Advies gevraagd: welke motor?

Welke motor?

  • CBX750F

    Stemmen: 1 5,3%
  • GPX750R

    Stemmen: 0 0,0%
  • GPX600R

    Stemmen: 3 15,8%
  • VFR750

    Stemmen: 2 10,5%
  • GT650Hawk

    Stemmen: 0 0,0%
  • NTV650

    Stemmen: 8 42,1%
  • VX800

    Stemmen: 3 15,8%
  • Lario

    Stemmen: 2 10,5%

  • Totaal aantal stemmers
    19
heb je al eens gereden op een VX ?? zal best anders rijden dan de GS, met 19" ipv 17" voorwiel. wat ik wel een nadeel vind bij de VX en suzuki in het algemeen; als je een buitenslaper treft zie je dat meteen en dat krijg je nooit meer echt mooi. als dat niks uitmaakt ook okee natuurlijk.
ook al eens gedacht aan een TDM 850 ??
 
Vandaag een VX800 gekocht!!!

Een buitenslaper, 22000km en toch niet netjes, maar hoewel hij niet als nieuw zal worden zal een dot staalwol en een bus commandant wel een hoop verberen.
De verweerde schakelaars (idd) en de vliegroest op de uitlaten en achterbrug vergeet je snel als je het gas open gooit: twin met 73Nm bij 4500tpm. Nu zijn er wel meer motoren met een hoog koppel, maar niet zo vaak op dit toerental. En ik ben nog niet zo veel gewend (ER5 lesmotor, GS500e en Div 600) dus het lijkt dan wel of de wereld afremt! Geweldig en verslavend al heb je meteen het idee dat zóveel kracht niet goed kan zijn voor de techniek, maar ja, als het goed is zijn de blokken en cardans er op gebouwd.

Heb dus een keuze gemaakt en de rit naar huis was genieten met de grote G
 
gefeliciteerd! als je een motor hebt moet je ook elke keer als je ernaar kijkt het wauw-gevoel hebben. dus in die zin heb je het zeker goed gedaan.
anders krijg je het opelkadet effect; van a naar b en weer terug, maar wel met een donkere zonnebril op. owee dat je herkend wordt.
ik zou ook eens (als je het durft) de bijzondere verrichtingen proberen met je nieuwe aanwinst. erg leerzaam en goed voor de controle.
 
Ja inderdaad, als ik mijn nieuwe fiets zie dan denk ik: wat is ie groot. Als ik hem van de bok haal denk ik: wat is ie zwaar (240kg). En als ik accelereer dan denk ik niets meer. Het koppel van deze fiets is ongeloofelijk, vooral als je zoals ik alleen lichte fietsen gewend bent.
De bijzondere verrichtingen lijken mij wel te doen, hij stuurt goed. Alleen moet ik dan eerst wel de voorvorkkeerringen vervangen: de voorvering is nu belaberd en de rem mag wel iets krachtiger remmen. Wrsch zijn er wel een paar druppies olie op de schijf gekomen. Dat gaat dus snel gebeuren, maar vanavond lekker aan het poetsen geweest
 
Ja inderdaad, als ik mijn nieuwe fiets zie dan denk ik: wat is ie groot. Als ik hem van de bok haal denk ik: wat is ie zwaar (240kg). En als ik accelereer dan denk ik niets meer. Het koppel van deze fiets is ongeloofelijk, vooral als je zoals ik alleen lichte fietsen gewend bent.
De bijzondere verrichtingen lijken mij wel te doen, hij stuurt goed. Alleen moet ik dan eerst wel de voorvorkkeerringen vervangen: de voorvering is nu belaberd en de rem mag wel iets krachtiger remmen. Wrsch zijn er wel een paar druppies olie op de schijf gekomen. Dat gaat dus snel gebeuren, maar vanavond lekker aan het poetsen geweest


mmm zo te horen ga je toch al gauw overstappen op een supersport, want je merkt nu al de nadelen van een toermotor hehe.

pas maar op metdat koppel in dat blok, want het onderstel kan het niet zomakkelijk bijbenen als bij een supersport. je gaat vooral als je net op een eigen motor stapt gauw te hard
 
nee hoor, geen supersport voor mij of het moet een Guzzi Sport 1100 of heel misschien een Suuz SV zijn. De grootte en het gewicht van de VX waardeer ik juist, ik zie het niet als nadeel al heeft een hoog gewicht natuurlijk ook geen enkel voordeel. Het hoort gewoon bij deze fiets.
Hij rijdt echt super relaxed, cardan, rustig blok en altijd kracht beschikbaar. Waar ik met de GS500e en met de Div soms ook, probeerde naar de 7e te schakelen reed ik vanochtend in z'n 4 en vergat naar 5 te schakelen. Tja, het was dan ook maar met 80km/u, maar het blok is iig veel laagtoeriger. Ook rijd ik minder hard dan met de GS: de VX rijdt perfect en stuurt ook prima, maar het is juist lekker om rustig met het verkeer mee te rijden.
 
Heb ook nog gekeken naar Zephyrs, ook leuke motoren.

Maar heb nu idd al wat gekocht en er erg tevreden mee
 
Zie dat je al een mooie motor hebt gekocht.. Gefeliciteerd!
(mis wel de k75/k100 in je lijstje, zijn ook met een beetje geluk voor 1500 euro te koop en makkelijk in onderhoud, want je kan alles zelf aan zo'n ding. Erg zuinig, 1:18 woon-werk, en bulletproof.)
 
Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op dit leuke en informatieve forum (proficiat overigens aan de makers). Ik snuffel hier al een poosje anoniem rond en ben nu geregistreerd. Met de zoekfunctie vond ik dit topic en wil er dus meteen bij aansluiten: ik ben op zoek naar eerlijke en betrouwbare informatie voor een leek.

Ik noem mezelf inderdaad een leek, hoewel ik nu 45 jaar oud ben en toch al enkele tienduizenden kilometers met verschillende motoren heb gereden. Maar de laatste keer dat ik m'n kont op een motor zette, was dik tien jaar geleden.

Nu begint het weer te kriebelen en ik begin eerlijk gezegd de files naar Brussel zo beu te worden als kouwe pap. Vroeger toerde ik voor de fun, nu zou het eerder tegen de files zijn. Ander uitgangspunt dus.

Ik overweeg om een betrouwbare moter te kopen voor dagelijks filerijden. Het ding moet licht zijn, wendbaar, goedkoop in onderhoud en verbruik. Ik ben een bezadigde chauffeur (mijn autobanden gaan 90.000 km mee), dus echt veel power hoef ik niet. Toch vind ik zo heel af en toe eens doorsnorren ook wel leuk. Dus mag het wel wat meer zijn dan een walarootje :)

Vermits ik dus al tien jaar niet meer "mee" ben, ken ik de markt niet (meer). Daarom: graag advies.
O ja, belangrijk detail: ik ben wel maar een klein ventje: 1m69 groot en eigenlijk met wat korte benen. Adviseer me dus geen Trans Alp toestanden a.u.b.
 
Tja, dan wordt het kiezen wat je zelf het mooiste vindt. Voor niet al te veel geld kun je een nette K75 kopen, met grote of kleine kuip, niet zo loeizwaar als een K100 en een soepeler motorblok. (de K's zijn BMW's)

Houd wel in je achterhoofd dat je bij een BMW zelf moet kunnen sleutelen, anders kosten ze veel geld in het onderhoud. Het sleutelen is trouwens erg makkelijk zelf te doen. (nou ben ik een zeeuw, dus zit bovenop mijn centen :+ , anderen zullen het niet te duur vinden om hem naar een garage te brengen)

Als je een rustige rijder bent zou ik geen giftige kleine 4 pitter kopen, maar een grote, wat zwaardere motor met een ruim bemeten blok. Die extra kracht heb je niet nodig, maar het koppel is wel erg makkelijk als je lekker rustig toert.
Sommige motoren hebben een mogelijkheid je zadelhoogte aan te laten passen (de K75 heeft verschillende passende zadels waardoor ook een kleiner persoon goed met de beentjes bij de grond kan)

Als je veel in de file gaat rijden, zou ik een smalle motor kopen (dus zonder beauty-cases en goldwingkuip) want anders kun je niet tussen de auto's door. Kijk trouwens wel even na of je in belgie ook legaal tussen de files door mag karren, anders sta je nog op de E19 gas te happen van koekblikken.

En gewoon lekker proefrijden als je wat ziet wat je wat lijkt. Zelf rijden is beter dan welk advies iemand ook geeft.

Succes.
 
Als je veel in de file gaat rijden, zou ik een smalle motor kopen (dus zonder beauty-cases en goldwingkuip) want anders kun je niet tussen de auto's door.

Dat valt gelukkig erg mee. Met mijn Pan rijd ik net zo makkelijk door de files heen als met mijn Transalp. Het enige wat wel eens niet wil passen is tussen de rijen door om vooraan te komen bij het stoplicht. Maar ook daar wen je aan en zie je snel genoeg dat je vaak wel buitenom vooraan kunt komen. Of je wacht even en piept er langs zodra het gaat rijden.
 
Alvast dank voor deze antwoorden; daar schiet ik al wat mee op.
Ik had inderdaad ook al gedacht aan zo'n BMW, of aan een Deauville of zo. Eén van m'n collega's tracht me nu te overtuigen om voor een VFR te gaan, maar dat komt me op 't eerste gezicht al wat race-achtig over. Hij spreekt dat tegen. Ik ga 'm eens een proefritje aftroggelen met zijn VFR :-)
Ik wist echter niet dat het sleutelwerk aan een BMW nog zelf kan aangepakt worden. Dat is dan weer goed nieuws.
In België is het officieel niet toegelaten om tussen files te rijden; het is bij mijn weten echter ook niet formeel verboden. In elk geval wordt het wel gedoogd, dat zeggen politiewoordvoerders zelfs op TV. Overigens, de politie doet het zelf ook (zelfs zonder knipperlichten of sirene).
Nogmaals dank voor de steun.
 
Terug
Bovenaan Onderaan