige hoeken.
En inderdaad, bij zo ongeveer alle motorvoertuigen wodt in de brochure het vermogen aan de krukas weergegeven, simpelweg omdat dit een hogere waarde is en dus indrukwekkender over komt.:-O
Op vrijdag 27 juni 2003 20:35 schreef Prinsje het volgende:
Cardanoverbrenging wordt daarom veel gebruikt op "rustige" toerfietsen, waarbij het grotere vermogensverlies minder storend is.
En inderdaad, bij zo ongeveer alle motorvoertuigen wordt in de brochure het vermogen aan de krukas weergegeven, simpelweg omdat dit een hogere waarde is en dus indrukwekkender over komt.:-O
Zoveel zal het niet zijn, er gaat bij een moderne sportmotor ca 12 % verloren tussen krukas en achterwiel. De ketting alleen zal daarvan dus maar een klein deel uitmaken, iets van 4% of zo???
Helaas gaat een goed deel van die 12% op in warmte (=wrijving), helaas is het rendement van een verbrandingsmotor niet al te goed.