Accu/spanningsregelaar MZ TS250 (6v)

Eerf

MF veteraan
19 sep 2006
4.025
1.257
Amersfoort
De accu van mijn MZ geeft bij lopende motor hele hoge waarden (ver boven de 6 volt).
Dit betekent volgens de faq hier op het forum dat de (mechanische)spanningsregelaar overleden is.

Deze heb ik vervangen voor een elektronisch geregelde, nadat de accu voldoende vol was. Maar eigenlijk geeft die meteen na vervangen ook vreemde waarden aan.

Overigens, de accu zelf is ook niet helemaal lekker zo blijkt. Geeft zo tussen de 5 en de 5,6 volt aan als de motor uit staat. Nadat de motor even aan de lader heeft gehangen dan is het kicken en rijden (geeft dan ook 6 volt aan).

Ik snap dat zowel accu als spanningsregelaar stuk kunnen zijn, dat een nieuwe zo snel ook al stuk is vind ik wel vreemd. Is dat mogelijk? Zou dat dan door de accu kunnen komen? Of door een verkeerde oplader? Verkeerd aansluiten is namelijk haast niet mogelijk...
 
Laatst bewerkt:
De vraag iets anders gesteld. Wellicht dat iemand dan wel een antwoord heeft?
Heb mijn multimeter ook nog aan mijn andere motor getest, dus daar ligt het niet aan.
 
Ja, het zijn beide regelaars voor de MZ.
Ik heb er inderdaad een dynamo met koolborstels op zitten. In hoeverre wordt het dan anders geregeld?

Ik kan nergens vinden wat goede accuwaardes zouden zijn.
 
Ja, het zijn beide regelaars voor de MZ.
Ik heb er inderdaad een dynamo met koolborstels op zitten. In hoeverre wordt het dan anders geregeld?

Ik kan nergens vinden wat goede accuwaardes zouden zijn.
Check Lothars elektrik fibel even als je duits kunt.

Je moet bij dat forum dan wel een account maken. Die Lothar heeft echt alles wat met het electrische systeem van MZ inclusief meet waardes uitgezocht.

Hier kun je de link maar het boek vinden.

Das MZ Forum für MZ Fahrer • Thema anzeigen - Elektrik der MZ-Zweitakter - Diskussionsthread
 
Ja, het zijn beide regelaars voor de MZ.
Ik heb er inderdaad een dynamo met koolborstels op zitten. In hoeverre wordt het dan anders geregeld?

Ik kan nergens vinden wat goede accuwaardes zouden zijn.
Een regelaar voor een dynamo met koolborstels zet spanning op de rotor. De rotor is niet magnetisch maar door de spanning wordt het een elektromagneet en wekt de dynamo dus spanning op. Boven de zes volt schakelt de spanningsregelaar de spanning af en levert de dynamo dus niets meer.
Een dynamo met een permanente magneet levert altijd stroom als hij draait. De spanningsregelaar voert de overtallige stroom af door het in warmte om te zetten. Hij schakelt dus niet.
Heel simpel en primair uitgelegd.
Modernere spanningsregelaars schakelen ook de spoel van een permanente magneet af. Maar voor een MZ moet je een andere hebben als voor een permanente magneet.
 
Een regelaar voor een dynamo met koolborstels zet spanning op de rotor. De rotor is niet magnetisch maar door de spanning wordt het een elektromagneet en wekt de dynamo dus spanning op. Boven de zes volt schakelt de spanningsregelaar de spanning af en levert de dynamo dus niets meer.
Een dynamo met een permanente magneet levert altijd stroom als hij draait. De spanningsregelaar voert de overtallige stroom af door het in warmte om te zetten. Hij schakelt dus niet.
Heel simpel en primair uitgelegd.
Modernere spanningsregelaars schakelen ook de spoel van een permanente magneet af. Maar voor een MZ moet je een andere hebben als voor een permanente magneet.
Ok, duidelijk. Ik heb een specifiek voor de MZ bestemde spanningsregelaar.

Check Lothars elektrik fibel even als je duits kunt.

Je moet bij dat forum dan wel een account maken. Die Lothar heeft echt alles wat met het electrische systeem van MZ inclusief meet waardes uitgezocht.

Hier kun je de link maar het boek vinden.

Das MZ Forum für MZ Fahrer • Thema anzeigen - Elektrik der MZ-Zweitakter - Diskussionsthread
Bedankt, zal eens kijken of ik er iets van kan maken.
exact de helft van wat je vindt over 12V systemen.
Duidelijk. Ik zit ook ver boven de meetwaarden van wat voor een 12V acceptabel zou zijn. ;).

Maar goed, ik trok al de conclusie dat de accu slecht is en de (mechanische) spanningsregelaar stuk. Maar ik ben eigenlijk op zoek naar de oorzaak voor het stuk gaan van de (nieuwe) spanningsregelaar. Deze heb ik gemonteerd en meteen doorgemeten maar gaf dezelfde waarden als de kapotte mechanische. De nieuwe zou gecontroleerd zijn bij fabricage en ik geloof niet zo in toevalligheden...

Dit zegt de handleiding:
1692429622762.png

(die laatste zin snap ik niet helemaal, maar mijn motor is verder origineel, ik heb niets van de ontsteking verwijderd. Ook de originele draadkleuren zijn er dus gewoon nog wat aansluiten makkelijk maakt)
1692429650406.png


Het laadsysteem is verder in orde. Er branden alleen lampjes als het moet en deze gaan gewoon uit wanneer het moet.

Ik kon de accuspanning met lopende motor niet testen omdat de spanningsregelaar het niet deed, maar na laden (wegens stilstand) was de accu 6v dus goed.
(bleek later wel snel te degraderen, dus toch niet goed)

Maar dat een matige accu zo'n regelaar sloopt lijkt me ook vreemd, dat zou betekenen dat je bij elke accu wissel ook zo'n regelaar moet vervangen.


Zal sowieso contact opnemen met de verkoper voor garantie.
 
Als je dit ding verwijderd hebt:
IMG_1856.png


Moet je die terug monteren.

Want de inbouw handleiding in het duits zegt:






Edit: Excuus dikke brainfart. Dat weerstandje moet je juist verwijderen.
 

Bijlagen

  • Einbauanleitung Laderegler 6V ES TS ETS.pdf
    173,9 KB · Weergaven: 21
Zucht, heb Ost2rad een bericht gestuurd, krijg dit als antwoord:

"die englische Beschreibung ist richtig. Der Vorschaltwiederstand darf nicht entfernt werden. Welche Spannung bringt denn der Regler ? bitte nochmal die Masseanschlüsse und Masseverbindungen prüfen."
 
Zucht, heb Ost2rad een bericht gestuurd, krijg dit als antwoord:

"die englische Beschreibung ist richtig. Der Vorschaltwiederstand darf nicht entfernt werden. Welche Spannung bringt denn der Regler ? bitte nochmal die Masseanschlüsse und Masseverbindungen prüfen."
Gek want overal op het internet over dit soort spanningsregelaars zie (inclusief die van ost2rad) en hoor je juist dat ie verwijderd moet worden. Ben gister vergeten te kijken toen ik bij mijn ouders was.
 
Ja, ik heb nu vier websites (en een youtube filmpje) gevonden waar het op staat zoals jij dat zegt. Dus dat stuur ik dan maar door naar Ost.
Er staat ook: "ein falscher Anschluss zerstört das Gerät sofort!" Lekker handig dan als de handleiding niet goed is...
 
Ik weet niet helemaal wat je daarmee bedoelt... :N
Ik heb de weerstand ook nog, die bewaar ik mooi.

Vorige week van Ost2rad een nieuwe regelaar ontvangen. Gisteren ook een nieuwe accu.
Vanavond deze erin gezet en even doorgemeten. Nu goede waardes. Dus een verkeerde manual was de oorzaak!

Bij deze wil ik @BrommerMetWielen voordragen voor MF-er van de maand vanwege de gouden tip!

Kijk ook hier eens..
MZ IFA

Zoiets staat inderdaad nog wel op mijn to-do lijstje. Maar ik vind dat het ook met 6V enigszins moet werken.
 
Ik weet niet helemaal wat je daarmee bedoelt... :N
Ik heb de weerstand ook nog, die bewaar ik mooi.

Vorige week van Ost2rad een nieuwe regelaar ontvangen. Gisteren ook een nieuwe accu.
Vanavond deze erin gezet en even doorgemeten. Nu goede waardes. Dus een verkeerde manual was de oorzaak!

Bij deze wil ik @BrommerMetWielen voordragen voor MF-er van de maand vanwege de gouden tip!



Zoiets staat inderdaad nog wel op mijn to-do lijstje. Maar ik vind dat het ook met 6V enigszins moet werken.
Lothar van het duitse MZ forum kan de originele regelaar, wat eigenlijk 4 relais en daarom electormechanisch genoemd word, opnieuwe afstellen. Wat officieel justeren heet.

Daar zit ik over te denken, want dan heb ik een werkemd alternatief voor het geval dat die van ost2rad de geest geeft.

Dank voor de hulde.
 
Terug
Bovenaan Onderaan