Achtervering aanpassen, voorvering tijdelijk standaard laten

jaapiekrekel

MF veteraan
13 dec 2010
1.346
4
Purmerend
Ik wil voor volgende seizoen de schokbreker aan laten passen(andere veer, service, afstellen etc)ivm een vreetspoor in de achterband(zie foto).
Kan dat een negatief effect hebben op de voorkant? Want de voorkant voelt met rijden etc goed aan en ziet er qua slijtage ook netjes uit.
De voorvering is een plan voor in de toekomst. :)

uvwb.jpg


Zo zag de band er na twee sessies CPZ uit. Rondetijd +- 2:15.

Edit: In het gsxr topic heb ik tips gehad betreft de bandenspanning en slijtage.
 
Laatst bewerkt:
Belangrijkste is om eerst je voorkant goed in orde te krijgen en daarna te gaan werken aan de achterkant. Beide kanten beinvloeden elkaar.
Met "er aan werken", bedoel je dan afstellen of ander materiaal kopen? Als ik jou was zou ik namelijk eerst werken aan je afstelling. Gezien je rondetijd kan je het waarschijnlijk nog prima redden met standaard vering/demping (mits die normaal functioneert natuurlijk dus regelmatig geserviced is enzo).
De tips mbt instelling van je vering/demping en je bandenspanning laat ik dan maar even achterwege :)
 
Belangrijkste is om eerst je voorkant goed in orde te krijgen en daarna te gaan werken aan de achterkant. Beide kanten beinvloeden elkaar.
Met "er aan werken", bedoel je dan afstellen of ander materiaal kopen? Als ik jou was zou ik namelijk eerst werken aan je afstelling. Gezien je rondetijd kan je het waarschijnlijk nog prima redden met standaard vering/demping (mits die normaal functioneert natuurlijk dus regelmatig geserviced is enzo).
De tips mbt instelling van je vering/demping en je bandenspanning laat ik dan maar even achterwege :)

Afstellen, service, en een andere veer(ik weeg 98 kilo) op de standaard schokbreker. Ik weet verder niks over het verleden van de schokbreker, heb deze motor(gsxr 600 k6) pas sinds begin van het seizoen.
 
Laatst bewerkt:
Belangrijkste is om eerst je voorkant goed in orde te krijgen en daarna te gaan werken aan de achterkant. Beide kanten beinvloeden elkaar.

Niet mee eens. Eerst achter beginnen, heeft veel meer invloed op voor dan andersom. Veel problemen aan de voorkant kunnen uit de achterkant voortkomen.
 
wat is jullie visie op de bandenslijtage op de foto? ik heb namelijk precies hetzelfde vreetspoor

edit: bij mij niet na 2 sessies maar na 5.
 
Laatst bewerkt:
Misschien eerst eens naar de temperatuur van de band kijken...

Volgens mij is deze gewoon kapot getrokken door een combinatie van koude band/koud asfalt/SC2.
 
Gezien je gewicht zou ik voor en achter aan laten passen. Even opfrissen, juiste veren en oliehoogte erin en je bent een hoop ellende kwijt.

Op deze manier heb je gelijk een goede basis afstelling en kost niet zoveel. Dat verdien je makkelijk terug met de banden. Bij Asfalt temperatuur onder de 25- 30 graden: sc2 achter en sc1 voor. Zeker op Zandvoort lang door blijven rijden met de sc2 achterband!!

Daarna verder afstellen.

Robin Duyzers: http://www.1g-suspension.com/ staat ook op de Racecracks circuitdagen voor afstellen van je vering.
 
volgens de calculator op racetech.com moet je eerst de juiste veren eens monteren.
voor een 98kg zul je voor van 0.9 naar 1.0 veren moeten
achter zul je van een 9.4 naar een 10.5 of 11.0 veer moeten.

dat zal om te beginnen al schelen in de balans van je fiets, en tevens de juiste gewichtsverdeling herstellen. let op dat het "zwaarder maken" van veren door het opschroeven van de voorspanning niet hetzelfde is als zwaardere veren monteren.

Je kan beginnen met de juiste veren te gaan rijden en daar de demping op afgesteld krijgen. voor de veren ben je (zonder montage) iets van 230,- kwijt.
achter, met zwaardere veren zal de rebound demping mogelijk buiten zijn bereik gaan vallen. je zou dit kunnen compenseren door te vragen of er wat dikkere olie gebruikt kan worden, maar eigenlijk is dat een lapmiddel.

met een beetje pech ontkom je dan niet aan het aanpassen van de demping. dat geldt dan voor zowel voor als achter. persoonlijk zou ik voor re-shimmen van de originele vork en schokdemper gaan. de aanschaf van bijzondere piston-kits zou niet perse moeten hoeven.

niet dat ik een fan ben van HK, maar ze hebben de prijzen online staan :)
bij HK kost het aanpassen van de voorkant 375,- en voor de achterkant ben je 299,- kwijt. tel daar nog die verensets bij en je bent voor 904,- het mannetje.

houd er rekening mee dat racen een materiaalsport is, en je niveau voor een groot deel bepaald wordt door de kwaliteit van het materiaal waar je mee rijdt. goed materiaal geeft je vertrouwen en het juiste gevoel tussen je oren. met het juiste gevoel heb je meer lef en ga je bijna vanzelf sneller rijden. echter, ik zeg altijd dat je zo hard gaat tot je er bang van wordt, en met de juiste vering (en banden) ligt die grens een heel stuk verder.

aan de andere kant zul je ook moeten leren omgaan met je materiaal zoals het is. het is geen exact-science wat je kan doen met origineel of aangepast spul. er is geen golden-nugget die voor iedereen het beste resultaat oplevert. je kan ervoor kiezen om stapje voor stapje te leren, of je kijkt om je heen en investeert in die dingen waar de meeste anderen (en vooral snelleren) ook mee rijden.

wat betreft die achterbandslijtage denk ik dat het een combi van te lage spanning, te koude baan en (gezien je rondetijden, no offence) te abrupt op het gas gaan is. voor een groot deel op te lossen door bandenwarmers te gebruiken en simpelweg een hogere bochtensnelheid aan te leren. maar linksom of rechtsom, als het wat kouder wordt gaan pirelli's eigenlijk altijd wel (een beetje) stuk.
 
Bedankt Nicks4nix en Ferry, daar kan ik wat mee. :}

Ik heb een offerte gekregen van jvp, wordt dan gedaan door Robin van 1G.
Achterkant : schokbreker aanpassen, service en andere veer
Voorkant : pistonkit + naalden, andere veren, nieuwe keerringen en service

Weten jullie wat er wordt verstaan onder service?
Prijs zal tussen de 800-900 euro liggen, maar volgens jullie is het elke cent dubbel en dwars waard?

Bandenwarmers komen er ook voor volgend jaar, dus dat zal dan ook weer schelen qua slijtage.
 
voor wat het waard is (ben geen vering expert): Ik heb dat ook voorgehad toen ik pas men dikke 1000cc bike gekocht had. De laatste tip/oorzaak van Nicks4Nix (lage bochten snelheid, bruut op de gas) heeft bij mij perfect gewerkt om de slijtage weg te werken. Vloeiend rijden dus. Investering: 0,0 euro :-)

Race vering helpt natuurlijk ook maar pas als je snel wordt zal je dat echt voelen.. ttz de motor in de bocht smijten zodat je er echt bang van wordt :-)

Bandenwarmers.. koop ineens goeie (heb vorige week nog maar eens het verschil gevoeld en gemeten tussen Capit en Biketek ... groot verschil)
 
Zo bruut kan jaapiekrekel niet opp het gas gegaan zijn hoor, zijn Gsxr bleek 62,9 pk te hebben door een dichtgejorte cat. :+

Heb dus het hele seizoen bijna met de helft van het vermogen gereden. _O-
 
Met welke bandenspanning rij jij gemiddeld rond?

Ik heb hetzelfde probleem namelijk, en heb wel mijn vering aan laten passen.
Zowel met supercorsa''s als met de dragon's hetzelfde vreetspoor.
Ik zat tussen 1,7 en 2,0 uit de bandenwarmers.
 
Met welke bandenspanning rij jij gemiddeld rond?

Ik heb hetzelfde probleem namelijk, en heb wel mijn vering aan laten passen.
Zowel met supercorsa''s als met de dragon's hetzelfde vreetspoor.
Ik zat tussen 1,7 en 2,0 uit de bandenwarmers.

Supercora dragon reed ik 2.1 voor en 2,0 achter(koud), deze zagen er redelijk netjes uit.
Met de diablo 1.9 achter koud, later 1.8 warm achter.

Correctie: voorband is nogsteeds dragon.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb precies hetzelfde gehad de laatste keer op cpz. Ik reed met een sc2 en na 2 sessies helemaal stuk. zelf met bandenwarmers. Rij op een k4 750 ook helemaal origineel.

Heb op cpz een slick van metzeler laten monteren k2. Vervolgens nergens meer last van gehad. Reed ook meteen een nieuwe pr van 2.02..... ;)

Maar ik ga ook wat aan de vering doen hoor. Rij nu iedere keer de steps en de laarzen aan de grond. Heb tevens best veel onbalans in het midden en uitkomen van de bocht.
 
Supercora dragon reed ik 2.1 voor en 2,0 achter(koud), deze zagen er redelijk netjes uit.
Met de diablo 1.9 achter koud, later 1.8 warm achter.

Correctie: voorband is nogsteeds dragon.


Met de voorband heb ik eigenlijk geen problemen gehad qua slijtage.
Wel heb ik met een dragon sc1 problemen gehad met het aanremmen.
De voorkant werd nerveus en had last van trillingen. Nu een dragon sc2 gemonteerd en deze slijt mooi regelmatig en is stabiel.
Achterband heeft hetzelfde vreetspoor als de jouwe. Na wat onderzoek ben ik van mening dat dit een coldtear is.
Bij zo'n vreetspoor is advies om de spanning te verlagen. Ik heb de laatste dag de spanning op 1,7 à 1,8 bar gezet en het werd niet erger.
Nu was de band al kapot gereden dus veel eer was er niet meer behalen.
Volgend seizoen weet verder "experimenteren". .
Ook heb ik begin dit jaar de vering laten aanpassen en ben daar zeer over te spreken voor wat betreft het weggedrag, alleen de bandenslijtage is nog niet voor elkaar.
 
Met de voorband heb ik eigenlijk geen problemen gehad qua slijtage.
Wel heb ik met een dragon sc1 problemen gehad met het aanremmen.
De voorkant werd nerveus en had last van trillingen. Nu een dragon sc2 gemonteerd en deze slijt mooi regelmatig en is stabiel.
Achterband heeft hetzelfde vreetspoor als de jouwe. Na wat onderzoek ben ik van mening dat dit een coldtear is.
Bij zo'n vreetspoor is advies om de spanning te verlagen. Ik heb de laatste dag de spanning op 1,7 à 1,8 bar gezet en het werd niet erger.
Nu was de band al kapot gereden dus veel eer was er niet meer behalen.
Volgend seizoen weet verder "experimenteren". .
Ook heb ik begin dit jaar de vering laten aanpassen en ben daar zeer over te spreken voor wat betreft het weggedrag, alleen de bandenslijtage is nog niet voor elkaar.
Voor de achterband: hoe kouder de baan, hoe harder de compound en meer druk in de band vanuit de warmers :)
 
Ik gebruik wel bandenwarmers.
Deze coldtear is te wijten doordat er niet genoeg warmte in de band komt.
Door de spanning te verlagen onstaat er dus meer oppervlakte om de band meer op te warmen.
Begrijp ik dit nu goed, want volgens jullie moet de druk juist omhoog?!
Kan iemand mij dit uitleggen wat ik nu moet doen.

Jaapiekrekel, excuses voor het inbreken op jou topic, maar we hebben dezelfde problemen dus kunnen we beide wel wat tips gebruiken.
:9
 
Terug
Bovenaan Onderaan