Advies 1e motor (nog zo'n topic)

rsjabber

Rookie
19 mei 2017
11
0
Heb er afgelopen tijd al enkele voorbij zien komen, maar omdat ieders smaak en wensen verschillen toch maar nog een topic. Ondanks dat ik nog maar net begonnen ben met lessen voor mijn A rijbewijs (heb geen A1 of A2 oid), nu toch al naar een motor aan het kijken. Ik ben immers niet geduldig genoeg, en wil ook eigenlijk binnen een week na het rijbewijs al een eigen plof hebben.
Verder ben ik een man (ok, i.i.g. van het mannelijk geslacht, geestelijk soms gewoon nog een jongetje), ca. 1,80 lang.

Gebruiksdoel
Ik wil de motor voornamelijk gebruiken om leuk te toeren, en al het verkeer dat niet woon-werk is (dat doe ik immers op de fiets met gewone trapaandrijving). Vrienden/familie bezoeken, en natuurlijk een stukje touren als het mooi weer is, en ik tijd heb. Naar schatting ga ik zo'n 200-300 km per week maken.
De motor zal vooralsnog mijn enige vervoersmiddel zijn voor de lange afstand, dus het moet ook wel praktisch zijn. Ik wil het e.e.a. kunnen meenemen (niet bizar veel maar een kleine weekendtas, slaapzak en matje moet kunnen). Gezien langere afstanden enkel de NS als alternatief heeft, wil ik ook redelijk lang door rijden (niet perse de gehele winter, lijkt me als beginner niet handig) dus een beetje zout zal die wel te verduren krijgen.
Ik ben absoluut geen hardrijder, maar 100km huiswaarts in het donker over de snelweg zal wel vaker voorkomen, dus 130 moet niet oncomfortabel worden. Ik gok dat een windscherm dus een vereiste is? Tiijdens het toeren moet een rustige 60-70 ook geen probleem worden.

Budget
Zit te denken aan een vrij goedkope motor, €500-2000. Dit heeft er ook mee te maken dat ik hem buiten moet stallen. Hij moet dus niet te aantrekkelijk gaan worden voor dieven. Voor dit budget vind ik enkele gebruikssporen niet erg, het geheel moet echter wel degelijk, werkend en veilig zijn.

Uiterlijk
Tja en dan het moeilijkste, wat vind ik mooi. Allereerst moet er zichtbaar zijn dat het een motor is. Een motor waarbij de volledige zijkant met kappen bedekt is is niet mijn ding. Verder moet hij wel een beetje een kont hebben, niet dat als je hem van de zijkant bekijkt dat je je afvraagt wat dat achterwiel daar zo eenzaam doet. Een kort lijstje met motoren die ik qua uiterlijk wel mooi vind:
-Moto Guzzi Nevada
-Moto Guzzi Breva
-Honda CB 750 (wel een wat nieuwer model)
-Honda Nighthawk
-Kawasaki VN 750 Twin
-Suzuki GSX 750

Zit dus eigenlijk een beetje tussen een licht aangeklede naked, of een licht uitgeklede chopper/cruiser. Hoewel een echte chopper bij mijn 25 jaren wat oud staat denk ik. Om niet te beginnen over al dat chroom dat het buiten niet heel goed zal overleven. En ja ik heb een beetje een zwak voor de apartheid van de guzzi's.
Maar dit is alleen het uiterlijk dat ik mooi vind, kan me goed voorstellen dat het niet allemaal even goed met mijn gebruikswensen matcht. Daar dus graag reactie op als dat zo is.

En zo aan het eind van m'n bericht zie ik dat ik niet echt een hele concrete vraag heb geformuleerd, dus bij deze: Zijn de motoren binnen het rijtje dat ik heb in lijn met mijn gebruikswensen, en tevens geschikt voor een beginnend rijder? Zo niet wat voor motoren moet ik dan aan denken. Zo ja zijn er nog andere die in dat rijtje thuis horen?
 
Tja, ik zeg koop een yamaha xj600 ofzo een jap is prima. Zoek er 1 die van een liefhebber is geweest en niet al teveel km op de teller heeft. Tot 50.000 km zou ik doen Geen italiaan! Ik zal er wel wat op de tenen gaan staan, dat is dan maar zo. Heel leuk zo' n italiaanse motor maar je moet veel dingen bedekken met de mantel der liefde, (ervaring mee) althans wèl in jouw prijsklasse.
 
Tja, ik zeg koop een yamaha xj600 ofzo een jap is prima. Zoek er 1 die van een liefhebber is geweest en niet al teveel km op de teller heeft. Tot 50.000 km zou ik doen Geen italiaan! Ik zal er wel wat op de tenen gaan staan, dat is dan maar zo. Heel leuk zo' n italiaanse motor maar je moet veel dingen bedekken met de mantel der liefde, (ervaring mee) althans wèl in jouw prijsklasse.
Plus een motor van 500 komt misschien ook nog eens een beetje onder houd bij als je pech hebt.
Ketting remblokken misschien de banden.
Niet om je af teschrikken maar wel iets waar je rekening mee moet houden.
 
Heb er afgelopen tijd al enkele voorbij zien komen, maar omdat ieders smaak en wensen verschillen toch maar nog een topic. Ondanks dat ik nog maar net begonnen ben met lessen voor mijn A rijbewijs (heb geen A1 of A2 oid), nu toch al naar een motor aan het kijken. Ik ben immers niet geduldig genoeg, en wil ook eigenlijk binnen een week na het rijbewijs al een eigen plof hebben.
Verder ben ik een man (ok, i.i.g. van het mannelijk geslacht, geestelijk soms gewoon nog een jongetje), ca. 1,80 lang.

Gebruiksdoel
Ik wil de motor voornamelijk gebruiken om leuk te toeren, en al het verkeer dat niet woon-werk is (dat doe ik immers op de fiets met gewone trapaandrijving). Vrienden/familie bezoeken, en natuurlijk een stukje touren als het mooi weer is, en ik tijd heb. Naar schatting ga ik zo'n 200-300 km per week maken.
De motor zal vooralsnog mijn enige vervoersmiddel zijn voor de lange afstand, dus het moet ook wel praktisch zijn. Ik wil het e.e.a. kunnen meenemen (niet bizar veel maar een kleine weekendtas, slaapzak en matje moet kunnen). Gezien langere afstanden enkel de NS als alternatief heeft, wil ik ook redelijk lang door rijden (niet perse de gehele winter, lijkt me als beginner niet handig) dus een beetje zout zal die wel te verduren krijgen.
Ik ben absoluut geen hardrijder, maar 100km huiswaarts in het donker over de snelweg zal wel vaker voorkomen, dus 130 moet niet oncomfortabel worden. Ik gok dat een windscherm dus een vereiste is? Tiijdens het toeren moet een rustige 60-70 ook geen probleem worden.

Budget
Zit te denken aan een vrij goedkope motor, €500-2000. Dit heeft er ook mee te maken dat ik hem buiten moet stallen. Hij moet dus niet te aantrekkelijk gaan worden voor dieven. Voor dit budget vind ik enkele gebruikssporen niet erg, het geheel moet echter wel degelijk, werkend en veilig zijn.

Uiterlijk
Tja en dan het moeilijkste, wat vind ik mooi. Allereerst moet er zichtbaar zijn dat het een motor is. Een motor waarbij de volledige zijkant met kappen bedekt is is niet mijn ding. Verder moet hij wel een beetje een kont hebben, niet dat als je hem van de zijkant bekijkt dat je je afvraagt wat dat achterwiel daar zo eenzaam doet. Een kort lijstje met motoren die ik qua uiterlijk wel mooi vind:
-Moto Guzzi Nevada
-Moto Guzzi Breva
-Honda CB 750 (wel een wat nieuwer model)
-Honda Nighthawk
-Kawasaki VN 750 Twin
-Suzuki GSX 750

Zit dus eigenlijk een beetje tussen een licht aangeklede naked, of een licht uitgeklede chopper/cruiser. Hoewel een echte chopper bij mijn 25 jaren wat oud staat denk ik. Om niet te beginnen over al dat chroom dat het buiten niet heel goed zal overleven. En ja ik heb een beetje een zwak voor de apartheid van de guzzi's.
Maar dit is alleen het uiterlijk dat ik mooi vind, kan me goed voorstellen dat het niet allemaal even goed met mijn gebruikswensen matcht. Daar dus graag reactie op als dat zo is.

En zo aan het eind van m'n bericht zie ik dat ik niet echt een hele concrete vraag heb geformuleerd, dus bij deze: Zijn de motoren binnen het rijtje dat ik heb in lijn met mijn gebruikswensen, en tevens geschikt voor een beginnend rijder? Zo niet wat voor motoren moet ik dan aan denken. Zo ja zijn er nog andere die in dat rijtje thuis horen?
Je moet rijden wat je fijn vind en als dat een chopper Is waarom niet. ;)
 
Zit dus eigenlijk een beetje tussen een licht aangeklede naked, of een licht uitgeklede chopper/cruiser. Hoewel een echte chopper bij mijn 25 jaren wat oud staat denk ik. Om niet te beginnen over al dat chroom dat het buiten niet heel goed zal overleven. En ja ik heb een beetje een zwak voor de apartheid van de guzzi's.
Maar dit is alleen het uiterlijk dat ik mooi vind, kan me goed voorstellen dat het niet allemaal even goed met mijn gebruikswensen matcht. Daar dus graag reactie op als dat zo is.
Begrijp dat je zwak hebt voor Italiaanse fietsen.
Bij mij staat MV Augusta boven aan het lijstje. Alles supermooi! Maar dat is alleen gevoel.
Op motorbeurs ga ik altijd even er op zitten. Moet dan wel oppassen dat ik niet ga kwijlen!
Als het verstand gaat spreken dan kom ik tot een hele andere conclusie..........
Denk dan aan: Nieuw-/ aanschafprijs....? Afschrijving....? Betrouwbaarheid....?
Leverbaarheid onderdelen....? Dealer met specifieke kennis MV....?
En.....je hebt een motor die je niet op iedere straathoek ziet!

Bedenk dat gevoels-keuze vooral ten koste zal gaan van je portemonnee........?
Daarom zou ik toch eerder kiezen voor een Jap!
 
Laatst bewerkt:
Guzzi's zijn motorisch wel heel betrouwbaar, het electrische deel wat minder. Ik heb standaard een zakje met 15amp zekeringen onder mijn zadel, toch wel een paar keer per maand start ie niet omdat er een zekering is doorgebrand.
Hoewel ieder merk natuurlijk zijn dingetjes heeft. Als ik je gebruiksdoel lees zou ik mij toch wel even goed in guzzi's verdiepen, zijn fijne motoren en een hele lage diefstal kans wat tegenwoordig best belangrijk is :)

Windscherm is trouwens geen vereiste op de snelweg, maar is natuurlijk wel comfortabeler. Als ik langer dan 2.5 uur op de snelweg rij met 140 dan begint dat wel vermoeiend te worden voor de nek, maar kortere stukken zijn goed te doen. Scheelt ook nogal of er veel tegenwind staat. Windscherm heeft weer als nadeel als het erg warm is dat je weinig wind vangt. Heb nu als compromis een heel klein windschermpje gekocht. :t
 
Laatst bewerkt:
Tja, ik zeg koop een yamaha xj600 ofzo een jap is prima.
Niet volledig mijn smaak, en gebrek aan opties to zijkoffers. Maar damn, wat een mooi prijsje voor een best aardige fiets. Ga hem zeker in de gaten houden.
Plus een motor van 500 komt misschien ook nog eens een beetje onder houd bij als je pech hebt.

Je moet rijden wat je fijn vind en als dat een chopper Is waarom niet. ;)
500 is idd erg weinig, en bij 500 vind ik wat extra kosten wel reel, rond de 1000-1500 voor het geheel vind ik wel een mooie prijs. Daar ga ik dan 500 euro boven zitten als ik echt iets moois zie, en 500 eronder als het gewoon een enorm goede goede deal oplevert, en misschien niet 100% is wat ik zoek.

Ik weet vooral niet zo goed wat ik fijn vind. Heb nog nooit op een chopper gereden, en zelfs in een proefrit (die ik nog niet mag maken) kom je er niet achter of hij na 100km nog prima rijdt op de snelweg. Vandaar dat ik hier o.a. een topic over begin, omdat ik hoop dat ervarenere mensen me meer inzicht kunnen geven.
En qua uiterlijk vind ik een chopper toch wel voor mannen op middelbare leeftijd (no offence voor de rijders hier), het mist het speelse imago. Maar ja, ik vind ze wel mooi te zien.
Begrijp dat je zwak hebt voor Italiaanse fietsen.
Bij mij staat MV Augusta boven aan het lijstje. Alles supermooi! Maar dat is alleen gevoel.
Op motorbeurs ga ik altijd even er op zitten. Moet dan wel oppassen dat ik niet ga kwijlen!
Als het verstand gaat spreken dan kom ik tot een hele andere conclusie..........
Denk dan aan: Nieuw-/ aanschafprijs....? Afschrijving....? Betrouwbaarheid....?
Leverbaarheid onderdelen....? Dealer met specifieke kennis MV....?
En.....je hebt een motor die je niet op iedere straathoek ziet!

Bedenk dat gevoels-keuze vooral ten koste zal gaan van je portemonnee........?
Daarom zou ik toch eerder kiezen voor een Jap!
Ik dacht altijd dat Guzzi's wel redelijk betrouwbaar waren, is ten minste wat ik hier op het forum lees. Mogelijk de slechte ervaringen niet gezien dan. Aanschafprijs is ietsje duurder, dat klopt, maar een kleine meerprijs is het wel waard. Als het met onderhoud e.d. echt te veel wordt is het een ander verhaal.
 
Een Transalp 600 of 650. Niet stuk te krijgen, zorgt dat je echt leert rijden (goede feedback) en ze kosten geen drol meer.
 
Laatst bewerkt:
Heb er afgelopen tijd al enkele voorbij zien komen, maar omdat ieders smaak en wensen verschillen toch maar nog een topic. Ondanks dat ik nog maar net begonnen ben met lessen voor mijn A rijbewijs (heb geen A1 of A2 oid), nu toch al naar een motor aan het kijken. Ik ben immers niet geduldig genoeg, en wil ook eigenlijk binnen een week na het rijbewijs al een eigen plof hebben.
Verder ben ik een man (ok, i.i.g. van het mannelijk geslacht, geestelijk soms gewoon nog een jongetje), ca. 1,80 lang................etc.............etc......

.....en daar heb je zelf dus al opgeschreven waarom wij je eigenlijk geen goed advies kunnen geven.
 
IMHO: Gewoon een ca. 20 jaar oude Jap naked of sport-tour achtig iets kopen, zeker als eerste motor. Unbeatable prijs/kwaliteit verhouding, 13-in-een-dozijn motor valt toch net wat minder op bij het gannef, het zijn "allemansvriendjes", prima beheersbaar, overal voor inzetbaar, goed te onderhouden, en last but not least: geen ramp als je 'm laat stuiteren (wat best nog wel eens gebeurt met eerste motoren). En met, zeg, 600cc of hoger heb je genoeg power om lekker rond te cruisen.

Bedenk altijd dat je zo'n motor ook gewoon een jaar later weer kunt verkopen, als je er een beetje goed voor zorgt en geen gekke dingen mee doet zelfs zonder (al te veel) verlies, kun je ondertussen doorsparen voor wat anders.

Uiteraard wel bij eventuele koop goed de BRAVOK langslopen op overmatige/gevaarlijke slijtage, en PROEFRIJDEN.

Ik zie het zo: elke ANDERE keuze die je maakt is eigenlijk specifieker op je doelen bedacht, en misschien blijk je achteraf toch heel anders over de dingen te denken (wil je misschien toch een keer racen, of juist meer touren/woonwerk...), dus het heeft nu nog niet zo veel zin om specifieke keuzes te maken. DUS is een 13-in-een-dozijn Japper gewoon de safe bet, kun je alle kanten mee op en is altijd later weer te vervangen.

Bottom line: ga eerst maar gewoon eens rijden, op een ouwe fiets moet je 't leren (letterlijk).

Wat je overige vragen betreft:
- Scherm? Hangt erg van je motor, je helm en je postuur af, maar ik zou 't er absoluut niet van af laten hangen, en ook voor je eerste fiets niet meteen een investering voor doen. Zat mensen rijden zonder :)
- Bagage? Allerlei universele tassensystemen en koffers te koop bij bijv. Motozoom.
 
Guzzi's zijn motorisch wel heel betrouwbaar, ...
Windscherm is trouwens geen vereiste op de snelweg, maar is natuurlijk wel comfortabeler. Als ik langer dan 2.5 uur op de snelweg rij met 140 dan begint dat wel vermoeiend te worden voor de nek, maar kortere stukken zijn goed te doen. Scheelt ook nogal of er veel tegenwind staat. Windscherm heeft weer als nadeel als het erg warm is dat je weinig wind vangt. Heb nu als compromis een heel klein windschermpje gekocht. :t
Blijk dat mijn stille liefde best betrouwbaar is (op motorisch gebied dan). En m.b.t. windscherm. In 2.5 uur ben je Nederland wel door, dus dat scheelt. Maar als ik dat zo hoor is een windscherm wel erg fijn. Zeker gezien ik ook vrij lang in het seizoen door wil rijden.

Een Transalp 600 of 650. Niet stuk te krijgen, zorgt dat je echt leert rijden (goede feedback) en ze kosten geen drol meer.
De 650 lijkt wel echt boven het budget te zitten, de 600 is wel een optie, maar moet bekennen dat ik hem wel een beetje dat eenzame achterwiel vind hebben. Maar hebben wel met koffers, en echt leren rijden is ook zeker wat waard. Ook dit type zal ik dus in de gate houden.

.....en daar heb je zelf dus al opgeschreven waarom wij je eigenlijk geen goed advies kunnen geven.
Ben ik het niet helemaal mee eens. Op dit forum zitten mensen met veel meer ervaring, en die kunnen mij over praktische zaken, rijeigenschappen etc. Jullie kunnen niet de keuze voor mij maken, maar me er zeker wel bij helpen.

EDIT:



IMHO: Gewoon een ca. 20 jaar oude Jap naked of sport-tour achtig iets kopen
...
Uiteraard wel bij eventuele koop goed de BRAVOK langslopen op overmatige/gevaarlijke slijtage, en PROEFRIJDEN.
...
Ik zie het zo: elke ANDERE keuze die je maakt is eigenlijk specifieker op je doelen bedacht
...
Wat je overige vragen betreft:
- Scherm? Hangt erg van je motor, je helm en je postuur af, maar ik zou 't er absoluut niet van af laten hangen, en ook voor je eerste fiets niet meteen een investering voor doen. Zat mensen rijden zonder :)
- Bagage? Allerlei universele tassensystemen en koffers te koop bij bijv. Motozoom.
Een naked Jap, klinkt als een gedegen argument wat je daar heb. Hoor het volgens mij ook van de meeste in dit topic. En ik kan inderdaad niet in de toekomst kijken hoe in m'n motor precies zal gebruiken (maar racen zal ik echt niet doen). Dan nog wel even de vraag wat een Japanner meer een allemansvriend maakt dan bijvoorbeeld een Guzzi Bravo. In welke rijeigenschappen vind je dat terug?
De proefrit en technische check was idd de planning (maar kan niet vaak genoeg herhaald worden)
Qua scherm en bagage haal ik er uit dat ik het er niet vanaf moet laten hangen. Maar wil het toch wel meenemen in de prijs. En wordt zonder scherm rijden niet echt te koud als je onder de 10 graden nog de weg op gaat?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb afgelopen winter de hele winter doorgereden op mn gs500e. Prima te doen voor een half uur. Daarna wordt het langzaam aan frisser. Scheelt dat ik er dan meestal was.

Als startersfiets zou ik eens kijken naar een oude BMW gs650 of een apprillia pegaso.
 
De 650 lijkt wel echt boven het budget te zitten, de 600 is wel een optie, maar moet bekennen dat ik hem wel een beetje dat eenzame achterwiel vind hebben. Maar hebben wel met koffers, en echt leren rijden is ook zeker wat waard. Ook dit type zal ik dus in de gate houden.

Prachtig ding, maar "echt leren rijden" kun je in principe op elke motor natuurlijk, en heeft weinig met motorkeuze of technische snufjes te maken maar alles met verkeersinzicht, zelfbeheersing en anticipatievermogen. Als daarbij je voertuigbeheersing vergemakkelijkt wordt is dat m.i. niet opeens een probleem of zo.

Die koffers: echt gast, boeien! Je kunt gewoon losse tassen kopen in alle soorten en maten, bijvoorbeeld met een lap over je buddy en twee tassen aan de zijkant en dan nog een opritsmogelijkheid voor een tas bovenop... Want a) hoe vaak heb je die nou écht nodig, en b) DUS wil je ze kunnen meenemen naar een volgende motor zonder veel aanpassing.

Je kunt natuurlijk ook gewoon een weekendtas en twee stevige spanbandjes pakken, ben je voor een paar tientjes volledig klaar voor een retourtje Spanje:
QEOCUGc.jpg


(Men neme een 20 jaar oude maar perfect rijdende Jap van €1500, een gratis bagagerekje van een medeforumlid, een oude weekendtas en een rugzak die nog in de kast liggen, een tanktas van vier tientjes en een theedoek tegen het krassen en de zon, en men trekke de wijde wereld in.)

Dan nog wel even de vraag wat een Japanner meer een allemansvriend maakt dan bijvoorbeeld een Guzzi Bravo. In welke rijeigenschappen vind je dat terug?

O, ze zijn niet meer een allemansvriend dan andere allemansvrienden hoor, qua rij-eigenschappen... Een gemoedelijk rijdende motor met genoeg power is just that. Het zit 'm in het totaalplaatje. Geen bizarre acceleratie of absurde topsnelheid (maar een twintig jaar oud Honda 600'tje heeft ook nog steeds zat om alles behalve Serieus Dikke Auto's mákkelijk voor te blijven bij ieder stoplicht hoor), betaalbaar, goed beschikbaar, betrouwbaar, onderhoudbaar etc.. Heb zelf geen ervaring met Italianen, zal ook best werken :)

Qua scherm en bagage haal ik er uit dat ik het er niet vanaf moet laten hangen. Maar wil het toch wel meenemen in de prijs.
Laat 't lekker gaan mien jong :) Ga eerst maar eens rijden.

En wordt zonder scherm rijden niet echt te koud als je onder de 10 graden nog de weg op gaat?
Ha! Welnee, gewoon een jas met voering en een das aandoen, of misschien zelfs wel een balaclava'tje. Kun je je allemaal makkelijk op kleden. Doodzonde om daar de keuze van je motor vanaf te laten hangen.
 
Een Transalp 600 of 650. Niet stuk te krijgen, zorgt dat je echt leert rijden (goede feedback) en ze kosten geen drol meer.
Mike, de oude transalpen zijn juist stijgend in prijs op het moment! Alles onder de 1500,- is veelal bagger met gecorrodeerde velgen en of slechte uitlaat......
 
Mike, de oude transalpen zijn juist stijgend in prijs op het moment! Alles onder de 1500,- is veelal bagger met gecorrodeerde velgen en of slechte uitlaat......

Oh, dat heb ik even gemist. Dan heb ik blijkbaar een goede investering in de garage staan. Vorige week een tochtje van 380 km mee gemaakt, dan begint de laatste 100km het verschil in comfort met mijn GS wel merkbaar te worden, maar het rijdt nog steeds prima.

Het blijft leuk in een bocht het gas flink open te kunnen trekken, aan het enigszins zwabberen van het frame te kunnen voelen hoever je kan gaan en je toch niet druk over je rijbewijs te hoeven maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan