Acculader voor motorfietsen met computer

Speedy-Gonzalez

Die hard MF'er
23 okt 2019
572
221
Nissewaard
Ik heb pas een nieuwe KTM 1290. De fabrikant zegt in zijn user manual dat ik de accu alleen met een KTM lader mag opladen omdat er anders mss schade aan de electronica kan ontstaan vanwege overspanning. Als je geen KTM lader gebruikt moet je de accu loskoppelen voordat je gaat laden.

Nu heb ik een C-Tek MSX 5.0 lader. Nog niet zo oud en een van de beste op de markt (is mij vertelt). Het lijkt me sterk dat zo’n apparaat iets stuk zou maken in mijn motor. Maar je weet het nooit 😁. Daarom maar ff hier checken.

Wat weten jullie van dit soort zaken? Ordinaire koppelverkoop van KTM of noodzaak?
 
Wat voor accu zit er in de KTM ??
Als het een Lithium accu is dan mag je hem daar absoluut niet mee opladen want dan sloop je hem meteen.
Had hetzelfde bij mijn AfricaTwin, zo goed als nieuwe lader maar ongeschikt voor Lithium accu’s en laat die nou net in mijn motor zitten 🙄
Gisteren net een nieuwe lader binnen gekregen die daar wel voor geschikt is. Optimate 4 Gold
 
Wat voor accu zit er in de KTM ??
Als het een Lithium accu is dan mag je hem daar absoluut niet mee opladen want dan sloop je hem meteen.
Had hetzelfde bij mijn AfricaTwin, zo goed als nieuwe lader maar ongeschikt voor Lithium accu’s en laat die nou net in mijn motor zitten 🙄
Gisteren net een nieuwe lader binnen gekregen die daar wel voor geschikt is. Optimate 4 Gold
Het is een AGM accu.
 
Dan zou het in ieder geval moeten kunnen met de accu losgekoppeld van het voertuig, als hij nog in de motor zit dan is het wellicht een beetje tricky vanwege de moderne elektronica.
 
Heeft zo'n lader ook niet vaak een stand waarbij hij het voltage omhoog kan gooien (19v oid?)indien accu slecht zou zijn? Dat zal best beveiligd zijn, maar mocht ie dat toch een keer doen, dan komt er wel ergens rook uit denk ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan