Accu probleem of.....?

chR6s

Die hard MF'er
26 apr 2007
827
0
Hallo,

Ik heb een probleempje met de accu....denk ik.

Na de winterstop (accu aan de druppellader) weer eens in de fiets geplaatst.

Starten wou de fiets echter niet, alleen ratel van de startrelais.

Afijn, motor opgeladen via een normale acculader.
Volgende dag weer geprobeerd te starten en hij doet het meteen.

Vervolgens de accu gemeten;

Bij motor uit; 12,96V
Motor op contact; 12,57V
Tijdens de start; 10+V
Stationeer; 12,4V
Bij 5-6000 toeren; 14.10V

Vervolgens dezelfde dag en de volgende dag mee gereden, zonder probleem.

Een dikke week later (gister), met de fiets naar het werk. Na het werk wil ik naar huis, start de fiets niet meer. Vervolgens maar aangeduwt.

Ligt het probleem aan een slechte accu (1 jaar oud) of?

Grt,
chR6s
 
Een accu die aan de druppellader gezeten heeft moet gewoon goed vol zijn en blijven,
als dat niet zo is dan is of je accu kapot of je druppellader.
Even langs een motorzaak gaan en je accu laten testen.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt een multimeter begrijp ik, daarmee , na de accu volgeladen te hebben, kijken hoeveel spanning je in een dag of 2 verliest. Dit mag eigenlijk na 2 dagen 0 Volt zijn
Ik zou de accu daarbij wel loskoppelen, als deze toch goed blijkt te zijn kun je nog kijken of er ergens een lekspanning is.

Overigens zou een Motobatt oid accu zomaar na een jaar al overleden kunnen zijn.
 
Lijkt mij een samenloop van omstandigheden. Menig druppellader ontlaad de accu ook voor een deel in een laadcyclus (tot hoever weet ik niet). Als je toevallig net met een ontlaadde accu heb getest kan het idd zijn dat het startrelais gaat klapperen door een te lage spanning.

Verder zou ik wat meerdere dingen checken:

- Corrosie op verbindingen van kabels
- laadstroom van de accu, je kunt best een tijdje rijden met een kapotte spanningsregelaar, je trekt alleen langzaam je accu leeg
- Accu opladen en een paar dagen afgekoppeld laten staan en weer nameten zoals hierboven wordt gezegd
 
Lijkt mij een samenloop van omstandigheden. Menig druppellader ontlaad de accu ook voor een deel in een laadcyclus (tot hoever weet ik niet). Als je toevallig net met een ontlaadde accu heb getest kan het idd zijn dat het startrelais gaat klapperen door een te lage spanning.

Verder zou ik wat meerdere dingen checken:

- Corrosie op verbindingen van kabels
- laadstroom van de accu, je kunt best een tijdje rijden met een kapotte spanningsregelaar, je trekt alleen langzaam je accu leeg
- Accu opladen en een paar dagen afgekoppeld laten staan en weer nameten zoals hierboven wordt gezegd



:N

Een kapotte spanningsregelaar kan de accu ook overladen, nooit doorrijden hiermee.
 
Hallo,

Ik heb een probleempje met de accu....denk ik.

Na de winterstop (accu aan de druppellader) weer eens in de fiets geplaatst.

Starten wou de fiets echter niet, alleen ratel van de startrelais.

Afijn, motor opgeladen via een normale acculader.
Volgende dag weer geprobeerd te starten en hij doet het meteen.

Vervolgens de accu gemeten;

Bij motor uit; 12,96V
Motor op contact; 12,57V
Tijdens de start; 10+V
Stationeer; 12,4V
Bij 5-6000 toeren; 14.10V

Vervolgens dezelfde dag en de volgende dag mee gereden, zonder probleem.

Een dikke week later (gister), met de fiets naar het werk. Na het werk wil ik naar huis, start de fiets niet meer. Vervolgens maar aangeduwt.

Ligt het probleem aan een slechte accu (1 jaar oud) of?

Grt,
chR6s

Da's vrij laag
 
mijn motor had dat ook.
Er was een breuk in de printplaat van de regelaar.
Soms deed hij het wel en soms niet.
Het is dan handig om een tijdje te rijden met een voltmter.
 
Klemspanning van 12,57 volt lijkt mij prima. De spanningsval tijdens de start is ook niet zorgwekkend. Loodaccus mogen bij starten niet onder de 9 volt komen.

Laadspanning van 12,4 volt bij stationair is te laag. Zou ik eerder rond de 13,4 - 13,8 volt verwachten.
Bij hoger toerental zou er gewoon een laadspanning van 14,4 volt te zien moeten zijn.

Controleren; aansluitingen, SR en dynamo.
 
Laatst bewerkt:
Klemspanning van 12,57 volt lijkt mij prima. De spanningsval tijdens de start is ook niet zorgwekkend. Loodaccus mogen bij starten niet onder de 9 volt komen.
Laadspanning van 12,4 volt bij stationair is te laag. Zou ik eerder rond de 13,4 - 13,8 volt verwachten.
Bij hoger toerental zou er gewoon een laadspanning van 14,4 viltte zien moeten zijn.

Controleren; aansluitingen, SR en dynamo.

mijn stationaire laadspanning is ook 12,4 en dat is volgens mij normaal
 
Je hebt een multimeter begrijp ik, daarmee , na de accu volgeladen te hebben, kijken hoeveel spanning je in een dag of 2 verliest. Dit mag eigenlijk na 2 dagen 0 Volt zijn
Ik zou de accu daarbij wel loskoppelen, als deze toch goed blijkt te zijn kun je nog kijken of er ergens een lekspanning is.

Overigens zou een Motobatt oid accu zomaar na een jaar al overleden kunnen zijn.

Ik heb de accu uit de fiets gewipt en volgeladen.
Na het volladen (zaterdag) gaf hij 13.19 volt aan.
Maandag 12.99 Volt en dinsdag 11.47 Volt.

Wordt dus sowieso weer een nieuwe accu halen... :(
 
full
 
Laatst bewerkt:
Omdat ik geen nieuw topic wilde aanmaken voor een 'eenvoudige vraag'.

Vorige week na een rit: accu leeg, motor wilde niet meer starten. Aan de druppellader, geen foutmelding. Vandaag weer gereden: eerste start ging zonder problemen. Maar bij thuiskomst de proef op de som genomen: helaas, weer leeg.

Als de accu na ritjes steeds leeg is en als de optimate geen foutmelding geeft, ligt het dan sowieso niet aan de accu? Of moet ik dan even waarden gaan meten voordat daar iets over gezegd kan worden? Ik ben volledig a-technisch, dus dat helpt ook niet echt.
 
als hij wel mooi laad op de acculader thuis, z'n spanning vast houd als deze niet wordt geladen, ligt het niet aan je akku maar verdenk ik de regelaar of zelfs de generator.
meten op de akku polen met een multimeter laat je zien als het laadproces van de GSX-R 750 juist funktioneert.
 
Thnx voor het meedenken beide. Ik heb geen meter inderdaad, maar dan moet ik maar eens om mij heen gaan vragen.
Motor zit overigens nog in garantie, maar ik kan mij zo voorstellen dat de dealer ook wel wat input van mij verwacht voordat ze 45 min heen en 45 min terug moeten rijden.
 
Je hebt al geconcludeerd dat de motor het na het laden wel doet, maar na het rijden niet meer. Dan zal dat voor de betreffende dealer al genoeg info moeten geven toch :+
 
als hij nog in de garantie periode valt, zou ik er zelf in eerste instantie niets aan doen (anders krijg jij straks de schuld) gewoon terug naar de dealer, laat die het maar oplossen..daar is de garantie voor (voorwaarden gelezen???)
 
Je hebt al geconcludeerd dat de motor het na het laden wel doet, maar na het rijden niet meer. Dan zal dat voor de betreffende dealer al genoeg info moeten geven toch :+

als hij nog in de garantie periode valt, zou ik er zelf in eerste instantie niets aan doen (anders krijg jij straks de schuld) gewoon terug naar de dealer, laat die het maar oplossen..daar is de garantie voor (voorwaarden gelezen???)

Hehe, jullie hebben zeker een punt! Maar ik heb deze dealer hoog zitten. Dus ik verwacht dat het netjes opgelost zal worden mocht het zover komen. Maar dan vind ik het ook netjes om zelf even verder te kijken aangezien ik niet om de hoek woon. Ik ga verder dus ook echt niet sleutelen.
 
Zet je verlichting aan en kijk of de verlichting feller gaat branden als je de motor laat lopen (vanaf zo'n 2000 toeren). Als dat niet het geval is laad je accu niet bij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan