rsjabber
Rookie
- 19 mei 2017
- 11
- 0
Heb er afgelopen tijd al enkele voorbij zien komen, maar omdat ieders smaak en wensen verschillen toch maar nog een topic. Ondanks dat ik nog maar net begonnen ben met lessen voor mijn A rijbewijs (heb geen A1 of A2 oid), nu toch al naar een motor aan het kijken. Ik ben immers niet geduldig genoeg, en wil ook eigenlijk binnen een week na het rijbewijs al een eigen plof hebben.
Verder ben ik een man (ok, i.i.g. van het mannelijk geslacht, geestelijk soms gewoon nog een jongetje), ca. 1,80 lang.
Gebruiksdoel
Ik wil de motor voornamelijk gebruiken om leuk te toeren, en al het verkeer dat niet woon-werk is (dat doe ik immers op de fiets met gewone trapaandrijving). Vrienden/familie bezoeken, en natuurlijk een stukje touren als het mooi weer is, en ik tijd heb. Naar schatting ga ik zo'n 200-300 km per week maken.
De motor zal vooralsnog mijn enige vervoersmiddel zijn voor de lange afstand, dus het moet ook wel praktisch zijn. Ik wil het e.e.a. kunnen meenemen (niet bizar veel maar een kleine weekendtas, slaapzak en matje moet kunnen). Gezien langere afstanden enkel de NS als alternatief heeft, wil ik ook redelijk lang door rijden (niet perse de gehele winter, lijkt me als beginner niet handig) dus een beetje zout zal die wel te verduren krijgen.
Ik ben absoluut geen hardrijder, maar 100km huiswaarts in het donker over de snelweg zal wel vaker voorkomen, dus 130 moet niet oncomfortabel worden. Ik gok dat een windscherm dus een vereiste is? Tiijdens het toeren moet een rustige 60-70 ook geen probleem worden.
Budget
Zit te denken aan een vrij goedkope motor, €500-2000. Dit heeft er ook mee te maken dat ik hem buiten moet stallen. Hij moet dus niet te aantrekkelijk gaan worden voor dieven. Voor dit budget vind ik enkele gebruikssporen niet erg, het geheel moet echter wel degelijk, werkend en veilig zijn.
Uiterlijk
Tja en dan het moeilijkste, wat vind ik mooi. Allereerst moet er zichtbaar zijn dat het een motor is. Een motor waarbij de volledige zijkant met kappen bedekt is is niet mijn ding. Verder moet hij wel een beetje een kont hebben, niet dat als je hem van de zijkant bekijkt dat je je afvraagt wat dat achterwiel daar zo eenzaam doet. Een kort lijstje met motoren die ik qua uiterlijk wel mooi vind:
-Moto Guzzi Nevada
-Moto Guzzi Breva
-Honda CB 750 (wel een wat nieuwer model)
-Honda Nighthawk
-Kawasaki VN 750 Twin
-Suzuki GSX 750
Zit dus eigenlijk een beetje tussen een licht aangeklede naked, of een licht uitgeklede chopper/cruiser. Hoewel een echte chopper bij mijn 25 jaren wat oud staat denk ik. Om niet te beginnen over al dat chroom dat het buiten niet heel goed zal overleven. En ja ik heb een beetje een zwak voor de apartheid van de guzzi's.
Maar dit is alleen het uiterlijk dat ik mooi vind, kan me goed voorstellen dat het niet allemaal even goed met mijn gebruikswensen matcht. Daar dus graag reactie op als dat zo is.
En zo aan het eind van m'n bericht zie ik dat ik niet echt een hele concrete vraag heb geformuleerd, dus bij deze: Zijn de motoren binnen het rijtje dat ik heb in lijn met mijn gebruikswensen, en tevens geschikt voor een beginnend rijder? Zo niet wat voor motoren moet ik dan aan denken. Zo ja zijn er nog andere die in dat rijtje thuis horen?
Verder ben ik een man (ok, i.i.g. van het mannelijk geslacht, geestelijk soms gewoon nog een jongetje), ca. 1,80 lang.
Gebruiksdoel
Ik wil de motor voornamelijk gebruiken om leuk te toeren, en al het verkeer dat niet woon-werk is (dat doe ik immers op de fiets met gewone trapaandrijving). Vrienden/familie bezoeken, en natuurlijk een stukje touren als het mooi weer is, en ik tijd heb. Naar schatting ga ik zo'n 200-300 km per week maken.
De motor zal vooralsnog mijn enige vervoersmiddel zijn voor de lange afstand, dus het moet ook wel praktisch zijn. Ik wil het e.e.a. kunnen meenemen (niet bizar veel maar een kleine weekendtas, slaapzak en matje moet kunnen). Gezien langere afstanden enkel de NS als alternatief heeft, wil ik ook redelijk lang door rijden (niet perse de gehele winter, lijkt me als beginner niet handig) dus een beetje zout zal die wel te verduren krijgen.
Ik ben absoluut geen hardrijder, maar 100km huiswaarts in het donker over de snelweg zal wel vaker voorkomen, dus 130 moet niet oncomfortabel worden. Ik gok dat een windscherm dus een vereiste is? Tiijdens het toeren moet een rustige 60-70 ook geen probleem worden.
Budget
Zit te denken aan een vrij goedkope motor, €500-2000. Dit heeft er ook mee te maken dat ik hem buiten moet stallen. Hij moet dus niet te aantrekkelijk gaan worden voor dieven. Voor dit budget vind ik enkele gebruikssporen niet erg, het geheel moet echter wel degelijk, werkend en veilig zijn.
Uiterlijk
Tja en dan het moeilijkste, wat vind ik mooi. Allereerst moet er zichtbaar zijn dat het een motor is. Een motor waarbij de volledige zijkant met kappen bedekt is is niet mijn ding. Verder moet hij wel een beetje een kont hebben, niet dat als je hem van de zijkant bekijkt dat je je afvraagt wat dat achterwiel daar zo eenzaam doet. Een kort lijstje met motoren die ik qua uiterlijk wel mooi vind:
-Moto Guzzi Nevada
-Moto Guzzi Breva
-Honda CB 750 (wel een wat nieuwer model)
-Honda Nighthawk
-Kawasaki VN 750 Twin
-Suzuki GSX 750
Zit dus eigenlijk een beetje tussen een licht aangeklede naked, of een licht uitgeklede chopper/cruiser. Hoewel een echte chopper bij mijn 25 jaren wat oud staat denk ik. Om niet te beginnen over al dat chroom dat het buiten niet heel goed zal overleven. En ja ik heb een beetje een zwak voor de apartheid van de guzzi's.
Maar dit is alleen het uiterlijk dat ik mooi vind, kan me goed voorstellen dat het niet allemaal even goed met mijn gebruikswensen matcht. Daar dus graag reactie op als dat zo is.
En zo aan het eind van m'n bericht zie ik dat ik niet echt een hele concrete vraag heb geformuleerd, dus bij deze: Zijn de motoren binnen het rijtje dat ik heb in lijn met mijn gebruikswensen, en tevens geschikt voor een beginnend rijder? Zo niet wat voor motoren moet ik dan aan denken. Zo ja zijn er nog andere die in dat rijtje thuis horen?