Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Af en toe starten tijdens de winterstalling?

AtMan

AKA "SirCrow"
23 nov 2017
234
60
Als ik mijn motor na de winterstaling (paar maanden) wil starten gaat dat meestal niet soepeltjes. Hij hang wel aan de lader, dat is het niet. Nu heb ik hem na, zeg maar een ander halve maand een keer gestart, en dat ging makkelijk, en vijf minuten laten lopen.

Is dit aan te raden, of is er iets op tegen, of iets anders over te zeggen?
 
Er bestaat niet zoiets als "lekspanning". Het begrip "lekstroom" bestaat wel, en dat is wat hier bedoeld werd. Idealiter is die 0, maar als er bijvoorbeeld een klokje op het dashboard zit zal er een kleine stroomafname zijn. Een ingeschakeld alarm vergt ook het nodige. Bij voorkeur is de waarde zodanig dat je bij regelmatig gebruik er niets van merkt...
 
Aangezien al wel duidelijk is dat je idd niet tussentijds moet starten maar de motor lekker moet laten staan.



Wil ik nog wel ff inhaken op Hybride en tegenstanders.


Ik snap Hybride zeer goed. Als ik iets vraag wil ik graag leren waarom iets zo is om er wijzer van te worden ipv "omdat VDV/Zot/etc dat zei".

Ja jullie ja/nee is in principe voldoende, nee jullie zijn niet "verplicht" om uit te wijden. Maar kan wel gewaardeerd worden, door ondergetekende iig wel. Maar goed, dat is eenvoudig als er een wens is om meer uitleg zal dat 99.9% van de gevallen toch wel geroepen worden en dan kan iedereen die zich daar toe geroepen voelt de keuze maken wel of niet verder uit te leggen.


 

Ja ja.
 
Ik heb slechts 1 keer een technische vraag gesteld (de rest weet ik al of zoek ik op). Het antwoord behoefde geen uitleg en was bevredigend.
Ik kan mij echter voorstellen dat anderen graag enige uitleg krijgen. Je hoeft immers niet technisch volleerd te zijn (als dat al bestaat) om enig sleutelwerk aan een motor te verrichten.
 
Laatst bewerkt:
Een klokje gebruikt wel stroom maar dat is geen lekstroom. lekstroom is een niet bedoelde stroom die veroorzaakt wordt door vocht en vuil e.d.
Hoe hoog die mag zijn kan je uitrekenen. Als de lekstroom b.v. 10mA is (incl het klokje e.d.)zal er in een week 7x24x 0.01A onttrokken worden uit de accu dat is 1,68A in een week. In 4 weken zal je accu dan nog net voldoende geladen zijn om te kunnen starten.
 


10mA is denk ik vrij hoog gekozen maar is wel lekker makkelijk rekenen.
Ik neem even mijn Kawasaki Z750 2008 als voorbeeld voor eventuele luisteraars.
De motorzaak heeft één keer de lekstroom bij mij gemeten na de zoveelste overleden accu. De lekstroom was totaal 7mA. 2mA was zonder accessoires, Dus alleen het klokkenspel en startonderbreker, en wat zit er nog meer op als verbruiker.
5mA werd veroorzaakt door het laaddock van de TomTom Rider5. Voor de rest geen accessoires.
 

En door die 7 mA overleed telkens je accu??
 
Laatst bewerkt:
Dat wil ik er niet mee zeggen.
Motorzaak wilde ook niets zeggen. Ze boden alleen aan om na mijn vraag of de accu al weer low was eens de lekstroom te meten. En daar kwam dit uit.

Ze hebben gelijktijdig de accu getest maar hier geen duidelijk antwoord. Het was een week voor de vakantie naar Leipzig en ik dacht, laat ik het er maar lekker op gokken, want het starte gewoon weer na een eenmalige lege accu.
Helaas alsof de duvel er mee speelde, ik heb in Leipzig alle vier morgens moeten drukken.
 
Laatst bewerkt:

Sterker nog, ik heb dezelfde leerboeken gelezen als jij (leergang motorfietsmonteur, boeken over tuning, werkplaatshandboeken) en heb al moeite om een lampje goed te monteren (echt!).

Dat van die winterstraling snap ik al helemaal niet, hoe moet ik nou rijden als starten zo slecht is (shit, Willem was me voor).
 
Laatst bewerkt: