Advies Gevraagd Electrisch systeem CB550

Fritz

MF veteraan
27 aug 2004
2.225
1
Nijmegen
Beste mensen,

Misschien hebben sommigen de periekelen rond het electrisch systeem Laad probleem van mijn CBtje wel gevolgd maar ik moet eerlijk zeggen: Ik kom er niet meer uit...
Zie ook Fritz goes CBaby

Wat heb ik tot nu toe gedaan:

- rotte draden vervangen
- Dynamo vervangen
- accu al meermaals opgeladen
- spanningsregelaar vervangen
- kapotte bougies vervangen
- aarding goed gemaakt
- 3,5 uur doorgebracht bij een tankstation langs de a28
- 1 uur gelopen met mijn motor aan de hand.
- uren lopen kwijlen :9~ bij een motor die niet laadt maar wel mooi is

Wat is het probleem:

De accu laadt niet op waardoor de bougies op de accu vonken, accu gaat leeg, motor loopt niet meer.

Symptomen:

- vermogens verlies op alle toerentallen, niet alleen bovenin.
- hij houdt er na een tijdje gewoon mee op, het liefst zo ver mogelijk van de werkplaats vandaan. :?
- lichtelijke frustratie bij de berijder |(
- zeer goed getrainde beenspieren van de berijder ;)
- excessief alcohol gebruik om het denk proces opgang te brengen. 8-)

Na het doormeten gevonden:

- Spanning op de start relais is goed
- massa is goed
- Dynamo (die wel goed is, komt van een lopende motor) geeft helemaal geen stroom af.
- Spanningsregelaar geeft genoeg stroom door
- De poolspanning bij een accu in rust is 12,50
- De poolspanning bij een accu met draaiende motor is 12,25 en langzaam teruglopend
- De poolspanning op toeren is onveranderd van de poolspanning stationair.


Meest rare is dat hij ook nu ineens op 3 cylinders loopt ipv 4
Uitlaat bocht Cylinder 1 blijft koeltjes, voor de berijder de meest linkse.

Iemand een idee wat ik nu nog kan doen want ik zie het even niet meer zitten en ik wil zo graag iets kunnen doen.
Ik sta een beetje als de trainer langs de kant die het terugspeelballetje van Cocu ziet gebeuren tegen Tsjechie. Als een hond die zijn mand niet uit mag. Als Beatrix die eindelijk een keer naar een technoparty wil. Als Seedorf van 11 meter. Als J.P Bakellende bij een referendum. Als Zalm die niet kan uitleggen waarom we voor de grondwet moeten zijn.

Kortom Alle advies is welkom!!!! Echt alles.

Alvast ontzettend bedankt,

Fritz
 
- Dynamo (die wel goed is, komt van een lopende motor) geeft helemaal geen stroom af.
- Spanningsregelaar geeft genoeg stroom door

....alleen dit moet je even uitleggen !!!!!!!
 
Gedeelde smart is halve smart. Ook ik heb een electriek probleem en inmiddels een paar kilometer gelopen met de motor. Goed voor een strandfiguur. Veel meer dan dat kan ik je nog niet meedelen, want ik moet de moed nog verzamelen om de oorzaak te vinden. Bij mij lijkt het niet het laden, maar ordinaire sluiting.

Acties:
- Doormeten van het systeem.
- Schoonmaken van de contacten.
- Doorsolderen van de zekeringkast. (dus niet de zekeringen eruit en overbruggen, maar de contacten zelf)
- Afschuren van de klemmen waar de zekering inzit
- Schoonmaken van de aansluitingen aan de startmotor/dynamo. Ook dit schijnt bekende ellende.

Succes!
 
Ik heb hetzelfde bij m'n 400 gehad. Was de dynamo en spanningsregelaar. Al je frustraties zijnop z'n zachtst gezegd zeer begrijpelijk... Bij mij zijn er ook wel enige scheldwoorden gevallen, maarja als het daarna allemaal weer werkt waardeer je het wel meer :P

Dat 'ie op drie pitten loopt maakt nog even niet uit nu, dat komt waarschijnlijk vanzelf wel weer goed tijdens het rijden als 'ie weer laadt.

Als de dynamo goed moet zijn, dan zou ik het als eerste gaan zoeken in de bedrading en de stekkertjes, dit kan je makkelijk doormeten. Is de spanningsregelaar goed? Waarschijnlijk dus wel. Gelijkrichter dan? Ff doormeten met multimeter op diode-stand.
Of de dynamo goed is kan je meten door de weerstand te meten tussen de gele draden onderling. Wat deze waarde precies moet zijn weet ik niet, maar onderling mogen de 3 waardes niet veel verschillen.

Wat wel grappig is om te vertellen: bij mij was het zo dat als ik de zwarte (of witte??) draad van de spanningsregelaar lostrok, dat de accu dan wel bijlaadde. Draad lostrekken bij niet-lopende motor. Dit duidde dus op mijn kapotte regelaar, en het is natuurlijk niet goed om zo te gaan rijden.

In elk geval succes! Hopelijk duurt het niet te lang meer allemaal...
 
- Dynamo (die wel goed is, komt van een lopende motor) geeft helemaal geen stroom af.
- Spanningsregelaar geeft genoeg stroom door

....alleen dit moet je even uitleggen !!!!!!!


Ehh ja verdient idd enige uitleg:

De dynamo komt van een vastloper. De dynamo is dus in orde, heeft geen schade opgelopen daarvan. Ik heb de dynamo door gemeten met lopende motor. En er komt niets vanaf, geen van de draden geeft spanning door. Als het klopt moet dat ongeveer rond de 70 volt afgeven. En ie dut niks! ehhmm de spanningsregelaar heb ik doorgemeten zoals stond in mijn bijbeltje en dat klopte... is idd een beetje typisch verhaal als ik er zo aan denk

Stator? Wat kan daar verder zo heel erg kapot aan zijn?
Die is wel wat beschadigd om heel eerlijk te zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb hetzelfde bij m'n 400 gehad. Was de dynamo en spanningsregelaar. Al je frustraties zijnop z'n zachtst gezegd zeer begrijpelijk... Bij mij zijn er ook wel enige scheldwoorden gevallen, maarja als het daarna allemaal weer werkt waardeer je het wel meer :P

Dat 'ie op drie pitten loopt maakt nog even niet uit nu, dat komt waarschijnlijk vanzelf wel weer goed tijdens het rijden als 'ie weer laadt.

Als de dynamo goed moet zijn, dan zou ik het als eerste gaan zoeken in de bedrading en de stekkertjes, dit kan je makkelijk doormeten. Is de spanningsregelaar goed? Waarschijnlijk dus wel. Gelijkrichter dan? Ff doormeten met multimeter op diode-stand.
Of de dynamo goed is kan je meten door de weerstand te meten tussen de gele draden onderling. Wat deze waarde precies moet zijn weet ik niet, maar onderling mogen de 3 waardes niet veel verschillen.

Wat wel grappig is om te vertellen: bij mij was het zo dat als ik de zwarte (of witte??) draad van de spanningsregelaar lostrok, dat de accu dan wel bijlaadde. Draad lostrekken bij niet-lopende motor. Dit duidde dus op mijn kapotte regelaar, en het is natuurlijk niet goed om zo te gaan rijden.

In elk geval succes! Hopelijk duurt het niet te lang meer allemaal...

Okay dan ga ik de dynamo nog ffkes opnieuw doormeten.

Ehh, ja, wat die gelijkrichter betreft.. eehmmm waar kan ik die precies vinden O-)

Die kon ik nl. tot op heden niet echt vinden en dus doormeten.

Maar goed de dynamo geeft dus naar mijn mening, althans op mijn manier van meten geen stroompie af. Dat ga ik morgen nogmaals proberen door te meten.

Wat betreft die driepitten loop, dat doet ie ook pas sinds kort. Normaal wel 4 warme bochies gehad
 
Laatst bewerkt:
Ehh ja verdient idd enige uitleg:

De dynamo komt van een vastloper. De dynamo is dus in orde, heeft geen schade opgelopen daarvan. Ik heb de dynamo door gemeten met lopende motor. En er komt niets vanaf, geen van de polen geeft spanning door. Als het klopt moet dat ongeveer rond de 70 volt afgeven. En ie dut niks!

Stator? Wat kan daar verder zo heel erg kapot aan zijn?
Die is wel wat beschadigd om heel eerlijk te zijn.

BINGO !!! (foto graag !) daar houden dynamo's niet van, heb je wel weerstand als je de dynamo doormeet ? ..een schademotor/vastloper zegt me niet heel veel... zelfde als Fritz die heel kwaad is op zijn CB en hem 60 rottrappen geeft in het weiland en zegt dat de dynamo 100% in orde was :+
 
Okay dan ga ik de dynamo nog ffkes opnieuw doormeten.

Ehh, ja, wat die gelijkrichter betreft.. eehmmm waar kan ik die precies vinden O-)

Die kon ik nl. tot op heden niet echt vinden en dus doormeten.

Maar goed de dynamo geeft dus naar mijn mening, althans op mijn manier van meten geen stroompie af. Dat ga ik morgen nogmaals proberen door te meten.

als je er echt zat van bent geld het: ik verstuur je alles in 1x en je ziet maar wat je nodig hebt, de rest komt wel een keer terug... nog steeds ! we komen er hier op het MF wel uit hoor, daar niet van...
 
BINGO !!! (foto graag !) daar houden dynamo's niet van, heb je wel weerstand als je de dynamo doormeet ? ..een schademotor/vastloper zegt me niet heel veel... zelfde als Fritz die heel kwaad is op zijn CB en hem 60 rottrappen geeft in het weiland en zegt dat de dynamo 100% in orde was :+

:+

Ehh de kanten van de stator missen soms hier en daar een stukje van, eigenlijk wel van alle deeltjes. Zitten nl. ook metaalsplinters van in het dynamo gedeelte. Er zit wel weerstand op.

Kruk as is bij de vastloper niet stilgekomen..
Fritzie vindt zijn fiets heel aardig hoor en trapt em niet.

MAar het was dan toch de stator en niet de dynamo 8-) *D
 
1. Kruk as is bij de vastloper niet stilgekomen..


2. Fritzie vindt zijn fiets heel aardig hoor en trapt em vaak ...

3. MAar het was dan toch de stator en niet de dynamo 8-) *D
fritz, je zit niet nu al aan de drank hè !! het komt best goed !
twijfel:
1. niet vast bij een vastloper... hmmm
2. :+
3. dat zou heel goed kunnen lijkt me zo !
 
fritz, je zit niet nu al aan de drank hè !! het komt best goed !
twijfel:
1. niet vast bij een vastloper... hmmm
2. :+
3. dat zou heel goed kunnen lijkt me zo !


1. ehhmm ja droogloper en daardoor drijfstang door de carter heen geslagen, beetje vaag.

2. *D

3. Gehakte stator? tja ik weet niet hoe recht schoon en ongehavend het moet zijn

Fritz heeft nu wel een biertje bij de hand :)

Was wel mooi om te zien, mijn zwager en ik aan het redeneren hoe het nou zou kunnen dat dat kreng niet laadt. Twee academici die zich staan te verbazen over een blok staal, we hadden de meest vage redenaties.

Btw het gaat goed met het overhaal project. Waarschijnlijk gaan we beide een BMW zien te regelen in een keer. Als het een beetje lukt. Vraag is enkel welke, R of K.

Misschien wel een goed neven topic: Moet Fritz een K of R gaan rijden?
 
Laatst bewerkt:
Grappig, die van mij doet ook zoiets. Tijdens een tourrit ging-ie naar 2 pitten. Zonder licht aan komen ze er weer bij.

Ook ik zit met electrische problemen in het primaire circuit (accu, spanningregelaar, gelijkrichter, dynamo)

De gelijkrichter zit overigens onderaan de montageplaat achter het rechter zijkastje. zit met 1 centrale bout vast. Ik heb er nog eentje (K-0) liggen.

Als de problemen inmiddels verholpen zijn bij jou, wil ik wel graag weten wat het was, kijk ik de mijne er ook eens op na.
 
Jammer dat je niet naar de CB meeting komt anders had ik hem graag voor je nagelopen, samen met Gerrit komen wij daar zeker uit.
 
fritz !!! doen ! volgens mij zijn het specialisten op cb gebied !!!en rij jij weer lekker naar huis met een 12 volt en meer accu en een fijne gezellieg dag gehad !
 
Jammer dat je niet naar de CB meeting komt anders had ik hem graag voor je nagelopen, samen met Gerrit komen wij daar zeker uit.

Ik wil wel graag komen maar de vraag is HOE????

Ik kan niet 220 km. op een accu vonken. Dat heeft de praktijk al uitgewezen. Nijkerk staphorst kan gehaald worden met veel geluk.
 
Grappig, die van mij doet ook zoiets. Tijdens een tourrit ging-ie naar 2 pitten. Zonder licht aan komen ze er weer bij.

Ook ik zit met electrische problemen in het primaire circuit (accu, spanningregelaar, gelijkrichter, dynamo)

De gelijkrichter zit overigens onderaan de montageplaat achter het rechter zijkastje. zit met 1 centrale bout vast. Ik heb er nog eentje (K-0) liggen.

Als de problemen inmiddels verholpen zijn bij jou, wil ik wel graag weten wat het was, kijk ik de mijne er ook eens op na.


De spanningsregelaar is vervangen, dus nu dan ook maar de gelijkrichter erbij.

Verder zou ik de rotor eens nakijken, die van mij was helemaal aangevreten door een roedel tamme dynamo ratten.

Tja bedrading ben ik ook al bij langsgelopen, alles zit aangesloten en nar mijn mening ook goed aangesloten. Maar ja wie ben ik

Ik hou je wel even op de hoogte
 
Bedrading ff doormeten op de piepstand van je multimeter, en net zo met de stekkertjes, dan weet je of het daaraan ligt.
 
*O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* JOEHOE!!!!!! *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*

Na weken prutsen op het elektrische systeem is het gelukt: Ze laat weer bij!!!!

Fritz heeft toch maar even een andere spanningsregelaar gemonteerd en dat werkt. Ik had het kapje er even vanaf gesloopt en kwam daar een kreunende tikkende spanningsregelaar tegen.

Ik in mijn nopjes en de boel gemonteerd. En tadaa de accu laadt weer bij. Mooie waarden allemaal.

MAar ehhhh ik heb er nu een spanningsregelaar op zitten van een 350, die van Zealot, ikke mij afvragen dit veel problemen geven? :?

Anders... Heeft iemand nog eentje liggen voor een 550?

En daarnaast, ehhhh ik heb ook nog een los contactje gevonden, kan het zijn dat deze er de hele tijd de zekering uitklapt? Ik had dit nl. een paar malen vanavond. De 15A zekering beukte eruit (hoofdzekering. Is dit een veel voorkomend probleem die zekeringskast? ik hoorde iemand daar al eerder over nl.

Ehh voor Joaaaasss en bikercb500f. Dit waren dus mijn problemen: ALLES VERVANGEN!!!!

Ik heb echt van rotor tot spanningsregelaar vervangen en dan werkt het.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan