Abus Muur/Vloeranker WBA

Greenmaster

MF'er
2 jan 2006
93
0
Groningen
Beste MF-ers,

Ik heb een vraag over de bevestiging van een WBA 100 muur/ grondanker van Abus.
Graag wil ik deze bevestigen en heb hiervoor twee verschillende opties:
- op de grond; stenen gemetseld volgensmij, stoeptegels ernaast zijn geen optie lijkt me.
- op paaltje.

ABUS WBA 100:
wba100.jpg


PAALTJE:
paaltje.jpg

GROND:
grond.jpg


Zie foto's.
Welke optie zou het beste zijn v.w.b. braakgevoeligheid?


Bedankt.
Lennart
 
Laatst bewerkt:
zo wie zo grond, daar zit dat paaltje ook in.

groot gat graven, beton storten, wat stukken uitstekend ijzer erbij, zand en tegels weer terug op z'n plaats, laten uitharden, anker in beton monteren, mooi afwerken en klaar. naast de 'kademuur' kan je lekker makkelijk graven en desnoods nog wat bouten in de muur schroeven die ook in het beton komen. komt er nooit meer uit.
 
Als je toch beton stort kan je er net zo goed een beugelsot in mee "gieten"

Kijk eerst eens hoe die die laag stenen zit, is dat één laag of een soort fundament?
Of zie ik het goed en is het een kademuur?
Die pluggen die je erbij hebt zijn voor beton.
Voor steen heb je andere ankers nodig, iig langere nemen als het muurtje uit meer lagen bestaat.

Ik zou mijn motor niet zo dicht langs het water willen parkeren.
 
Bedankt voor de tips.
Goed idee van dat beton storten. Zelf nog nooit gedaan, maar dat moet geen rocketscience zijn lijkt me. Hoe bedoel je met stukken ijzer erin? Gewoon er door gooien voor de stevigheid?

Dus nadat ik het gat heb gegegraven een paar lange bouten horizontaal in de kade schroeven en daarover heen het beton storten, voor de verankering als het ware?

Gr! Lennart
 
Ik lees op internet over houten bekisting, is dit ook noodzakelijk bij een kleine hoeveelheid?
Ben dan van plan om een blok van 50 x 50 x 50 cm te storten.

Dat is toch wel genoeg?
Lennart
 
Laatst bewerkt:
Op zich niet, gewoon een gat graven en die volstorten, bekisting kan nodig zijn als je over grote hoeveelheden beton praat. En 50x50x50 til je niet zo even de grond uit, maar zwaarder kan geen kwaad denk ik. Trouwens, als men het echt op je motor voorzien heeft, houdt niks ze tegen. Dus wat is er mis mee om je motor aan dat paaltje/hek vast te leggen?

Wat betreft dat ijzer: Een stuk stevig ijzer meegieten in het beton zodat je een oog hebt boven het beton uit, daar kan je dan je ketting aan vast leggen. Dan zijn het niet 4 kijlbouten die je motor met de wereld verbinden, maar een serieus stuk ijzer. Want eigenlijk is dit schijnveiligheid, dat anker stelt niks voor zolang het met kijlbouten vast zit, imho.!
 
Erm, waarom hang je je slot niet gewoon aan het paaltje? :?

:^

Is het openbare weg? Nadeel van ankers, beton storten enz is namelijk dat een overijverige ambtenaar er over zou kunnen vallen (letterlijk en/of figuurlijk :+ ) en dan alles op jouw kosten weer naar de oude staat laat herstellen.
 
Laatst bewerkt:
als je een gat vult met beton dan is dat goed, als in dat gat met beton ook nog een stuk steigerpijp zit of een (gedeelte van) een fietsframe is de weerstand om het los te krijgen groter. als het geheel maar zwaar en onfelxibel is. wel even buren inlichten en buiten ambtenarenkantoortijden werken. komen ze maandagochtend alsnog langs, dan zien ze geen verschil.

ik herinner me nog een topic over iemand die hetzelfde heeft gedaan en een stuk ijzeren pijp heeft verbogen wat 5 cm uitstak waar die zijn ketting aan vast maakte. op die pijp was nog extra metaal gelast zodat een pijpsnijder geen grip kon krijgen.

succes
 
Ik lees op internet over houten bekisting, is dit ook noodzakelijk bij een kleine hoeveelheid?
Ben dan van plan om een blok van 50 x 50 x 50 cm te storten.

Dat is toch wel genoeg?
Lennart

Als je een beetje stevige grond (klei bijvoorbeeld) hebt daar, dan kan het zonder bekisting.
Is trouwens ook wel afhankelijk van wat voor beton je gebruikt...

In jouw geval:
Rijtje van die klinkers van het "GROND"-plaatje verwijderen.
Gat graven, zeg 50 lang, klinkerstukkie-breed, en 30-50 diep.

Tip: graaf m naar beneden toe breder uit, zodat je niet alleen maar een rechte
kolom beton krijgt, dat trek je soms alsnog makkelijk uit de grond...


Goed, je hebt tegenwoordig van dat snelbeton.
Gat graven, water er in,
betonpoeder er in,
en "na 30 minuten klaar".

Heb een keer een week gewacht op dat spul...

Welke beton je ook gebruikt: wacht tot het echt goed uitgehard is,
en begin daarna pas te boren voor de bouten.
 
Op zich niet, gewoon een gat graven en die volstorten, bekisting kan nodig zijn als je over grote hoeveelheden beton praat. En 50x50x50 til je niet zo even de grond uit, maar zwaarder kan geen kwaad denk ik. Trouwens, als men het echt op je motor voorzien heeft, houdt niks ze tegen. Dus wat is er mis mee om je motor aan dat paaltje/hek vast te leggen?

Wat betreft dat ijzer: Een stuk stevig ijzer meegieten in het beton zodat je een oog hebt boven het beton uit, daar kan je dan je ketting aan vast leggen. Dan zijn het niet 4 kijlbouten die je motor met de wereld verbinden, maar een serieus stuk ijzer. Want eigenlijk is dit schijnveiligheid, dat anker stelt niks voor zolang het met kijlbouten vast zit, imho.!


Yeah...right:
10001788_4.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan