Hoogteslag MT10

bassj

Ron Jeremy's stuntman
Donateur
2 mrt 2012
3.207
6.697
Uden
Ik heb afgelopen week een testbank bezoek afgelegd om de MT10 wat meer "rideable" te krijgen.
Tijdens de runs op de bank is er een hoogteslag geconstateerd aan de achterzijde van de motor. Dit was goed zichtbaar omdat de motor stond ingesnoerd.
Mijn vraag is hoe ik dit kan checken?
Ik heb voor de zekerheid maar een nieuwe set ketting en tandwielen besteld omdat ik al vond dat de ketting "klapperde" bij deellast. Bij het stellen van de ketting in het ene gedeelte is de spanning 2-3 cm en als ik wiel voor de helft draai is de spanning 5cm. Ik denk aan een ovaal tandwiel maar is dat überhaupt mogelijk? De set ziet er verder goed uit en zit er 15.000km op. Uiteindelijk zal ik hem toch gaan vervangen.
Kan het ook aan het achterwiellager liggen? De band lijkt er goed op te liggen.
Kortom, ik weet niet zo goed waar ik moet zoeken en hoe ik zaken kan uitsluiten.
Tijdens normale belasting voel ik soms de motor wat "hobbelen" en dat lijkt erger te worden maar soms merk ik het ook niet.
Beetje lastig te omschrijven maar ik hoop dat ik het duidelijk heb kunnen uitleggen voor de techneuten.
 
Ongelijke ketting spanning komt voor.
Maar de oorzaak ligt zelden (nooit) aan achter ketting wiel.
Wel ga ik mee met als oorzaak dat als je achterband niet goed op velg zit. dus zo wie zo achterband hier op controleren.
En bij het monteren van de nieuwe ketting set ketting
Speling vergelijken om de 50 cm. Afwijking van meer dan 0.3 cm vraagt om onderzoek .
 
Is de kettingspanning op meerdere punten* gemeten gelijk of wijkt deze veel af?
(* Dmv verdraaiing van het achterwiel.)

edit: beter lezen|(

Een ovaal tandwiel komt voor
er was een tijd dat een kettingwiel nog met de hand en vijl werd gemaakt..
Tegenwoordig hebben ze daar machientjes voor die dat heel precies doen zonder afwijking..
Dus als je geen houten kettingwiel hebt, is de kans daarop verwaarloosbaar klein
 
Ik zal vandaag het wiel er eens uithalen en dan rij ik morgen naar de bandenboer.
Als ik de reacties lees dan is dat het eerste waar ik moet zoeken.
 
Een ongelijkmatige ketting spanning is een kenmerk van een versleten ketting.
Bij een hoogteslag denk ik aan een onrond achterwiel, zie je wel eens bij spaakwielen.
Maar dat staat los van de ketting en een mt 10 heeft gietwielen.
Ben benieuwd wat straks het probleem blijkt te zijn.
 
Vooralsnog blijkt het achtertandwiel "onrond" te zijn. Gemeten met een micrometer die gebruikt wordt op een draaibank.
In de band geen afwijking te zien.
Morgen nieuwe set ketting en tandwielen monteren en hopelijk opgelost...
 
Vraag wat heb je gemeten grootste dia /m of kleinste dia /m van het achter ketting wiel.
Met een meetklok op de hoogste tand. Vervolgens het wiel gedraaid op een standaard waar je handmatig een wiel op kunt balanceren.
Ik hoop dat ik het goed heb gedaan. Maar het was plausibel.
Op een bepaalde plek zat er veel ruimte tussen de tanden (6 tanden) en de pin van de meetklok en op de rest zat er geen ruimte 3n schampte de pin van de meetklok de tanden licht.
 
Dat is geen goede meting .
Doordat bij een versleten kettingwiel de tandvorm ongelijk is geworden . Beter was het om de kern van de tand vorm te meten als dan er meer dan 2 mm verschil is mag je de conclusie wel trekken dat het ketting tand wiel on rond is (geworden).
 
Dat is geen goede meting .
Doordat bij een versleten kettingwiel de tandvorm ongelijk is geworden . Beter was het om de kern van de tand vorm te meten als dan er meer dan 2 mm verschil is mag je de conclusie wel trekken dat het ketting tand wiel on rond is (geworden).
Hier heb ik wat nadere uitleg bij nodig. Het wiel is er nog af dus dan kan ik jouw methode eens proberen.
Als ik het juist interpreteer wat je aangeeft heb ik op mijn manier enkel de hoogte van de tanden gemeten...en niet de vorm van het tandwiel?
 
Blijf puzzelen en meten en uitsluiten. Uiteindelijk kom je tot de kern.

Zelf een soortgelijk dingetje aan de hand. Lijkt erop dat m’n kettingwiel niet haaks staat op de achteras. En dus iets zwabbert bij het draaien. Lijkt hem in de drager te zitten. Andere drager van zelfde type motor geeft hetzelfde probleem.
 
Hier heb ik wat nadere uitleg bij nodig. Het wiel is er nog af dus dan kan ik jouw methode eens proberen.
Als ik het juist interpreteer wat je aangeeft heb ik op mijn manier enkel de hoogte van de tanden gemeten...en niet de vorm van het tandwiel?
De rollen van de ketting liggen in het dal ipv op de pieken/tanden. Denk dat hij dat probeert te zeggen.
 
Je kan toch vrij eenvoudig controleren of het strakke (of losse) deel van de ketting overeenkomt met een bepaalde stand van het kettingwiel of met een bepaalde stand van de ketting door beide af te tekenen?
Links of rechtsom is het een teken van slijtage, al is 15dkm wel vroeg.
 
Je kan toch vrij eenvoudig controleren of het strakke (of losse) deel van de ketting overeenkomt met een bepaalde stand van het kettingwiel of met een bepaalde stand van de ketting door beide af te tekenen?
Links of rechtsom is het een teken van slijtage, al is 15dkm wel vroeg.
Dat heb ik ook gedaan en van daaruit ben ik verder gaan kijken. Ook omdat het een teken kan zijn van enkel een versleten ketting.
15dkm vond ik ook vroeg maar als de vorige eigenaar niet of te weinig gesmeerd heeft is het wel realistisch dat in ieder geval de ketting versleten is.
Het ging er mij vooral om waar het gehobbel vandaan kwam.
 
Axiale speling van het achterste kettingwiel tov de tandwieldrager? Misschien is de passing te ruim en dus het kettingwiel niet strak/uit het midden gecentreerd op de drager?
Waarschijnlijk te ver gezocht, maar probeer mee te doen hier op het forum :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan