acculader motor ook geschikt voor auto?

Reetje

MF veteraan
4 feb 2002
1.853
37
Landgraaf
Ik heb een Ctek XS3600 acculader voor de motor (20Ah accu). Nu vraag ik me af of ik ook de accu's van de auto kan laden.
In de auto zitten 2 accu's van elk 70Ah, nu nog parallel, maar binnenkort gescheiden met een Victron Cyrix relais (microprosessor gestuurd, schakeld automatisch in en uit)
Officieel gaat de XS3600 tot een max. accucapaciteit van 120Ah (staat er op). Samen heb ik nu in de auto dus 140Ah.

Wat ik wil weten: Wat kan er mis gaan als ik met de XS3600 deze accu's oplaad/bijlaad??
 
Als de spanning maar 14 volt of liever 14,4 volt is dan wordt elke loodaccu van 12 volt opgeladen. Geadviseerd wordt om max.1/10 van de capaciteit in ampere's te laden .
Een 80 Amp/uur accu maximum met 8 ampere laden.
Maar je kan hem ook met 250 mA (0,250 Amp) laden , het duurt alleen wat langer.
 
Als de spanning maar 14 volt of liever 14,4 volt is dan wordt elke loodaccu van 12 volt opgeladen. Geadviseerd wordt om max.1/10 van de capaciteit in ampere's te laden .
Een 80 Amp/uur accu maximum met 8 ampere laden.
Maar je kan hem ook met 250 mA (0,250 Amp) laden , het duurt alleen wat langer.

Snelladen is al zo'n 20 jaar gemeengoed hoor :) en goeie acculaders bepalen de capaciteit van de accu en de curve van het laadproces zelf. Snelladen handmatig bijhouden is bijna niet te doene, dan moet je inderdaad 8 Ampere laadstroom aanhouden bij een 80 Ah accu :)
 
Laatst bewerkt:
Geen probleem, ik had m'n 4wd accu's (ook 2, flinke jongens), als ik hem een tijdje niet gebruikte, ook vaak aan 2 laders voor de motor hangen (1 Lidl 'ctek replica' en een optimate). Duurt een poosje voordat je ze vol hebt maar dan houdt de lader ze mooi op spanning.
 
Ik heb ook de Ctek XS3600, speciaal deze gekocht omdat je er ook auto-accu's kan mee opladen. Je hebt toch een stand om auto's op te laden? Er staat een tekeningetje van een auto bij dus nogal wiedes dat deze ook geschikt is voor auto's. Gewoon de juiste stand kiezen
 
Ik heb ook de Ctek XS3600, speciaal deze gekocht omdat je er ook auto-accu's kan mee opladen. Je hebt toch een stand om auto's op te laden? Er staat een tekeningetje van een auto bij dus nogal wiedes dat deze ook geschikt is voor auto's. Gewoon de juiste stand kiezen

Beetje kort door de bocht: "er staat een auto op dus kan je elke auto-accu ermee op laden". Het maakt niet uit of een accu in een auto/motor/boot/camper zit. Het gaat om de capaciteit van de accu, die is meer dan Ctek aanbeveelt.


Tis trouwens geen Transit, maar een RangeRover. De 2de accu is voor radio/koelbox/DVD/GPS/220V-omvormer. Lekker handig allemaal voor op vakantie. Als het goed is gaat de eerste (startaccu) niet leeg op de accesoires, maar voor het geval dat wel gebeurt wil ik een acculader mee nemen.
 
Laatst bewerkt:
Beetje kort door de bocht: "er staat een auto op dus kan je elke auto-accu ermee op laden". Het maakt niet uit of een accu in een auto/motor/boot/camper zit. Het gaat om de capaciteit van de accu, die is meer dan Ctek aanbeveelt.

zoals eerder gezegd, dan duurt het gewoon wat langer. Geen probleem als de capaciteit van de accu een beetje hoger is dan wat de lader kan geven. Is de capaciteit van de accu veel hoger, dan zou je te lang moeten wachten en kan je beter opteren voor een zwaardere lader. In de boekjes die je bij die CTEK's krijgt staat voor elk type lader duidelijk aangegeven welke range ze dekken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan