Zonnepaneel en acculader

Een optimate levert in maintenance mode maximaal 0,2 A bij 13,6 V, om en om een half uur aan en een half uur uit. Stel de motor staat 4 maanden stil, stroom kost €0,60 per kWh en de optimate heeft een efficiëntie van 50%, dan kan je maximaal €4,70 per jaar besparen door hem achter zonne energie te hangen. Als je de lader in 10 jaar afschrijft, mag de zonnepaneel versie inclusief installatie en kabeldoorvoeren etc dus maximaal 47 euro duurder zijn. Lijkt me niet interessant.
 
Tenzij je geen elektraansluiting hebt, dan heb je dus geen andere keuze (behalve de accu demonteren) en gaat je vergelijking helemaal niet op
Er bestaat ook een Optimate DC Duo versie. Die laadt je motoraccu uit een andere 12V bron, bv. een andere accu.
In theorie zou je dan een wat grotere accu neer kunnen zetten en die af en toe meenemen om op te laden. Heel gedoe, maar als je geen elektra ter plaatse hebt en een fiets waar je een half uur bezig bent om de accu uit te bouwen kan het een oplossing zijn om de winter door te komen. Zo‘n piepklein zonnepaneeltje doet gewoon erg weinig wanneer je hem het meest nodig hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: SP1R
1 minuut bij een R1100RT?
1 seconde
 
In mijn ervaring van tientallen jaren start elke motor gewoon nog na 3 maanden stilstand, mits de accu losgekoppeld is (1 minuut werk).
In mijn (recente) ervaring ook als de accu NIET losgekoppeld is... Recent omdat ik de laatste 3 jaar 2 motoren heb, waarbij ik er soms op 1 minstens een maand of 3 niet rij.

In alle drie gevallen (Husqvarna 701, Triumph Speed Triple en Guzzi V85tt) was de accu vrij nieuw.
 
Tenzij je geen elektraansluiting hebt, dan heb je dus geen andere keuze (behalve de accu demonteren) en gaat je vergelijking helemaal niet op
Exact dit, de motor waar ik hem aan heb hangen staat in de voortuin, en daar is geen stroom aansluiting. Kosten besparen op de energierekening is niet echt het doel, niet hoeven graven, boren, "laadpaal" neerzetten etc, dat was mijn doel
 
Terug
Bovenaan Onderaan