Accu goed of zit er ergens sluiting...

Titoturbo

Die hard MF'er
7 mrt 2003
364
0
De Meern
Hoi Techneuten,

Ik heb een probleempje met mijn accu. Twee weken terug merkte ik dat mijn motor niet wilde starten. Na het opladen van mijn accu liep alles weer als een zonnetje. Todat ik gisteren weer opmerkte dat mijn accu weer leeg was!!

Ik heb een druppellader met een accutester erop. Om de accu te testen noemen zij het volgende:

1. Zet de druppellader uit (220V eraf) sluit nu de laadsnoeren aan op de accu en zet over de accupolen een lampje van 21W oid tbv impedantie. Als het testlampje op de accutester na 30 seconden rood wordt dan is de accu stuk (groen is OK)
2. Als de accu nog in de motor zit zet dan de verlichting van de motor aan tbv de belasting van de accu.

Nu is bij het probleem dat mijn accu met een enkel lampje na 2 minuten nog niet uit is (lampje groen dus OK).
Zodra ik de accu in mijn motor heb zitten en ik schakel de verlichting aan dan is na een minuut het lampje rood, dus zou dat betekenen dat ie stuk is!

Nu denk ik dat er twee dingen aan de hand kunnen zijn
1. Mijn accu is toch stuk...
2. Er zit wellicht ergens sluiting in het systeem van mijn motor...

Kan iemand mij een betrouwbare manier vertellen om mijn accu te testen?
Is er een manier om te meten of er sluiting is in mijn systeem (als de motor eenmaal rijd is er geen vuiltje aan de lucht)

Ik heb al bij wat andere topics gekeken maar kon daar niet echt iets vinden wat op mij van toepassing was.

Wie kan mij wat tips geven???
 
...
Nu is bij het probleem dat mijn accu met een enkel lampje na 2 minuten nog niet uit is (lampje groen dus OK).
Zodra ik de accu in mijn motor heb zitten en ik schakel de verlichting aan dan is na een minuut het lampje rood, dus zou dat betekenen dat ie stuk is!
...

Ik zou alleen even willen inhaken op de quote:
Er is nogal verschil of je test met één lampje van 21W buiten de motor en testen in de motor met verlichting aan.

Waarom?

Omdat de met het 21W-lampje de accu belast met net geen 2A.
In de motor met verlichting aan belast je de accu met doorgaans dimlicht 1x55W, achterlicht 2x 5W, stadlicht en cockpit 10W -> ruim 6A. Daarmee ben je er nog niet: om de verlichting te laten branden zet je je motor op contact, waardoor je verbruik boven op die 6A nog met een paar Amps oploopt.

Deze twee situaties kan je dus absoluut niet met elkaar vergelijken.

Kijk verder eens hier
 
om te meten of er een gebruiker is die je accu leeg trekt; haal de massa-kabel van je accu los, plaats een spanningszoeker tussen de massa-pool en de massa-kabel, brand je spanningszoeker -> er is een verbruiker.
 
Toppie!!
Met deze raad kan ik verder!! Ik vermoed toch dat het mijn accu is. Maar om het zekere voor het onzekere te nemen test ik gewoon ff tussen mijn frame en de kabel van mijn minpool.

Dus guys :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan