Accu omruilen voor een condensator

Bruut CM

MF'er
17 jan 2020
77
16
Beste motorfanaten, ik ben al geruime tijd bezig met een project om een Honda cb 750 k2 om te bouwen naar een caferacer, nu heb ik heel veel voorbereidende werkzaamheden gedaan en kan ik binnenkort beginnen met het ombouwen.

probleem waar ik tegen aan loop is mijn accu. Ten eerste heb ik straks (bijna) geen plek voor een accu en de elektrische starter wil ik er af, nu vroeg ik mij af of de motor zonder accu kan. Ik heb ergens gelezen dat je een accu kan omwisselen voor een condensator maar hier heb ik te weinig kennis voor. Graag jullie hulp/mening. Wellicht is het handiger om toch een plek te maken voor een (hele kleine) accu, i.p.v. heel ingewikkeld te gaan doen maar wilhier toch graag meer over weten.

thanks
 
Onmogelijk, zelfs 1 keer starten lukt niet met alleen die 2 F condensator.
2F= 2 ((A*s) /V)
A=ampere
s=seconde
V= volt


Dus bij 12V heb je maar 0.16 ampère ter beschikking voor 1 seconde. (2F/12V=.166667A)
Stel de motor start binnen 0.1s (onmogelijk) dan heb je maar 1.67A ter beschikking over de volledige 100ms.

De TS wou ook de elektrische starter laten vallen.
Beste optie is kleine lithiumbatterij met ingebouwd laadcircuit/beveiliging.

Hier gaat iets mis denk ik. Ontlaadcurve 12V / 2F over 0.1R.

Screen Shot 08-05-20 at 11.49 AM.JPG
 
Onmogelijk, zelfs 1 keer starten lukt niet met alleen die 2 F condensator.
2F= 2 ((A*s) /V)
A=ampere
s=seconde
V= volt


Dus bij 12V heb je maar 0.16 ampère ter beschikking voor 1 seconde. (2F/12V=.166667A)
Stel de motor start binnen 0.1s (onmogelijk) dan heb je maar 1.67A ter beschikking over de volledige 100ms.

De TS wou ook de elektrische starter laten vallen.
Beste optie is kleine lithiumbatterij met ingebouwd laadcircuit/beveiliging.
tja als je gelijk zou hebben dan zou hij nog op de parkeerplaats bij de AH staan 🤔
:+
dus deze keer werkte het wel .... gelukkig voor hem
 
Ja en daar hebben jullie het dus mis. Een accu is chemische energie. Een condensator beslaat uit 2 geleiders die gescheiden zijn van elkaar.

Als voorbeeld:
Een zuuraccu zijn ook twee geleiders die gescheiden zijn van elkaar, met dielectrum., het accuzuur.

De samenstelling van een accu vs condensator is wel verschillend, een condensator is bedoeld om spanning af te geven, een accu om stroom te leveren.

Technisch gedraagt die accu zich als een condensator met een hoge capaciteit ...

Maar goed, ik hou er na maar over op voordat het een semantische discussie wordt
 
Als voorbeeld:
Een zuuraccu zijn ook twee geleiders die gescheiden zijn van elkaar, met dielectrum., het accuzuur.

De samenstelling van een accu vs condensator is wel verschillend, een condensator is bedoeld om spanning af te geven, een accu om stroom te leveren.

Technisch gedraagt die accu zich als een condensator met een hoge capaciteit ...

Maar goed, ik hou er na maar over op voordat het een semantische discussie wordt
Oke boomer _O-
 
Ik heb ooit de accu van m'n toenmalige dr350 verwisseld voor een condensator. Dit werkte prima maar dit was een 1 cylinder 350 en waarschijnlijk makkelijker even aantrappen dan zo'n 4 cylinder 750..
 
Het kan wel met 2F. zie mijn grafiekje van een paar posts terug.
Ik bedoelde dat een 2F condensator met de omvang van een literfles heel onrealistisch klinkt. Of het moet een relatief oud ding zijn, of geschikt voor een behoorlijk hoge spanning. Maar een grotere capaciteit lijkt me waarschijnlijker.

Wat betreft jouw grafiek doe ik een aanname: die condensator houdt het met een startmotor ongeveer 1 seconde vol, daarna krijgt hij de startmotor niet meer rond. Bij een goed afgestelde motorfiets die het niet te koud heeft moet dat net gaan, denk ik? Maar het houdt niet over.
 
Een condensator met voldoende capaciteit voor E-starten, zal groter zijn dan een kleine moderne accu en ook veel sneller ontladen. Moderne generatie startboosters / jumpstarters op condensator hebben daarom alsnog een interne accu om o.a de regeltechniek aan te sturen. Een lege condensator is nl. écht leeg.
 
De 1 farad 20v condensator die ik hier heb benaderd toch wel wel een literfles.

Heb je het over reguliere condensatoren dan zijn ze ongeschikt. Eventuele speciale uitvoeringen of varianten ben ik niet mee bekend. Een condensator is geen accu en de spanning zal snel wegvloeien.
 
Hier gaat iets mis denk ik. Ontlaadcurve 12V / 2F over 0.1R.

Bekijk bijlage 1530110
Curves laten tekenen door de computer is gemakkelijk en handig maar je moet ze ook kunnen interpreteren.
De oppervlakte onder de curve is je capaciteit.
Mijn berekening is voor je gemiddelde stroom over een bepaalde tijd.
Het feit dat die auto gestart heeft is omdat die condensator de spanning afvlakte. (en de startaccu dus net goed genoeg was)

Die condensator is ook zo groot omdat het om een CAR audio product gaat, de verpakking waar de feitelijke condensatoren inzitten is de grote van een grote fles. De condensatoren zelf zijn kleiner. (vaak zit er ook een display op om de spanning te meten)

Geweldig toch die ervaring waarbij fysica wetten gebroken worden, het is een mirakel.
 
Als voorbeeld:
Een zuuraccu zijn ook twee geleiders die gescheiden zijn van elkaar, met dielectrum., het accuzuur. De samenstelling van een accu vs condensator is wel verschillend, een condensator is bedoeld om spanning af te geven, een accu om stroom te leveren. Technisch gedraagt die accu zich als een condensator met een hoge capaciteit ... Maar goed, ik hou er na maar over op voordat het een semantische discussie wordt.
En toch wil ik je uit de droom helpen dat een accu ook een condensator is.
Bij een condensator wordt de lading opgeslagen in het diëlectricum (tussenstof van isolerend materiaal) tussen 2 geleidende materialen.
Bij een accu wordt de lading opgeslagen als een chemische verbinding in de twee loden platen die door het opslaan van de lading van samenstelling veranderen (loodoxide en loodsulfaat). Hierbij is de tussenstof zwavelzuur en is geleidend.
 
Hier gaat iets mis denk ik. Ontlaadcurve 12V / 2F over 0.1R.

Bekijk bijlage 1530110
Die ontlaatkromme klopt. RC-tijd of tautijd = R.C = 0,1 x 2 = 0,2 sec. In 5 tautijden is die condensator bij ontladen leeg en bij laden vol.

Wat de wegenwacht gedaan zal hebben met het monteren van een condensator als accuvervanger zal zijn dat hij de motor gestart heeft met startkabels. Als de motor eenmaal loopt kan die condensator de eigen accu vervangen.
 
Ik heb op mijn RG500'S al jaren Batpac eliminators, werkt prima!
Even een stukje gepikt van die site dat die Batpac niet geschikt is voor motoren met een geregeld veld, zoals bij deze Honda het geval is.
In general, if it has a permanent magnet flywheel, chances are the Bat-Pac will work.
Older bikes that have a point type magneto can also use the Bat-Pac. If it uses a
Brush type generator/alternator that power the ignition then the Bat-Pac won't work .
The reason for this is because the permanent magnets can induct enough current
in the stator coils to start the engine, whereas brush type charging systems require
a current source with several amps of current capacity to magnetize the windings of the rotor, and the primary windings of the ignition coils.
 
Wanneer het alleen gaat om verlichting gewoon de kleinste motoraccu plaatsen. Je ontkomt er niet aan dus dan beter rekening mee houden in het ontwerp.

Hele discussie is daarmee overbodig.
 
Een condensator met voldoende capaciteit voor E-starten, zal groter zijn dan een kleine moderne accu en ook veel sneller ontladen. Moderne generatie startboosters / jumpstarters op condensator hebben daarom alsnog een interne accu om o.a de regeltechniek aan te sturen. Een lege condensator is nl. écht leeg.
Ik maak geen gebruik van de electronische starter maar alleen van de kickstarter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan