Een accu vul je met accuzuuroplossing. Dat bestaat voor een groot deel uit water. Na verloop van tijd verdampt een deel van dat water en moet je dus water bijvullen. Gedemineraliseerd water wel te verstaan wat in elke supermarkt te koop is (voor in de strijkijzer e.d.).
Maar een accu die al helemaal droog is, zal niet meer te redden zijn vrees ik.
gedistileerd water, of gedemineraliseerd water.
Bv. te koop bij de supermarkt, in de buurt van de wasverzachter (wordt ook gebruikt in stoomstrijkijzers)
1. nooit bijvullen met zuur
2. liever niet bijvullen met kraanwater (zie boven)
3. alleen een nieuw geleverde accu moet worden afgevuld met accuzuur
4. probeer er ook achter te komen waarom je accu leeg is gekookt, het is niet gebruikelijk....
1 a 1.5 jaar stilgestaan zonder ook ooit maar een lader te hebben gezien?
Maar dus alleen wanneer de accu NIET compleet droog staat volstaat het met bijvullen van water.
Een droge accu die wordt gevuld met alleen water zal het niet gaan doen...
Ja, hallo. Alsof ik dat weet
Maar even mijn hersenspinsels:
Een accu die helemaal (!) droog is geweest (na ingebruikname), zal niet meer te redden zijn. Dus waarom de moeite nemen?
Maar misschien zit ik er helemaal naast.
Toch weer accuzuur dan?
Ik ken wel situaties van droogkoken, maar dat zat doorgaans in het laadsysteem (defecte SR).
Gebruik gummihandschoenen want een "klassieke" bijvulbare accu is gewoonlijk aan buitenkant/bovenkant besmet met bijtend zuur, geeft blaren op huid en gaten in textiel.
Krijg je de boel hiermee draaiend, test dan wel bij stationair draaiende motor en wisselend gas/toerental, Voltmeter op de accupolen, of de spanning wel boven 13V blijft en liefst niet of heel weinig hoger dan 14 .... mogelijk was al vóór het stilzetten veel water verdwenen als gevolg van defecte spannings-regelaar.
Op de meeste accu's staan 2 maatstrepen waarTUSSEN (liefst kort onder de bovenste maar NIET eroverheen!) in elk van de 6 cellen de vloeistof moet staan.
Ik had het over LAADspanning met draaiende motor en een universeelmetertje koop je tussen 5 en 15 euri bij doe-markten en dergelijke .... het exemplaar dat ik nu al een tijd gebruik had ik in restanten-van-aanbieding bij Aldi voor als ik mij goed herinner 3 euri .... jaartje of 2 geleden.bovenkant van de accu was al smerig met zand / olie, dus die heb ik helemaal schoongemaakt met remmenreiniger van motip,(heerlijk spul dat)
Het is een 12V accu dus lijkt mij sterk dat dan de spanning boven de 13 zit.
Plus ik heb geen voltmeter dus dat kan ik sowieso niet controleren.
En inderdaad staan er 2 strepen waar de vloeistof tussen moet zitten.
Dat komt wel goed
je accu schoonmaken met remmenreiniger...
Ik heb er geen verstand van ( jij blijkbaar wel? )
Maar dat zou ik dus niet doen..
*mompelt iets over chemische reacties/gassen die ontstaan*
Daarbij, had je wel een brilleke op, en oude kleren aan?
Die bussen remmenreiniger zijn altijd zo "enthoustiast" en heb meermalen wat spetters in mijn oog gekregen.
Rondspetterende accuzuurkristallen lijken me niet zo fijn,
Maargoed, ik wil niet zeurderig overkomen verder ofzo.
Ik had het over LAADspanning met draaiende motor en een universeelmetertje koop je tussen 5 en 15 euri bij doe-markten en dergelijke .... het exemplaar dat ik nu al een tijd gebruik had ik in restanten-van-aanbieding bij Aldi voor als ik mij goed herinner 3 euri .... jaartje of 2 geleden.
Accuspanning meet je dan gewoonlijk in de schakelstand = DCV 20V. Heb je totaal geen meet-ervaring laat het je dan even door een kennis voordoen, want ook een meetinstrument KAN kapot.
Accu wordt normaliter geladen boven 13V maar niet noemenswaardig hoger dan 14. Bij defecte spanningsregelaar loopt de spanning meestal omhoog tot 18 of erger en dan kookt je accu droog.
Als ik de dopjes er af haalde en de accu op de kop hield kwam er nog niets uit dus het lijkt me sterk dat ik met iets "gevaarlijks" bezig was