want zulke mensen kunnen niks meer leren natuurlijkToch wel grappig om te lezen dat er mensen zijn die menen iemand zoals Zot of v.d.v te kunnen helpen door tips te geven
Zeker op het gebied van techniek
Die "ruzies" ontstaan doordat iedereen zijn standpunt nog wat aandikt in de discussies, in plaats van water bij de wijn te doen. Dat hoort bij internetdiscussies.Ik vind een stukje uitleg ook wel fijn, kun je altijd wat van leren. Van goedbedoelde tips ook, niemand is alwetend. Maarom hier nou over te gaan ruziën?! Ik had ook een maand m'n motor niet gebruikt en vroeg me hetzelfde af als TS, dus ben blij dat ik nu weet waarom ik het niet moet doen en ook uit kan leggen aan anderen die dezelfde vraag hebben.
Ik vind een stukje uitleg ook wel fijn, kun je altijd wat van leren. Van goedbedoelde tips ook, niemand is alwetend. Maarom hier nou over te gaan ruziën?! Ik had ook een maand m'n motor niet gebruikt en vroeg me hetzelfde af als TS, dus ben blij dat ik nu weet waarom ik het niet moet doen en ook uit kan leggen aan anderen die dezelfde vraag hebben.
Ik vind een stukje uitleg ook wel fijn, kun je altijd wat van leren. Van goedbedoelde tips ook, niemand is alwetend. Maarom hier nou over te gaan ruziën?! Ik had ook een maand m'n motor niet gebruikt en vroeg me hetzelfde af als TS, dus ben blij dat ik nu weet waarom ik het niet moet doen en ook uit kan leggen aan anderen die dezelfde vraag hebben.
Op alle slakken legt men zout..Of je gooit een flesje Forte benzine conservator in je tank en gaat er eerst 40 km mee rijden.Zet dan je motor in de winterstalling.
Een vlotterbakje is wel eerder leeg dan 40 kilometer.
Met injectie heb je denk ik minder gezeik.
Als de motorfiets een benzinekraan heeft kan die eventueel nog dichtgezet worden.Omdat niet iedereen een vlotterbak (ken) kan loshalen en op je juiste manier weer kan terugplaatsen.Klopt maar niet iedereen heeft een injectiemotor en ook die moet je behandelen.
Nee, die zit in het complot.We hadden dr mbm toch?
Ik vind een stukje uitleg ook wel fijn, kun je altijd wat van leren. Van goedbedoelde tips ook, niemand is alwetend. Maarom hier nou over te gaan ruziën?! Ik had ook een maand m'n motor niet gebruikt en vroeg me hetzelfde af als TS, dus ben blij dat ik nu weet waarom ik het niet moet doen en ook uit kan leggen aan anderen die dezelfde vraag hebben.
Op alle slakken legt men zout..
Een vlotterbakje is wel eerder leeg dan 40 kilometer.
Als je wel eens met een haperende vlotter hebt gereden dan weet je dat.
Met injectie heb je denk ik minder gezeik.
Ik ben het helemaal met je eens.Ik vind een stukje uitleg ook wel fijn, kun je altijd wat van leren. Van goedbedoelde tips ook, niemand is alwetend. Maarom hier nou over te gaan ruziën?! Ik had ook een maand m'n motor niet gebruikt en vroeg me hetzelfde af als TS, dus ben blij dat ik nu weet waarom ik het niet moet doen en ook uit kan leggen aan anderen die dezelfde vraag hebben.
Ik ben het helemaal met je eens.
Tja, waarom dat zo uit de hand loopt ?
Om mijn punt te maken had ik aan één post genoeg, alles daarna was alleen maar omdat werkelijk alles verdraaid en verkeerd begrepen werd en zo bleef ik bezig om allerlei valse beweringen te weerleggen.
Maar on topic.
Ik zal het op mijn manier uitleggen, ik kan dingen mis hebben en ik ben zeker niet volledig.
De koude start is heel slecht voor een benzinemotor, dat komt doordat er eerst even geen oliedruk is voor de smering en in koude toestand zijn alle lagers en glijpassingen nog niet op hun optimale maat.
Die passingen zijn zo berekend dat ze bij bedrijfstemperatuur optimaal zijn maar doordat er zoveel verschillende metalen in de motor gebruikt worden krimpen ze dus verschillend. Omdat de motor nooit vast mag lopen zijn de spelingen in koude toestand dus niet kleiner maar groter.
Verreweg de meeste slijtage aan een motor ontstaat tijdens de koude start en het draaien in koude toestand.
Daarom moet je een koude motor nooit meteen zwaar belasten, eerst moet de zaak op temperatuur komen.
Het is de reden dat automotoren van hulpdiensten zoals de brandweer kunstmatig warm worden gehouden, dan hoeven ze die niet eerst rustig warm te rijden terwijl ze met knipperende zwaailichten en gillende sirene onderweg willen.
Dan is er inderdaad nog die condens. Als je de motor start is alles koud, de waterdamp in de aangezogen lucht slaat neer op de cilinderwand en komt zo in de olie terecht.
Als je een eind gaat rijden en de motor wordt lekker warm dan verdampt dat vocht wel weer en is er niets aan de hand.
De problemen komen pas als je telkens alleen maar koud start en de motor nooit warm wordt. Dan komt er veel vocht in de olie, dat is slecht voor de smering en het kan corrosie geven. In extreme gevallen ziet de olie er uit als mayonaise, zoveel vocht zit er in.
Ook in de uitlaat zal vocht problemen geven. Uitlaatgassen bestaan deels uit waterdamp en als de motor en de uitlaat koud zijn slaat die damp neer in de uitlaat. Als de motor koud stationair draait kan er zich echt een plas water verzamelen in de uitlaat.
Als je de motor dan weer afzet blijft dat water achter en zo roest de uitlaat van binnen door.
Dat laatste krijg je dus als je tijdens de winterstop steeds gaat starten zonder dat ie warm draait.
Als je de motor warm rijdt verdampt het en is dat probleem er niet.
Och weetje, het zijn allemaal mannen 50+ die in de overgang zijn en dan krijg je dat gekissebis
Wat ik doe is elke winter benzine 98 of 103 tanken daar zit namelijk geen ethanol in en heb je ook geen last van condens en benzine veroudering.Of je gooit een flesje Forte benzine conservator in je tank en gaat er eerst 40 km mee rijden.Zet dan je motor in de winterstalling.
Heb jij een carburatie motor en je hebt heen 103 of Forte in je benzinetank zitten is het aan te raden om je motor wel te starten.Laat hem natuurlijk wel goed warm worden!
Ik ben het helemaal met je eens.
Tja, waarom dat zo uit de hand loopt ?
Om mijn punt te maken had ik aan één post genoeg, alles daarna was alleen maar omdat werkelijk alles verdraaid en verkeerd begrepen werd en zo bleef ik bezig om allerlei valse beweringen te weerleggen.
Maar on topic.
Ik zal het op mijn manier uitleggen, ik kan dingen mis hebben en ik ben zeker niet volledig.
De koude start is heel slecht voor een benzinemotor, dat komt doordat er eerst even geen oliedruk is voor de smering en in koude toestand zijn alle lagers en glijpassingen nog niet op hun optimale maat.
Die passingen zijn zo berekend dat ze bij bedrijfstemperatuur optimaal zijn maar doordat er zoveel verschillende metalen in de motor gebruikt worden krimpen ze dus verschillend. Omdat de motor nooit vast mag lopen zijn de spelingen in koude toestand dus niet kleiner maar groter.
Verreweg de meeste slijtage aan een motor ontstaat tijdens de koude start en het draaien in koude toestand.
Daarom moet je een koude motor nooit meteen zwaar belasten, eerst moet de zaak op temperatuur komen.
Het is de reden dat automotoren van hulpdiensten zoals de brandweer kunstmatig warm worden gehouden, dan hoeven ze die niet eerst rustig warm te rijden terwijl ze met knipperende zwaailichten en gillende sirene onderweg willen.
Dan is er inderdaad nog die condens. Als je de motor start is alles koud, de waterdamp in de aangezogen lucht slaat neer op de cilinderwand en komt zo in de olie terecht.
Als je een eind gaat rijden en de motor wordt lekker warm dan verdampt dat vocht wel weer en is er niets aan de hand.
De problemen komen pas als je telkens alleen maar koud start en de motor nooit warm wordt. Dan komt er veel vocht in de olie, dat is slecht voor de smering en het kan corrosie geven. In extreme gevallen ziet de olie er uit als mayonaise, zoveel vocht zit er in.
Ook in de uitlaat zal vocht problemen geven. Uitlaatgassen bestaan deels uit waterdamp en als de motor en de uitlaat koud zijn slaat die damp neer in de uitlaat. Als de motor koud stationair draait kan er zich echt een plas water verzamelen in de uitlaat.
Als je de motor dan weer afzet blijft dat water achter en zo roest de uitlaat van binnen door.
Dat laatste krijg je dus als je tijdens de winterstop steeds gaat starten zonder dat ie warm draait.
Als je de motor warm rijdt verdampt het en is dat probleem er niet.
Geldt beslist niet voor alle benzine 98 of 103. De enige benzine die echt zonder ethanol is, is BP Ultimate 98. Daar heb ik dus mijn tank mee afgevuld, samen met een flesje brandstofstabilisator (Forte). Ik heb weliswaar injectie, maar ik ben ervan overtuigd dat mijn motor in het voorjaar binnen 1 seconde start, ne als voorgaande jaren.
Al heb ik laatst gelezen dat Competition 102 van Salland Olie (Firezone) ook zonder ethanol is. Maar is lang niet overal te krijgen; ik ken hem niet.
Aangezien die zwavel al vele jaren niet meer in de benzine zit was het niet zo vreemd de de auto van mijn vrouw na 12 jaar nog steeds de originele uitlaat had. En dat met vele ritjes korter dan een kilometer. Daarna werd de auto verkocht.En de zwavel die in de brandstof zit vormt met dat water zwavelzuur en dat vind je uitlaat ook niet fijn.
Dat was wel een mooie exit geweest voor Willem.Zou die 40 km niet zijn omdat dan het blok goed opgewarmd en condensvrij is?
Geen idee hij vertelt het er niet bij.
Hier werd ik jaren geleden op uitgelachen door een constructeur van dieselmotoren.De koude start is heel slecht voor een benzinemotor, dat komt doordat er eerst even geen oliedruk is voor de smering [..]
Er word ook niet gevraagd waarom het slecht is je motor kort te starten. Uitleg is voor veel leden waarschijnlijk erg welkom. Maar het mag geen eis worden.
Je vraagt toch ook niet aan de slager waar je schuifje worst blijft? Of je worst lust.
....Als je zo onnozel bent dat je zelf niet kan bedenken waarom je motor rechtop moet staan bij het peilen zit je in deze rubriek echt verkeerd. Zot geeft aan dat het niet mag. Moet hij nou gaan voorkauwen waarom dat zo is?....