Advies keuze motor ... ?

Pieterrrweert

Rookie
3 mrt 2008
6
0
Weert
Luitjes,

Als newbie in de wegmotors zou ik graag jullie opinions horen.

Heb zojuist mijn rijopleiding geboekt en hiermee zal ik over een maand bezitten over mijn rijbewijs. Heb totaal 0 ervaring in het rijden op de weg met een motorfiets. Rij wel al jaren crossmotor maar dit is natuurlijk een compleet ander verhaal.

Nou ben ik op zoek naar een motor zodat wanneer ik mijn rijbewijs heb ik gelijk de weg op kan om ervaring op te doen.

Ben opzoek naar een motor en wil er ongeveer 8000 euro aan besteden, het type motor heb ik wel een beetje voor ogen namelijk een sportieve (race) motor waarmee ik snel en sportief kan rijden maar wat evengoed (enigzins) comfortabel is.

Ik vind de suzuki gsx-r een plaatje en mijn interesse gaat uit naar zo`n (soortgelijk) model.

Nu is mijn vraag wat denken jullie: een 750 of een 1000 afgezien of het nu een yamaha, suzuki of ?? wordt.
Als crossmotor rij ik een 525 KTM en schijt niet zo snel in mijn broek en vind het heerlijk om een motor te rijden waar veel uitdaging en power inzit. Maar ik wil gewoon geen 750 kopen om vervolgens na een jaar erachter te komen dat ik toch liever een 1000 had gehad.

Zolang je jezelf niet voorbij rijdt is natuurlijk alles mogelijk.

Wat denken jullie ?
 
Als je 750cc wilt ben je meteen aangewezen op Suzuki binnen het supersport segment. En gelook me daar ga je echt zat plezier aan beleven!

Waarom geen 600? Ik zeg niet dat je perse een 600 moet nemen maar proefrijden zou ik zeker doen. Een 600cc supersport is namelijk totaal niet te vergelijken met jouw KTM die ook bijna 600cc heeft. Vergis je dus niet in het vermogen :) Alleen je zult een boel koppel missen t.o.v. een 750/1000, daarin tegen zijn ze wel vaak een stukkie lichter :)
 
Laatst bewerkt:
Hee alvast bedankt voor de reacties maar een 600 gaat het echt niet worden en begrijp me niet verkeerd en ik vergelijk de ktm ook niet met een wegmotor want ik weet dat dit totaal iets verschillends is.

Ook kraak ik een 600 niet af want ik weet hoe rete snel ze zijn en dat je ze in bochtjes niet bij houdt.

Maar wil minimaal een 750 daarvoor ken ik mezelf iets te goed, anders wil ik na een jaar toch een zwaardere. En nee ik ben geen superster dat weet ik van mezelf net zo goed maar ik wil iets kopen waar ik een aantal jaren mee vooruit kan.

Maar is het idioot om op een 1000 te starten ? en daarmee bedoel ik echt idioot/geen goed idee...

Groetjes
 
Laatst bewerkt:
Gewoon een 1000 halen als je een 1000 wil.. ik wist t wel.

Ik ben zelf van 400 naar 636 gegaan. Maar wil over een jaar of wat ook wel een 1000.

Leren rijden wordt wel lastiger op een 1000.. maar als jij een 1000 wil zou ik ook niks anders halen. klaar.
 
Als ik jouw verhaal lees, dan is mijn eerste reactie dat jij graag wat uitgedaagd wilt worden door je toekomstige motor om hem tijdens het rijden onder controle te houden. Anders wordt het voor jou een saaie bedoening als je aan het motorrijden bent. Een motor met wat meer vermogen vraagt wat meer van de bestuurder imho. Zonder een 600cc tekort te willen doen, denk ik dat bijvoorbeeld 750cc of 1000cc meer bij jou past.

Ik kon na het afrijden niet het geduld opbrengen om veel testritten te maken. Mocht jij dat geduld wel hebben: ga proefritten maken op motoren met verschillend vermogen en van verschillende fabrikanten. Gaandeweg merk je waar je zin in hebt. (Mocht jij ook ongeduldig zijn: koop er een en heb geen spijt van je keuze. En volg daarbij dan het advies van Flying K op.)

En voor alle duidelijkheid: de ###cc discussie is en blijft heel persoonlijk en wat ik hierboven schrijf is slechts mijn eigen mening.
 
Bedankt voor de reactie, mooi beschreven en denk dat dit verhaal van begin tot het einde klopt, dat ik toch die uitdaging zoekt.

Top ga het gewoon proberen en we zien wel waar het schip strand !
 
Terug
Bovenaan Onderaan