Weet ik niet.
Advies
Koop een goede 2 de hands Tig waar je ook electroden mee kan lassen.
Wel de polen omdraaien van de laskabels (aarde op de min tang op plus)
Als particulier alu lassen is niet te doen. Dan moet je al snel krachtstroom hebben en omschakelbaar van gelijk naar wisselstroom.
Interessante site trouwens:
Metaal / Werktuigbouw | Induteq
Ik ben natuurlijk niet aan het bluffenKLeine greep.
Bij HCG moest je de proeven maken. Iets met onafhankelijkheid.
[afbeelding]
Even een vraag als leek.
Wat is het voordeel van een inverter voeding?
Ik zie wel een doorlasfout in je 4" zitten?
De kleine diameters wel allemaal goed zo te zien
niet dat ik het beter kan...
Ben zelf ook aan het kijken naar een mooi beginners apparaatje maar zit (ook) nog te twijfelen tussen TIG en Mig/Mag...
Ik heb nu een jaar of 4 a 5 een Cebora 155 CO2 apparaat, kan er eigenlijk heel kort over zijn: had ik jaren eerder moeten kopen.
Ook op de lagere standen, hij kan tot 7 maar bij 6 of 7 liggen mijn stoppen in de schuur er uit, last hij alles prima. Meestal is het huis tuin en keuken werk met 1 tot 3 mm dik materiaal maar pas een massieve staaf van 15mm dik ook perfect kunnen lassen zonder op vol vermogen te moeten.
Ik heb er geen RVS mee gelast maar als het goed is moet dat met een andere draad ook kunnen. Alleen Aluminium zou er niet mee kunnen maar dat heb ik nog niet aan de hand gehad.
140 mm is 5"
Ik heb nog altijd geen las apparaat gekocht. Duurt misschien nog even ook hoor, het ontbreekt mijn broer nog even aan het geld. Maar ik wilde mezelf gewoon alvast eens informeren.
Valt me op dat er toch nog best wat verschillende meningen zijn over TIG of CO2. Op de meeste autoforums is het een non-discussie en raden ze allemaal CO2 aan eigenlijk. Tig is denk ik wel wat duurder in gebruik denk ik (staafjes Wolfraam als ik het mij goed herinner van mijn schooltijd).
Zoals al gezegd vind ik TIG zelf heel fijn en mooi lassen maar uit praktisch oogpunt denk ik dat het toch een CO2 apparaatje gaat worden. Ook voor mijn broer, die nog helemaal geen laservaring heeft. Ik heb in mijn schooltijd nog wel het e.e.a. 'gelast'.
Even wat anders. Kan mij voorstellen dat je wel eens wat te lassen hebt. Als je hobby motors verbouwen tot bobber shopper of caferacer is. Dikwijls iets moet lasser/repareren. Maar een lasapparaat is heel vaak een keukenmachine. Je gebruikt hem een keer en staat verder in de kast.
Net als een compressor van de Lidl/Aldi.
Als ik al het gereedschap had moeten kopen waar ik zin in had had ik nu een volle schuur met ongebruikt spul.
t'is mooi en verleidelijk, ik weet het. Maar maak eens een nuchtere berekening.
Huren of kopen.
Je zal zien dat huren meestal goedkoper is.
De vraag die je jezelf moet stellen is denk ik ook hoeveel werk je er naderhand nog aan wil hebben.
Alle lasspatten moeten weg? Dan heeft TIG minder nabewerking. Ga je de las toch vlak slijpen maakt het alweer geen verschil.
Moet je regelmatig hechtlasjes maken, is CO2 weer makkelijker zonder hulpmiddelen te hoeven gebruiken om je werkstuk te positioneren.
Ondanks dat een TIG las vaak mooier is (met CO2 zijn ook mooie lassen te leggen met ervaring) ga ik denk ik zelf vanwege het gemak (en gebrek aan ervaring) voor een CO2 apparaat.
Die staafjes wolfraam zijn in principe geen verbruiksmateriaal (als je tenminste niet teveel prutst en niet om de paar minuten er opnieuw een puntje aan moet slijpenValt me op dat er toch nog best wat verschillende meningen zijn over TIG of CO2. Op de meeste autoforums is het een non-discussie en raden ze allemaal CO2 aan eigenlijk. Tig is denk ik wel wat duurder in gebruik denk ik (staafjes Wolfraam als ik het mij goed herinner van mijn schooltijd).
Even wat anders. Kan mij voorstellen dat je wel eens wat te lassen hebt. Als je hobby motors verbouwen tot bobber shopper of caferacer is. Dikwijls iets moet lasser/repareren. Maar een lasapparaat is heel vaak een keukenmachine. Je gebruikt hem een keer en staat verder in de kast.
Net als een compressor van de Lidl/Aldi.
Als ik al het gereedschap had moeten kopen waar ik zin in had had ik nu een volle schuur met ongebruikt spul.
t'is mooi en verleidelijk, ik weet het. Maar maak eens een nuchtere berekening.
Huren of kopen.
Je zal zien dat huren meestal goedkoper is.
Die staafjes wolfraam zijn in principe geen verbruiksmateriaal (als je tenminste niet teveel prutst en niet om de paar minuten er opnieuw een puntje aan moet slijpen)
.................
Is die Chinese meuk leuk?Machientjes zullen best leuk (zelfde als alle andere China meuk) maar de eigenaar van de shop gun ik in ieder geval geen stuiver meer
Die staafjes wolfraam zijn in principe geen verbruiksmateriaal (als je tenminste niet teveel prutst en niet om de paar minuten er opnieuw een puntje aan moet slijpen)
Dat ze op autoforums sneller naar Mig/mag grijpen is ook logisch, daar heb je ook meer aan bij laswerk aan een carrosserie.
Maar bij motoren heb je vaak ook laswerk wat in het zicht komt en er visueel ook een beetje mooi moet uitzien.
Steuntjes, frame, ophangdelen, uitlaat etc
Dan is Tig weer mooier, en dat wat ik opnoemde is vaak ook wat dikker dan de 0,8mm van een autocarrosserie
Check anders eens het framebouwtopic van Jerryt
Is die Chinese meuk leuk?
Het heeft een aantrekkelijke prijs, maar kun je er ook fatsoenlijk mee lassen?
Mijn angst is dat het rommel is.
Dank voor je reactie. Inschakelduur boeit niet voor een hobbyist. En als de toorts te warm wordt kan een hobbyist wel even wachten. Als lassen je werk is, dan is tijd=geld.Dat valt wel mee, is gewoon leuk speelgoed waar best aardig mee gelast kan worden. Na wat oefening kreeg ik aluminium vrij netjes (relatief gezien) gelast. Wat je onder ''rommel'' verstaat weet ik niet, inschakelduur zal bij duurdere apparaten beter zijn en ook je klauwen zullen niet wegbranden aan de toorts als je even bezig bent, wellicht ook een beter resultaat.
Vergelijken met professioneel spul heeft geen zin, dat zal het ongetwijfeld winnen. Maar net waar je naar opzoek bent denk ik.
Dat ligt er maar net aan hoe dik je materiaal is natuurlijkdus hoge amps, dat ga je met plaat, buis echt niet gebruiken..
Vrienden, wat kan een nieuweling hiermee?Dat ligt er maar net aan hoe dik je materiaal is natuurlijk
Bij pijplassen met een fatsoenlijke wanddikte gebruik je ook 3mm lasdraad en meer als 200 ampere.
Vrienden, wat kan een nieuweling hiermee?
De een zegt 100A is bijna altijd genoeg, de ander zegt dat je meer dan 200A nodig hebt. Wat is waar?
Dat ligt er maar net aan hoe dik je materiaal is natuurlijk
Bij pijplassen met een fatsoenlijke wanddikte gebruik je ook 3mm lasdraad en meer als 200 ampere.