Advies Gevraagd Electrisch systeem CB550

Fritz, dynamo van 550 leverd bijna net zoveel als van 350 (iets meer he), maar gelijkrichter is overbemeten en kan daar wel tegen. Zekering, mmmh, heb je lopen stellen aan de spanningsregelaar? FF mulitmeter er op en kijken hoeveel spanning geheel leverd aan je accu. Kan ook ergens sluiting zijn, dus ff lekspanning doormeten met multimeter.
 
Fritz, dynamo van 550 leverd bijna net zoveel als van 350 (iets meer he), maar gelijkrichter is overbemeten en kan daar wel tegen. Zekering, mmmh, heb je lopen stellen aan de spanningsregelaar? FF mulitmeter er op en kijken hoeveel spanning geheel leverd aan je accu. Kan ook ergens sluiting zijn, dus ff lekspanning doormeten met multimeter.
Zit idd lekstroom, los contact. Ga ik morgen verhelpen. Was er vanavond wel even zat van. Vandaaag ook de laatste hand aan afstuderen deel I gelegd dus wel redelijk moe.
 
Fritz, dynamo van 550 leverd bijna net zoveel als van 350 (iets meer he), maar gelijkrichter is overbemeten en kan daar wel tegen. Zekering, mmmh, heb je lopen stellen aan de spanningsregelaar? FF mulitmeter er op en kijken hoeveel spanning geheel leverd aan je accu. Kan ook ergens sluiting zijn, dus ff lekspanning doormeten met multimeter.


Kijk aan, dat is mooi.

Poolspanning bij lopende motor is goed, echter ik heb het gevoel dat de accu nu stuk is. De motor blijft gewoon netjes lopen, althans loopt wat onregelmatig, maar hij laadt niet bij. dwz de accu loopt langzaam leeg tijdens het lopen ( dwz doormeten in rust geeft 11.86 aan)terwijl de poolspanning tijdens het lopen wel duidelijk oploopt naarmate er meer toeren worden gemaakt. Beetje wazig niet waar?

Accu laadt wel lafjes bij aan een lader.
 
11,86 is inderdaad aan de lage kant, misschien plaat krom, ff nachtje aan de lader wie weet leeft ie nog op :)


Lader heb ik al meermaals geprobeerd, die laadt het kreng dus niet echt meer op. Accu is ook heel erg snel leeg. Ik heb vandaag een nieuwe gehaald, die ligt nu aan de lader, was toch bij de garage voor bougies voor de diversion: men wat zijn die krengen duur, schijnt geen reguliere maat te zijn -O- €13.90 per stuk ;( . Dan baal je echt wel dat je een 4 cylinder hebt. |( |( |( |(
 
Wazig waziger waazigst.

Ik de nieuwe accu erop. Doormeten geweldig hij laadt bij. Wazig is dat ie met licht aan niet zo heel erg goed bijlaadt.dwz poolspanning stijgt niet heel snel. Zonder licht gaat het prima.

Nu het volgende: ik maak van de bijladende gelegenheid gebruik om eindelijk eens naar de pomp te gaan. Ik tank daar. Voordat ik weg rij kijk ik naar de spanning. Nog steeds goed. Ik rijd naar huis. Zet thuis de motor neer. Poolspanning in rust met contact aan 12,75.

Ik wacht 5 minuten, met contact uit. Meet weer: 12,25. en die start ook niet meer. |( |( |(

Het lijkt mij dat hier ergens een foutje zit of niet...

iemand anders dit meegemaakt?
 
Heel vreemd, maar met 12.25 V start m'n 400 wel gewoon trouwens. Na nog een tijdje is de spanning niet nog lager?

Dat ie op 3 poten loopt kan overigens meerdere oorzaken hebben dan alleen de elektra. Sowieso slaat ie lastiger aan als ie op 3 poten loopt. Misschien nu weer ff de simpele dingetjes gaan checken zoals de bougies en of dat ze allemaal vonken.
 
Heel vreemd, maar met 12.25 V start m'n 400 wel gewoon trouwens. Na nog een tijdje is de spanning niet nog lager?

Dat ie op 3 poten loopt kan overigens meerdere oorzaken hebben dan alleen de elektra. Sowieso slaat ie lastiger aan als ie op 3 poten loopt. Misschien nu weer ff de simpele dingetjes gaan checken zoals de bougies en of dat ze allemaal vonken.


Bougies zijn al vervangen, het is de cylinder 1 die niet fikt, voor de kijkers rechts bestuurder links. Bobine is goed anders had 2 het ook niet gedaan. Ontstekings condensator is ook goed anders had de hele bobine niet gefikt. Trekt ie ook meer stroom weg als ie op 3 pootjes loopt ipv 4? dat zou nl. het niet geheel bijladen boven de 13 volt kunnen verklaren. Max op hoge toeren ligt rond de 13v.
 
Maar krijgt cil.1 opzich wel een vonk? Ik bedoel is het traject vanaf de bobine t/m de bougie wel goed? De bougie zal waarschijnlijk wel goed zijn, maar de kap of de kabel anders niet?

Je kan heel simpel checken of dat er wel een vonk is. Gewoon de bougie eruit draaien en dan in de dop/kap stoppen. Dan met het schroefdraad op het blok leggen (=massa). Vooral niet zelf vasthouden, want er lopen hoge stromen. Dan druk je op de startkop en zie je vanzelf wel of geen vonk. Wel de dodemansknop goed zetten/laten uiteraard.

Als er wel een vonk is, dan is het mengsel waarschijnlijk niet goed en moet je eens naar de carbs gaan kijken.
 
Maar krijgt cil.1 opzich wel een vonk? Ik bedoel is het traject vanaf de bobine t/m de bougie wel goed? De bougie zal waarschijnlijk wel goed zijn, maar de kap of de kabel anders niet?

Je kan heel simpel checken of dat er wel een vonk is. Gewoon de bougie eruit draaien en dan in de dop/kap stoppen. Dan met het schroefdraad op het blok leggen (=massa). Vooral niet zelf vasthouden, want er lopen hoge stromen. Dan druk je op de startkop en zie je vanzelf wel of geen vonk. Wel de dodemansknop goed zetten/laten uiteraard.

Als er wel een vonk is, dan is het mengsel waarschijnlijk niet goed en moet je eens naar de carbs gaan kijken.
ga ik dit zo even checken. Of de spanning helemaal terugloopt met contact aan zal vast. MEt contact uit loopt ie wel weer op. Kan het ook nog te maken hebben met een te zware zekering ? bijv 25 ipv 15a O-)
 
Denk niet dat het daar mee te maken zal hebben. Een 15 A zekering geleidt en een 25 A ook. Is alleen maar een dikker draadje...
 
Denk niet dat het daar mee te maken zal hebben. Een 15 A zekering geleidt en een 25 A ook. Is alleen maar een dikker draadje...
tnx voor je snelle reply. Ik ga zo nog ff aan de slag en zal het dan ff doormeten. Ben benieuwd.
 
Ik ga ff verder in Fritz goes Cbaby!

*O* *O* Bedankt allen voor jullie advies: te gek!! dit forum werkt dus echt!! *O* *O*

Hulde aan iedereen die zijn kennis deelt. Ik hoop ook gauw mensen bij te kunnen staan met motor kennis.
 
Terug
Bovenaan Onderaan