Diversion pakt niet lekker op (af en toe)

pmponer

MF veteraan
4 nov 2002
2.382
1.127
Vandaag ineens tijdens het rijden pakt de motor (div 900) niet goed op, het is lastig reproduceerbaar.
Maar soms vanaf lage toeren het gas opentrekken klimmen de toeren wel normaal maar de versnelling wordt maar matig ingezet.
Het gebeurt in meerdere versnellingen. Voor het eerst merkte ik het bij het rijden van 5000 toeren en ik wilde even een auto inhalen. De versnelling kwam maar langzaam op gang het leek meer op een auto dan een motor.

Waar zou ik moeten beginnen om dit te onderzoeken. Het gebeurt overigens niet elke keer, en ook niet echt afhankelijk van toerengebied of dus versnelling.

Gevoelsmatig lijkt het een slippende koppeling wanneer het plaats vindt.
Ik dacht eerst dat het iets met het cardan is, maar dan zou ik verwachten dat het reproduceerbaar is.
Ik denk niet dat het wat uit maakt, maar het regende pijpenstelen op het moment van constatering
 
Vandaag ineens tijdens het rijden pakt de motor (div 900) niet goed op, het is lastig reproduceerbaar.
Maar soms vanaf lage toeren het gas opentrekken klimmen de toeren wel normaal maar de versnelling wordt maar matig ingezet.
Het gebeurt in meerdere versnellingen. Voor het eerst merkte ik het bij het rijden van 5000 toeren en ik wilde even een auto inhalen. De versnelling kwam maar langzaam op gang het leek meer op een auto dan een motor.

Waar zou ik moeten beginnen om dit te onderzoeken. Het gebeurt overigens niet elke keer, en ook niet echt afhankelijk van toerengebied of dus versnelling.

Gevoelsmatig lijkt het een slippende koppeling wanneer het plaats vindt.
Ik dacht eerst dat het iets met het cardan is, maar dan zou ik verwachten dat het reproduceerbaar is.
Ik denk niet dat het wat uit maakt, maar het regende pijpenstelen op het moment van constatering
Klimt wel in de toeren, maar de snelheid neemt niet evenredig toe?
Zonder rare geluiden of bewegingen?
Dan denk ik dat de koppeling slipt.

Als je de motor scheef / half op zijn zijkant legt (tegen een werkbank of zo), dan kun je het rechter deksel van het motorblok halen zonder dat de motorolie er uit loopt.
Ik zou eerst alleen de koppelingsveren vervangen. Die zijn het goedkoopst.

Er komt nu vast een reactie dat je eerst moet meten of de koppelingsplaten niet versleten zijn.
Ach, als nieuwe veren niet helpt kun je dat alsnog doen.
 
Dat van die geluiden, ik heb niks gehoord maar het regende erg hard.
Bewegingen zeker niet. En inderdaad, toeren netjes omhoog en snelheid neemt niet evenredig toe. Maar dat gebeurt dan dus soms.
 
Beginnen bij de makkelijke en belangrijke dingen
  • Speling op je koppelingshendel controleren/afstellen
  • Koppelingskabel boven en onder losmaken en nakijken op rafels en soepel bewegen binnenkabel in buitenkabel. Bij twijfel: kabel vervangen.
  • Pas olie vervangen? Olie geschikt voor natte koppelingen?
Dan pas open maken. Ik zou wel ff een pakking bestellen en alles meten: vrije lengte veren, dikte en vlakheid alle platen
 
Terug
Bovenaan Onderaan