jbazelmans
MF veteraan
- 18 mrt 2020
- 4.487
- 4.244
Je opmerking over het onderhoud en reparaties van een RT zijn nogal wat ongenuanceerd. Vergeet niet dat de R1150RT ‘s al meteen een jaartje of 15 oud zijn. En aangezien het tourbuffels zijn, hebben ze meestal wel de nodige kilometers gereden en dus de nodige reparaties gehad. Er zitten namelijk nogal wat slijtage-onderdelen op een motor. Dat zal met een vergelijkbare Yamaha of Honda van die leeftijd niet anders zijn. Ik zou me eerder zorgen maken over een dergelijke motor als er geen reparaties waren geweest. En ja, de ABS is een dingetje, maar mits goed onderhouden is dat geen probleem. Denk ook dat er dan beter gekeken kan worden naar een R1200RT, aangezien we hier ook over een Honda NC750 praten van een paar jaar oud.Bij genoemd budget en dan maximale betrouwbaarheid, comfort en gebruiksgemak zou ik met een grote boog om alles heenlopen waar zo'n wit/blauw/zwarte propeller op de tank zit.
2 Jaar geleden bij mij hetzelfde vraagstuk, een toermotor voor erbij (N+1) en vanwege mij voorkeur voor niet-4-cylinders als eerste naar diverse 1100 en 1150 RT's gekeken. Wat een rampenbakken, stuk voor stuk. Meestal met meerdere A4-tjes aan uitgevoerde reparaties of nog steeds defect. Versnellingsbakken, ABS-pompen, remkrachtversterkers etc.etc.. Vond het daarnaast allesbehalve geweldig rijden ook trouwens.
Heb op voorstel van de dealer waar de laatste bekeken 1150RT stond op een ST1300 gereden. Vrijwel meteen ver/gekocht. Inderdaad, een betere achterveer (bijvoorbeeld Wilbers LDC Nivomat) is niet overbodig. Acceptabel exemplaar met niet heel veel km's is intussen net te vonden voor dit budget. Enige kritiekpuntjes zijn er toch wel; de flinke warmetontwikkeling achter de kuip, de breedte ten hoogte van de spiegels tijdens filerijden en het toch wel enorme gewicht, maar dat voel je alleen bij stijgende haarspelden en de garage induwen. Wendbaarheid is rijdend opvallend hoog. Verder vind ik het voor zo'n bakbeest een top-ding. Ook het bippie van je passagier gaat hier echt niet te klagen hebben.
Je opmerking over het onderhoud en reparaties van een RT zijn nogal wat ongenuanceerd. Vergeet niet dat de R1150RT ‘s al meteen een jaartje of 15 oud zijn. En aangezien het tourbuffels zijn, hebben ze meestal wel de nodige kilometers gereden en dus de nodige reparaties gehad. Er zitten namelijk nogal wat slijtage-onderdelen op een motor. Dat zal met een vergelijkbare Yamaha of Honda van die leeftijd niet anders zijn. Ik zou me eerder zorgen maken over een dergelijke motor als er geen reparaties waren geweest. En ja, de ABS is een dingetje, maar mits goed onderhouden is dat geen probleem. Denk ook dat er dan beter gekeken kan worden naar een R1200RT, aangezien we hier ook over een Honda NC750 praten van een paar jaar oud.
Hoe je vindt dat ie rijdt is natuurlijk persoonlijk. Ik vind het in ieder geval fantastisch
Mijn advies is om in de DCT-stand S1 te gaan rijden. In de D-stand zal hij niet meteen overtuigen vanwege het op zuinigheid ingestelde schakelprogramma. Veel plezier!Ik heb voor woensdag een honda NC750 DCT gehuurd ik ben benieuwd hoe die rijdt.
De eerste kilometers sinds ik het roze kaartje heb.
Ik weet niet of dit het juiste topic is anders hoor ik graag waar ik met deze vraag terecht kan en haal ik dit bericht weer weg.
Na 40 jaar wachten ben ik nu aan het lessen en heb theorie en AVB al gehaald en binnenkort AVD doen, dus ben me een beetje aan het orienteren .
Ik les nu op een Kawasaki versys 650, wat ik op zich best wel een leuke motor vind maat toch denk ik zelf niet snel zal kopen. Erg kaal zeker voor woon werk verkeer wil ik wel iets van 10tbescherming tegen weersinvloeden bij slecht weer.
Ik wil een motor kopen om na het behalen van het A bewijs rijervaring op te doen. Dus met redelijk weer een keer of 3 per week woon werk verkeer (ca 25km/rit, A16,A15) en zo af en toe een ritje just for fun.
Het zal een 2e hands worden en ik heb een budget tot ca 4500 a 5000.
Aangezien ik nu met de 650 les denk ik niet dat ik een motor met een veel kleinere cylinder inhoud wil, dit bevalt me wel in de praktijk.
Mijn wensen: Na updat
- Tour model/all road model ?
- Comfortabel/enigszins beschut bij slecht weer
- ABS (heb ik ook op mijn lesmotor )
- Onderhoudsvriendelijk
- Betrouwbaar/storingsarm, daarom Japanners bovenaan.
- Liefst <15 jaar oud , kreeg als tip dat ik voor goede ABS <10 jaar zou moeten kiezen.
- Wel wat spullen mee kunnen nemen ( top koffer/zijkoffers)
- Partner moet ook goed/redelijk comfortabel mee kunnen achterop
Zelf weeh ik ca 90 kg, partner rond de 70 kg- Wendbaar want zal ook met regelmaat de stad in willen.
Waar ik tot nu toe naar heb gekeken :
VAast bedankt voor alle tips
- Honda NT 700 V Deauville
- Yamaha diversion (maar heeft denk ik geen ABS)
- Suzuki Bandit (denk ik ketting)
- Kawasaki Z 750 R
- BWM 850 R
- Misschien nog wel e.e.a. over het hoofd gezien in mijn eerste zoektocht. Het is lastig om met zo veel verschillende types een idee te krijgen wat ik zou willen
- Ik heb het gevoel dat ik wel iets kan vinden wat aan mijn eisen moet voldoen maar ik heb niet zo veel ervaring nog dus kan misschien best wel een paar belangrijke punten vergeten.?
- Zelf sleutelen ga ik denk ik niet doen. Ik heb jaren aan brommers en auto’s gesleuteld en was dat een beetje zat geworden.
Bert
=iii=<
Dat is nuttige info. Het lijken me mij ook hele fijne motoren. Door de hiite nog niet wezen rijden helaas.
Hoe is het voor een eventuele passagier qua zitten?
Ook de 700 lijkt me niet verkeerd en is een stuk voordeliger.
Wat is er mis met de DCT's van voor 2016?
Greets,
Bert
net een ritje gemaakt van 95 km met een gemiddelde van 64km/u ( zo 1.5 uur gereden) in rondje langs de lek naar monfort dan naar ijsselstein en daar de A27 op en A15 teru gichting Rotterdam en laatste stukje A16 over brienenoord. Allerlei stukjes weg gereden.Mijn advies is om in de DCT-stand S1 te gaan rijden. In de D-stand zal hij niet meteen overtuigen vanwege het op zuinigheid ingestelde schakelprogramma. Veel plezier!
dan was deze met de rit een oudere DCT met alleen een S stand. Idd wat stug op de koppeling vond ikDe DCT is vanaf model RC90 (2016), o.a. herkenbaar aan het nieuwe plaatwerk en uitlaat, aangepast naar 4 automatische standen: D, S1, S2, S3. Daarvoor had je D en S (nu S2). Persoonlijk rijd ik altijd in S1, omdat ik D te laagtoerig en S (S2) te hoogtoerig vind. Tevens reageert hij sindsdien op de hellingsgraad en is de koppeling soepeler.
Ik laat mijn helm in de topkoffernet een ritje gemaakt van 95 km met een gemiddelde van 64km/u ( zo 1.5 uur gereden) in rondje langs de lek naar monfort dan naar ijsselstein en daar de A27 op en A15 teru gichting Rotterdam en laatste stukje A16 over brienenoord. Allerlei stukjes weg gereden.
Rijdt prima n de S stands. Als de info op de teller klopt is ie idd zuinig.
Mis wel het schakelen een beetje. vooral bij rotondes enzo.
Moet ooek eens met een schakelversie gaan rijden denk ik om te vergelijken.
Maar rijdt zondermeer erg lekker. Merkte wel dat ik lang niet had gereden mijn ganden werden een beetje stijf
Zo nog wat lokaar rijden in de bebouwde kom.
Dit is beslist een goede manier om een goed gevoel te krijgen mij een motor
Kon overigens mijn helm niet kwijt in de opbergruimte, dat verbaasde me een beetje:S Die is net te klein voor mijn systeemhelm.
Waar laten jullie je helm trouwens tijdens een rijpauze?
Op het bankje waar ik ook op zit.Waar laten jullie je helm trouwens tijdens een rijpauze?
Dus een topkoffer zal beter gaan passen.Die opbergruimte is veel handiger voor bandenreparatiesetje, slot, gereedschap, jasvoering etc. Ik heb nooit geprobeerd of mijn helm erin past (zal passen en meten zijn en dan moet er niks anders in liggen). Helm gaat in de topkoffer, net als broek en handschoenen, en soms zelfs de motorlaarzen. Waar laat je dat spul anders?
een GoldwingWelke japanse motoren buiten de deauville en transalp zitten achterop dan wel een beetje comfortabel?
Een zadel is vrij gemakkelijk aan te passen aan je eigen wensen, dus als het echt om de hardheid van het zadel gaat is er wel een oplossing voor.Hoorde in de motorzaak dat de kawasaki versys achterop niet erg aangenaam zou zitten omdat die plek erg hard zit.
Maakte je wel genoeg toeren? Heb zelf een NTV gehad en die bokte bij lage toeren ook door het cardan (Hawk GT met ketting kent dat niet)Vorige week op een oude deauville een proefrit gemaakt. Dat was niet overtuigend.
Voelde heel erg het kardan stoten bij langzaam rijden 30 km zones.
Zadel was wel heel comfortabel. Ook zo te zien voor de dup passagier. Niet onbelangrijk.
Misschien dat het exemplarisch was dus ga ook op een nieuwere proefrijden denk ik.
Hoorde in de motorzaak dat de kawasaki versys achterop niet erg aangenaam zou zitten omdat die plek erg hard zit.
Welke japanse motoren buiten de deauville en pan European zitten achterop dan wel een beetje comfortabel?
Ik denk dat de YAmaha FRJ ook wel goed zal zitten maar die is denk ik wat zwaar:S
MIsschien ook even wat meer toelichten waarom ik dit zeg. Ten eerste natuurlijk omdat ik er zelf ééntje rij en er helemaal happy mee ben. Maar ook omdat het een heerlijke motor is om te rijden. Een fantastisch koppel onderin, waardoor je dat schokken zoals met de Deauville niet hebt. Een rotonde of haakse bocht neem je desnoods in de derde versnelling als je even één klikje vergeet terug te schakelen. Daarbij zit je goed beschermd tegen de elementen. En het rijdt gewoon heerlijk!Ik zou toch ook een keertje een BMW RT proberen als ik jou was
Waarom doe je dit, vraag ik mij af.Ik weet niet of dit het juiste topic is anders hoor ik graag waar ik met deze vraag terecht kan en haal ik dit bericht weer weg.
Na 40 jaar wachten ben ik nu aan het lessen en heb theorie en AVB al gehaald en binnenkort AVD doen, dus ben me een beetje aan het orienteren .