Acceleratie motor versus Jumbo Jet

Robinjo

MF veteraan
17 mei 2003
16.016
8.674
Driebergen
Facebook
Een collega vertelde dat hij vliegen onder andere zo leuk vond omdat je zo in je stoel wordt gedrukt door de acceleratie tijdens het opstijgen, ik meen dat een motor (en in mijn geval eentje van zo'n 200 pk bij 200 kg) nog wel een stukje harder optrekt naar mijn idee. :9 Maar dat wist hij nog niet zo zeker, maargoed hij rijdt zelf een Aygo 1.0 :+

Zijn er acceleratie cijfers bekend van zo'n ding?
Van een motor weet ik dat bijvoorbeeld een GSXR1000 0-200 doet in 7.2 seconde.
En een Jumbo Jet stijgt op bij zo'n 250 km/h ofzo?

full
 
Na een beetje googlen vond ik:

F16 acceleratie 0.7 g
Formule 1 auto 1.0 g
Corvette 0.61 g

Dus een straaljager trek ongeveer net zo snel op als een behoorlijke sportwagen, trekt natuurlijk
wel langer door (kruissnelheid F16 ligt rond de 800 km p/u)
 
Ik weet niet in wat voor vliegtuigen hij vliegt, maar ik kan me geen gevoel herinneren van "in m'n stoel gedrukt worden" bij het opstijgen van een jumbojet. Zo'n ding heeft toch veel te veel massa voor een "katapult-acceleratie" lijkt mij.
Een gevechtsvliegtuig is natuurlijk weer een heel ander verhaal :+

~[edit]
ff wat gegoogled en blijkbaar haalt hij z'n opstijgsnelheid van ca. 280km/u in iets meer als 35 seconden. Niet echt spectaculaire acceleratie dus _O-
 
slecht te vergelijken.

Bij de start is een motor of auto veel eerder weg vanwege het lage gewicht.
Maar zo'n vliegtuig heeft een veel hogere topsnelheid (of zit ie dan al in de lucht?)

Maar je krijgt wel een leuk gevoel bij het accelereren, zo'n ding maakt echt wel snelheid :)
 
De snelheid waarmee een B747 opstijgt hangt af van het gewicht.
Leeg is onze vrachtkist 159ton maximum startgewicht is 412,8ton.
Pas toevallig tijdens de rol getimed met een gewicht van 250ton gingen we van 0 naar 140knopen ( 260km/hr ) in 31,5 s.
Maar dit was met gereduceerd gas denk zo'n 70% vermogen.

Leeg en volgas weet je niet wat je meemaakt!

Groet,

Paul
F.O. B747
 
Een collega vertelde dat hij vliegen onder andere zo leuk vond omdat je zo in je stoel wordt gedrukt door de acceleratie tijdens het opstijgen, ik meen dat een motor (en in mijn geval eentje van zo'n 200 pk bij 200 kg) nog wel een stukje harder optrekt naar mijn idee. :9 Maar dat wist hij nog niet zo zeker, maargoed hij rijdt zelf een Aygo 1.0 :+

Zijn er acceleratie cijfers bekend van zo'n ding?
Van een motor weet ik dat bijvoorbeeld een GSXR1000 0-200 doet in 7.2 seconde.
En een Jumbo Jet stijgt op bij zo'n 250 km/h ofzo?

[afbeelding]



bij Topgear was er een item over, :Y



wat is sneller; een Bugatti Veyron of een Fighterjet F14?



de Veyron was ff sneller in het begin en daarna kwam die jet als een malle voorbij,


bij vliegtuigen praat je over het aantal ponds in stuwkracht. :]
 
Laatst bewerkt:
Een collega vertelde dat hij vliegen onder andere zo leuk vond omdat je zo in je stoel wordt gedrukt door de acceleratie tijdens het opstijgen, ik meen dat een motor (en in mijn geval eentje van zo'n 200 pk bij 200 kg) nog wel een stukje harder optrekt naar mijn idee. :9 Maar dat wist hij nog niet zo zeker, maargoed hij rijdt zelf een Aygo 1.0 :+

Zijn er acceleratie cijfers bekend van zo'n ding?
Van een motor weet ik dat bijvoorbeeld een GSXR1000 0-200 doet in 7.2 seconde.
En een Jumbo Jet stijgt op bij zo'n 250 km/h ofzo?

[afbeelding]

Lijkt me eenvoudig op te zoeken.
Take off speed en take off strip lenght of iets van die strekking...

Of je vraagt het Autoreply.
 
De snelheid waarmee een B747 opstijgt hangt af van het gewicht.
Leeg is onze vrachtkist 159ton maximum startgewicht is 412,8ton.
Pas toevallig tijdens de rol getimed met een gewicht van 250ton gingen we van 0 naar 140knopen ( 260km/hr ) in 31,5 s.
Maar dit was met gereduceerd gas denk zo'n 70% vermogen.

Leeg en volgas weet je niet wat je meemaakt!

Groet,

Paul
F.O. B747

:^

jammer alleen dat ze niet zo goed voor het milieu zijn :')
 
Laatst bewerkt:
collega van mij vroeg mij ook eens of ik in me stoel gedrukt werd bij snel optreken.
zoals hij in ze auto met jawel een 2 liter 170PK monster auto!

ik vroeg meteen welke stoel hij bedoelde.... ik heb geen rug leuning:(
 
al die vliegtuig - motor vergelijkingen slaan als een lul op een drumstel, dus helemaal nergens op.
de meest waardeloze performance heeft een vliegtuig op de grond, en het aller slechts wanneer hij stilstaat en moet gaan rollen.
laat dat nou net het stukje zijn waarbij onze motor het vrij goed doet..

je ziet wel eens crossers over water gaan, maar een vergelijking met een speedboot, welke op het water het snelst optrekt, ook een leuke.


soms zie ik met slecht weer bovengenoemde jumbo voor een kort vlucht wel eens vertrekken met volle pot, dus geen fuel efficiente start, waarbij de acceleratie eenmaal in de lucht zo geweldig snel voorwaarts en omhoog is, dat ze na 3km horizontaal al 2km hoog zitten; de eerste 1.5km rijden ze daarvan nog op de grond dus.

Dus nee dit zal je als passagier niet meemaken en ja eenmaal vliegend met de pedal to the aluminium kan het best rap en dan wordt je wel in je stoel gedrukt.

Dit zelf eens mogen meemaken op een besneeuwde baan, credo is dan zo snel mogelijk vliegen, en dat merk je echt wel.
 
Een collega vertelde dat hij vliegen onder andere zo leuk vond omdat je zo in je stoel wordt gedrukt door de acceleratie tijdens het opstijgen, ik meen dat een motor (en in mijn geval eentje van zo'n 200 pk bij 200 kg) nog wel een stukje harder optrekt naar mijn idee. :9 Maar dat wist hij nog niet zo zeker, maargoed hij rijdt zelf een Aygo 1.0 :+

Zijn er acceleratie cijfers bekend van zo'n ding?
Van een motor weet ik dat bijvoorbeeld een GSXR1000 0-200 doet in 7.2 seconde.
En een Jumbo Jet stijgt op bij zo'n 250 km/h ofzo?

[afbeelding]

Waar vliegt ie mee ?

Denk dat een vliegtuig in het begin gewoon traag is,.. maar de versnelling wel aardig kan oplopen..
 
Laatst bewerkt:
Na een beetje googlen vond ik:

F16 acceleratie 0.7 g
Formule 1 auto 1.0 g
Corvette 0.61 g

Dus een straaljager trek ongeveer net zo snel op als een behoorlijke sportwagen, trekt natuurlijk wel langer door (kruissnelheid F16 ligt rond de 800 km p/u)

Een jachtvliegtuig wint het ook wel van een Veyron. Alleen de eerste meters niet.

Een F16 gaat in 10 seconden van 0-300km/h.
In de daaropvolgende 10 seconden gaat hij van 300-1000km/h.

Wel met naverbranders aan uiteraard, dus die kan na 5 minuten gaan bijtanken in de lucht ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan