Winterstalling en beurt

Ici

Rookie
5 aug 2022
10
1
Beste leden,

Sinds dit jaar eigenaar geworden van mijn eerste motor dus overal nog ren leek in.
Nu wil ik mijn motor in de winterstalling zetten omdat de vooruitzichten qua weer toch niet best zijn, mijn motor heeft nu 4000km gereden en bij 1200km z'n 1000km beurt gehad. Nu lees ik dat de olie ververst moet worden voor de stalling, ook na 3000km?
Probleem is dat ik de motor stal bij een motorzaak in de buurt en de beurten bij de kawa dealer (motoport) zou moeten gebeuren ivm garantie.
Wat is jullie advies, zo stallen en in het voorjaar de beurt. Of de beurt bij de winterstalling laten uitvoeren en jammer garantie (de kans dat er bij een nieuwe motor iets kapot gaat is klein)
 
Valt veel te zeggen over oliewissel voor of na de winterstalling. Ben er zelf ook nog niet over uit.

Hoe dan ook, zelf ff een oliewissel doen kan een dealer toch niet ruiken?
 
Als hij de 1k beurt heeft gehad.. wanneer moet hij dan weer een olie verversing? Dat staat in de handleiding.
Dat is na X aantal km's (dus bijv. bij 6000) of na 1 jaar.

Dus wanneer is die 1000km beurt uitgevoerd? Als je maar rond het jaar na deze datum de beurt uit laat voeren is het prima. En valt dit toevallig midden in de winterstop? of net ervoor/erna? Als het net na de winterstop valt dan zou ik het mooi dan pas doen. Anders mik je er nieuwe olie in die vervolgens meteen 6 maanden stil staat.. da's ook zonde.
 
Heeft niks met garantie te maken hoor, als jij na de 1000km netjes een beurt hebt laten uitvoeren dan ben je gewoon na een jaar of bij een bepaalde kilometerstand weer aan de beurt. Garantievoorwaarden hebben niks met winterstalling te maken, als jij gewoon de hele winter zou doorrijden zonder te stallen loopt je garantie ook gewoon door.
 
welke paardelul heeft dat geschreven?
Dit schrijft Goedhart motoren:
Er kunnen vuilresten in de motorolie zitten die langzaam onder in je blok zakken. Door het vuil smeert de olie minder goed, hierom kan je de motorolie en het oliefilter het beste verversen voor de stalling.

En, in het verleden heb vernomen dat je het beste de olie voor de winterstalling ververst omdat in de olie zuren van de verbranding van de motor kunnen zitten die minder goed zijn voor je blok.

Wat er allemaal van waar is weet ik niet, maar ik ververs de olie vaker voordat de motor de winterstalling ingaat. Maar het is voor mij geen moeten.
 
Dit schrijft Goedhart motoren:
Er kunnen vuilresten in de motorolie zitten die langzaam onder in je blok zakken. Door het vuil smeert de olie minder goed, hierom kan je de motorolie en het oliefilter het beste verversen voor de stalling.

En, in het verleden heb vernomen dat je het beste de olie voor de winterstalling ververst omdat in de olie zuren van de verbranding van de motor kunnen zitten die minder goed zijn voor je blok.

Wat er allemaal van waar is weet ik niet, maar ik ververs de olie vaker voordat de motor de winterstalling ingaat. Maar het is voor mij geen moeten.
Omdat er 2dingen KUNNEN gebeuren bij onzorgvuldig onderhoud, MOET de olie SOWIESO vervangen worden VOOR de winterstop?

Nee. Wat ik schreef is volledig juist.
 
Dit schrijft Goedhart motoren:
Er kunnen vuilresten in de motorolie zitten die langzaam onder in je blok zakken. Door het vuil smeert de olie minder goed, hierom kan je de motorolie en het oliefilter het beste verversen voor de stalling.

En, in het verleden heb vernomen dat je het beste de olie voor de winterstalling ververst omdat in de olie zuren van de verbranding van de motor kunnen zitten die minder goed zijn voor je blok.

Wat er allemaal van waar is weet ik niet, maar ik ververs de olie vaker voordat de motor de winterstalling ingaat. Maar het is voor mij geen moeten.
Dat klinkt als iets dat een motorzaak zou zeggen die graag nog wat beurtjes verkoopt voor de winter.

En dan bij het ophalen: ja maar mevrouwtje, die olie heeft de hele winter stilgestaan, dat is niet goed hoor, die kunnen we wel even verversen voor u hoor.
 

Modbreak:

offtopic verwijderd



On topic: het lijkt mij ook dat voor de garantie het voldoende is de beurt te laten doen 1 jaar na de laatste beurt of 6000km verder (of een ander interval van wat er in het boekje staat).

Sowieso, winterstalling bij een dealer, waarom? Daar kan ik me alleen iets bij voorstellen als de motor buiten moet staan.[/mbr]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit schrijft Goedhart motoren:
Er kunnen vuilresten in de motorolie zitten die langzaam onder in je blok zakken. Door het vuil smeert de olie minder goed, hierom kan je de motorolie en het oliefilter het beste verversen voor de stalling.

En, in het verleden heb vernomen dat je het beste de olie voor de winterstalling ververst omdat in de olie zuren van de verbranding van de motor kunnen zitten die minder goed zijn voor je blok.

Wat er allemaal van waar is weet ik niet, maar ik ververs de olie vaker voordat de motor de winterstalling ingaat. Maar het is voor mij geen moeten.
Vuilresten worden opgevangen door het oliefilter, dus die kunnen we wegstrepen.
Oliezuren bij 3000km? Komop zeg, hoe lang zal deze motor in de winterstalling staan? 4 of 5 maanden? Laten we niet gaan doen alsof de motor van suiker is gemaakt.
 
Olie wordt veel te vaak ververst, als je het mij vraagt. Mijn motor had in zijn eerste 3 jaar 7000 km gelopen, waarschijnlijk een half jaar stilgestaan en nog nooit een werkplaats gezien. Hij liep als een zonnetje toen ik een proefrit maakte voor aanschaf en de 3 jaar oude olie had een mooie amberkleur. Sindsdien ziet hij elke 2 jaar de Honda dealer, die hem volgens het onderhoudsschema behandelt, of ik in die tijd nou 3000 of 15.000 km heb gereden, wel of geen winterpauze heb gehad. Nog zoiets, ik haal ook nooit de accu eruit, maar zet hem een etmaal aan de druppellader als hij langer dan een maand heeft stilgestaan (de laatste jaren niet aan de hand gehad trouwens).
 
Laatst bewerkt:

Modbreak:

offtopic verwijderd



On topic: het lijkt mij ook dat voor de garantie het voldoende is de beurt te laten doen 1 jaar na de laatste beurt of 6000km verder (of een ander interval van wat er in het boekje staat).

Sowieso, winterstalling bij een dealer, waarom? Daar kan ik me alleen iets bij voorstellen als de motor buiten moet staan.[/mbr]
Wettelijke garantie: enkel de eerste beurt verplicht bij....
 
Ik denk dat we heel veel onzin te horen krijgen. De auto en motor industrie schrijft onderhoudsintervallen voor om ook zichzelf in te dekken, wel of niet in samenwerking met de olieboeren. In het verleden had Henk de Groot, directeur van Castrol olie , in het geniep, een onderzoekje privé gedaan. Hij kocht zichzelf een BMW 2002 (nieuw gekocht) en had daar meen ik een paar honderdduizend km's mee gereden zonder een keer olie te vervangen. Toen hij directeur af was maakte hij dit kenbaar en de motor bleek nog gezond te zijn ... Dus, wellicht is het allemaal onzin. Maar ik ververs het toch maar minimaal eens per 3 jaar, ook als ik weinig km's mee gereden heb. Zo duur is het nou ook weer niet.
 
Ik denk dat we heel veel onzin te horen krijgen. De auto en motor industrie schrijft onderhoudsintervallen voor om ook zichzelf in te dekken, wel of niet in samenwerking met de olieboeren. In het verleden had Henk de Groot, directeur van Castrol olie , in het geniep, een onderzoekje privé gedaan. Hij kocht zichzelf een BMW 2002 (nieuw gekocht) en had daar meen ik een paar honderdduizend km's mee gereden zonder een keer olie te vervangen. Toen hij directeur af was maakte hij dit kenbaar en de motor bleek nog gezond te zijn ... Dus, wellicht is het allemaal onzin. Maar ik ververs het toch maar minimaal eens per 3 jaar, ook als ik weinig km's mee gereden heb. Zo duur is het nou ook weer niet.
Kijk eens op YT. Just rolled in. Daar komen ook auto’s voorbij waarvan de olie nooit ververst is.
En zie je ook waarom ze in de garage beland zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ja.
Maar wanneer doe je de kleine beurt?

Wanneer het moet, of daar vlak in de buurt.

Ben je nog niet zover? En je doet wel aan langdurig parkeren? Dan zorg je voor juiste manier van wegzetten.

Zit je wel rond de beurt, en wil je stallen?
Tja....

1 dag voor start seizoen alles vers en gecontroleerd is geweldig. En een utopie.

Want bij dreigend goed weer in april, heeft geen enkele motorzaak nog tijd voor jouw motor.

Stallen? Doe het juist.
Ook nog een beurt tijdens winterpauze? Laat het doen, of doe het, wanneer het uitkomt, zodat de motor start klaar is op het willekeurige moment dat het seizoen weer begint.
 
Terug
Bovenaan Onderaan