Accu Yamaha Mt10 verkeerd aangesloten.

Martijn_MT10

Rookie
26 apr 2006
13
21
Tijdens het verwisselen van m’n accu van de Mt10 heb ik per ongeluk de + en - verkeerd om aangesloten. Het is een accu met 4 aansluit mogelijkheden. Tijdens het afhalen van de beschermkapjes heb ik hem onbewust omgedraaid denk ik.

Toen ik hem aansloot was er een kort zoemend geluid te horen en daarna niks meer.
De hoofdzekering van 50A is gesprongen.

Nadat ik de hoofdzekering heb vervangen en de accu juist heb aangesloten wil hij niet meer starten. Benzinepomp werkt wel gewoon normaal als het contact aangezet word en tijdens het starten gooit hij hem gewoon rond maar slaat hij niet aan.

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
 
Tijdens het verwisselen van m’n accu van de Mt10 heb ik per ongeluk de + en - verkeerd om aangesloten. Het is een accu met 4 aansluit mogelijkheden. Tijdens het afhalen van de beschermkapjes heb ik hem onbewust omgedraaid denk ik.

Toen ik hem aansloot was er een kort zoemend geluid te horen en daarna niks meer.
De hoofdzekering van 50A is gesprongen.

Nadat ik de hoofdzekering heb vervangen en de accu juist heb aangesloten wil hij niet meer starten. Benzinepomp werkt wel gewoon normaal als het contact aangezet word en tijdens het starten gooit hij hem gewoon rond maar slaat hij niet aan.

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

Zitten er nog meer zekeringen ergens op de kabelboom, en zo ja, zijn die wel heel?
 
Ik vrees dat alle elektronica stuk is gegaan, en zoals geschreven door een deskundige na laten kijken.

Kun je zelf weinig aan doen.

ecu, dash, onstekingsmodules etc……-O-

Dat wordt uitwisselen van gevoelige delen.
 
Zijn er nog meer zekeringen stuk? kan je hem niet uit laten lezen , mischien komt daar een melding/richting uit.
echt k zeg, klein foutje, shit hits the fan.
 
Heb je misschien uit voorzorg voordat je de accu wisselde de dodemansknop omgezet? Klinkt stom maar je zult de eerste niet zijn....
Check het even voor de zekerheid.
Anders is al wat hierboven geschreven voor de hand liggend en zou het probleem weleens serieus k*t kunnen zijn...
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
50 ampère zekering eruit is wel serieus. Maar ik zou beginnen met alle zekeringen te controleren en eventueel te vervangen met de juiste waarde. Is het resultaat hetzelfde, dan kan het wel eens droevig worden. Elektronica modules kunnen opgeblazen zijn en vergeet ook niet dat zelfs de kabelboom averij kan hebben opgelopen. Als er iets polariteit gevoelig is en niet is afgezekerd, dan kan het ook zijn dat de desbetreffende draden er naar toe onbedoeld als zekering hebben gediend. Heet geworden en de isolatie gesmolten en meer van dat soort ellende. Het kan dramatisch uitpakken, maar positief blijven en eerst alle mogelijke zekering controleren.
 
Dank voor alle reacties👍🏽
Het probleem is opgelost. Naast de hoofdzekering was er nog een 7,5A zekering van de electronisch smoorklep kapot.
Had inderdaad alle zekeringen na gelopen en deze had het ook begeven. We kunnen weer rijden 8-) 👍🏽👍🏽
Lekker weer zo, gefeliciteerd , kan dus ook zomaar 0,70 cent zijn voor de oplossing. en volgende keer 3 keer kijken. (kon het niet laten)
 
Nou, dat is toch een enorme opluchting. Had echt kloten kunnen uitpakken. Dit vergeet je nooit meer en je zal het ook nooit meer verkeerd doen.
Hopsa.
Maar fout is makkelijk gemaakt.

Gelukkig deden zekeringen hun werk. Die zijn er ter bescherming van achterliggende bedrading en componenten. Net als thuis.

Laatste tip voor anderen:

Plus + rood laatste los. Dus eerst massa - zwart los.

Plus + rood eerst weer vast. Dus massa - zwart laatste vast.

Mocht je bij installeren met je gereedschap, schroevendraaier of dopke 10, frame raken (is 99% massa) dan geen ellende.
 
Dank voor alle reacties👍🏽
Het probleem is opgelost. Naast de hoofdzekering was er nog een 7,5A zekering van de electronisch smoorklep kapot.
Had inderdaad alle zekeringen na gelopen en deze had het ook begeven. We kunnen weer rijden 8-) 👍🏽👍🏽
Heb er vannacht nog over gedroomd . Man wat heb je een gelijk gehad. Wordt weer een beetje blij .in deze droevige wereld.
 
Terug
Bovenaan Onderaan