Als ze bij de dealer toch bezig zijn met de v-belt is het dan veel werk om die sliders er in te leggen ? En heb je dan ook gewichten nodig ? ( was voorstel van dealer in offerte. De dealer sprak over 8 gewichten en 4 sliders)
is dat correct ? En hoe zwaar moeten die gewichten dan zijn ?
En waar kan ik de goede kopen ?
iets over de Dr. Pulley's
Majesty 400, rolmaat is 25x15 (2008) OEM gewicht zou 15 gram moeten zijn.
Dr. P advies luid: 13 of 14 gram, beide zijn rood gemaakt in de tabel hieronder
Jan Screenshot
[afbeelding]
De gewicht keuze blijft wel persoonlijk daarom is het enige wat ik er over kwijt wil:
• 14 gram geeft hoogste top en ietsiepietsie zuiniger in verbruik dan 13gr.
• 13 gram geeft hoogste acceleratie, maar ietsiepietsie lagere top als 14gr.
Hieronder bestel je een compleet setje voor € 55,00 (ex. verzendkosten)
Wat krijg je daarvoor:
• Dr Pulley Slide Piece SP2515 (glijnokken 4X)
• Dr Pulley Sliding Rollers SR2515/8 (rollen 8X)
>>> Dr.Peetjes
Mvg. Jan
Geen paniek, één ding tegelijk....
Wat ik hier in een paar zinnetjes vertel is ervaring opgedaan in 8 jaar en 113.000 Km rijden.
Maar aan jouw foto te zien ben je al een heel eind; het meeste werk is al gebeurd.
De aluminium kap waar je tegenaan kijkt zit vast met een stuk of tien boutjes rondom, sleutelmaat 8, en in het midden één dikkere bout, sleutelmaat 12; haal die los. Nu kan die grote kap er af, hij klemt vaak rondom de beide assen. Voorzichtig tikken met een kunststof hamertje doet wonderen. Anders kun je de wrikpunten bij de boutgaten nog gebruiken, wel voorzichtig zijn want het is dun aluminium.
Als die kap er af is zie je de poelies, de koppeling en de riem zoals op de eerdere foto.
Remmen zijn ook niet moeilijk, kijk in afdeling "Techniek", bovenste topic gaat over "How-To's", daar is vast genoeg te vinden over werken aan remmen.
Het grote MF "How-to-...." topic
Dit is dus allemaal naar aanleiding van één opmerking van mij dat de transmissie het enige zwakke punt is van deze motor; maar alleen jij hebt ermee gereden... misschien vind je hem wel prima zo.
Dan kun je volstaan met het vervangen van de riem.
Nu lijkt het veel maar je zult zien dat het helemaal niet moeilijk is, straks haal je alles zo uit elkaar om er even lichtere sliders in te zetten. Er komt ook nergens olie uit, het is simpel sleutelen.
Jan is zoals je ziet helemaal los op rollen, sliders en hun bestelnummers; helemaal goed.
Wat betreft jouw vraag over remblokken; ik heb er weer gewoon de originele in zitten.
Dat je hem kunt samenknijpen zegt niets, dat is gewoon een eigenschap van dit type vario. Hij spant zichzelf vanzelf als ie draait.
Mijn advies is duidelijk, gewoon vervangen want na 10 jaar kun je er niet meer op vertrouwen.
Bovendien, wat is de winst...? Wil je er 30.000 of 40.000 Km uit persen ? Hij is nú al voorbij de maximale levensduur die de fabrikant aangeeft.
Je kúnt er wel verder mee rijden maar alleen met een nieuwe riem, met beleid en je moet er dan ook geen 10 jaar over doen.
Prima foto's bravo!
Samen knijpen (foto 2) zoals jij het omschrijft hoort zo daar is niks mis mee
Één na laatste foto zie je wel zonder spanning op de snaar toch wel al het nodige rek zitten.
Dat is die soort van crackelee die je tussen de vertanding ziet zitten.
Bij mij gaat de snaar er dan uit
Gooi de schuifmaat er ook voor de gein nog even op om de breedte service limit te controleren
Verse snaar onder lichte spanning
[afbeelding]
[afbeelding]
Doe me een lol, en zorg dat de rubber ringetjes (zie foto hieronder) ook vet zijn.
Officieel vet je ze in met ik dacht 'Shell BT grease 3' en consorte, ik gebruik meestal Malossi of Polini vet.
Heb je dat niet zorg dan in ieder geval dat je ze met een ander vet goed in masseert.
[afbeelding]
Nieuw is hij 30mm. Met 28 zit je nog 1 mm. boven de service limit.
Maar ik heb het al vaak genoeg in 100 verschillende topic's hier vermeld en onderbouwd met foto's dat breedte service niet alleen bepalend is.
Moet je voor de gein als je de snaar er later er af hebt hem eens een beetje onder spanning binneste buiten bekijken dan zul je zien dat je huidige crackelee in eens een stuk vervelender er uit ziet.
Misschien iets overdreven de volgende foto, maar die kant ga je dan op.
[afbeelding]
p.s.
Je top snelheid zal met nieuwe snaar ook iets omhoog gaan, denk aan 1,2,3... km.
Keek net buitenshuis op mijn telefoon en was even bang dat ik je de verkeerde had laten bestellen, maar gelukkig had ik je wel de goede opgegeven... kan ook niet anders met mijn expertise
Nu je toch tijd over hebt lees voor de gein eens mijn stukkie met alle in's & out's over die dobbelsteentjes.
WebEngine in "Kymco PeopleGT 300"