Accu vraag

B07

MF veteraan
17 jul 2017
2.037
511
Spijkenisse
Ik fiets heel veel, waardoor er weinig gereden word met de auto die buiten staat.
Als ik mijn auto accu oplaad, dan staat de accu na 4 weken stilstaan, nog maar op 12 volt.
Nu vraag ik me af of dit een normale ontlading is met dit koude weer, of dat het tijd word voor een nieuwe accu?

Als ik dit vergelijk met mijn motor, die wel wat warmer staat in de schuur, die staat na 4 weken op 12,65 volt.
 
Ja dat weet ik, die heb ik ook maar, vind het niet prettig die 24/7 er aan te hangen.
Ben niet altijd thuis, al zal er niet zo gouw iets gebeuren, ben altijd een beetje bang voor brand als ik er niet bij ben.

Maar wat ik vooral wil weten of me accu aan het dood gaan is, of dit een normale ontlading is
 
Niks aan de hand hoor, belangrijker is dat ie z'n startcapaciteit ook behoud maar daar moet je een ampère tester voor hebben. Of ff langs een garage rijden en vragen of ze die even willen testen.
 
Dan is er 25 % uit.Het is beter voor een startaccu om hem niet verder dan 75 % te ontladen.
De accu is dan niet leeg en de spanning is dan 12,1 volt.
De spanning is niet alleen afhankelijk van de ontlading maar ook van de temperatuur en het type accu.
 
Maar wat let je om in die vier weken gewoon af en toe je auto te gebruiken en zo je accu bij te laden. Is voor alle bewegende delen in je auto sowieso niet verkeerd.
Daar heb je gelijk in.
Hij word ook regelmatig opgeladen.

De stukjes die ik de laatste 3 maanden rij, zijn niet veel meer dan een paar km, of dat nu echt beter is.
 
Heb net lekstroom tussen de accu - pool gemeten, deze was 0.86 op de 20M stand van multimeter.

Gister had ik de auto nodig 60km gereden, vandaag staat die alweer op 12,30 volt:?
 
Laatst bewerkt:
Ik zou me met dit weer daar ni druk om maken , temp is sowieso nefast, dag dat hij ni meer start nieuwe in , ik heb zo nog 4 jaar met een accu die minder dan 80% van haar cap had gereden en dit met nog wel een diesel , het enige dat niet werkte was de start stop functie , maar dat kan geen kwaad , dan blijft de motor altijd draaien ipv altijd opnieuw uit te vallen en weer aan te slaan aan de lichten .de garage wou die 4 jaar geleden al vervangen maar heb ik geweigerd toen maw ik zal 2 accu's verbruiken op de tijd van anders 3
 
  • Leuk
Waarderingen: B07
Spanning zegt iets maar stroomsterkte tijdens het starten daar moet je het van hebben, icm interne spanningsverlies geeft de staat van je accu aan.

Als jouw auto na stilstand nog start dan is het goed, zeker na 4 weken....en mocht je startmotor/klapperende startrelais moeite mee hebben, overweeg dan een nieuwe accu....

O.86 bij stand 20m ( ampère ga ik vanuit) is verwaarloosbaar klein.
 
  • Leuk
Waarderingen: B07
0,86 amp is miz niet verwaarloosbaar klein maar een behoorlijke lekstroom, heb je wel lang genoeg gewacht?
Als je auto een 80 Ah accu zou hebben dan is ie theoretisch na 80:0,86=93 uur volledig ontladen( dus stuk), das 4 dagen dus er klopt iets niet.
Bij een lekstroom van 100 milliampere gaat het theoretisch 33 dagen goed tot een volledig lege accu, je wilt dus een lekstroom zien die sowiezo lager dan 100 milliampere is(0,1 ampere).

Bij veel voertuigen gaat de ecu niet meteen in diep slaap maar blijft hij eerst nog een tijdje gedeeltelijk actief en evt pas na meerdere minuten/uren/dagen gaat de diepe slaap stand in werking.
Ik zou de amp meter er een kwartiertje of zo aan laten hangen en dan nog eens meten en als dit hetzelfde oplevert evt nog langer wachten of de garage bellen en vragen hoe en wanneer de slaapstand van jouw auto werkt.

Ik dacht dat het bij mijn honda sh300i zelfs een dag of twee duurt voordat hij echt in deep sleep mode gaat.(evt te forceren met een toets/sleutel combinatie)

Overigens is dit wel iets van moderne auto’s met veel electronica er in, mijn fiatdoblo bus wil ook na 4 weken stilstand in de verwarmde garage meestal nog net aan starten, dat is de prijs die je betaald voor afstandbedieningen,keyless entry,alarm ed.
 
Laatst bewerkt:
Is een renault clio uit 2016.

Nee zo lang heb ik niet gewacht, had de meter er tussen gehangen en laten zitten, ondertussen gelijk olie wezen peilen, daarna weer op de meter gekeken
 
Ik deed een ninja edit :$

Das een “klein” autootje, dus ik neem aan iets van een 60-90 ampere/uur accu?(wellicht zelfs kleiner)
Info kun je vinden op de accu in Ah(amp hour)
 
0,86 amp is miz niet verwaarloosbaar klein maar een behoorlijke lekstroom, heb je wel lang genoeg gewacht?
Als je auto een 80 Ah accu zou hebben dan is ie theoretisch na 80:0,86=93 uur volledig ontladen( dus stuk), das 4 dagen dus er klopt iets niet.
Bij een lekstroom van 100 milliampere gaat het theoretisch 33 dagen goed tot een volledig lege accu, je wilt dus een lekstroom zien die sowiezo lager dan 100 milliampere is(0,1 ampere).

Bij veel voertuigen gaat de ecu niet meteen in diep slaap maar blijft hij eerst nog een tijdje gedeeltelijk actief en evt pas na meerdere minuten/uren/dagen gaat de diepe slaap stand in werking.
Ik zou de amp meter er een kwartiertje of zo aan laten hangen en dan nog eens meten en als dit hetzelfde oplevert evt nog langer wachten of de garage bellen en vragen hoe en wanneer de slaapstand van jouw auto werkt.

Ik dacht dat het bij mijn honda sh300i zelfs een dag of twee duurt voordat hij echt in deep sleep mode gaat.(evt te forceren met een toets/sleutel combinatie)

Overigens is dit wel iets van moderne auto’s met veel electronica er in, mijn fiatdoblo bus wil ook na 4 weken stilstand in de verwarmde garage meestal nog net aan starten, dat is de prijs die je betaald voor afstandbedieningen,keyless entry,alarm ed.
ik heb niet voor niets een ‘m’ erachter gezet...omdat hij (en schrijft) in de stand M van mili heeft gezet.....dus mijn aanname is 0,86 mA....
 
Terug
Bovenaan Onderaan