Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

AFR richtlijnen tbv afstelling CBR900 (carbs)

24 jun 2009
36
0
Ben mijn CBR900 carburateur fiets aan het afstellen met een lambdasensor.
Graag wou ik wat richtlijnen qua AFR waardes, het makkelijkste is denk ik om dit schematje in te vullen:

Stationair: ...

--------------------------------------Gasstand:
-----------------------------Laag-----Middel-----Hoog
----------------Laag---------...---------...---------...
Toerental:----middel-------...---------...---------...
----------------hoog ---------X---------... --------...


Bedankt
 
Laatst bewerkt:

Zoals ik al eerder zei is dat absoluut niet de bedoeling, meer in globale zin, zoals hier beschreven:

Mijn vraag ging er iig alleen om dat ik weet hoe rijk hij moet staan bij vol gas (12.5 - 13.5AFR dus) hetzelfde voor stationair (zal in mijn geval rond de 15 - 15.5AFR worden) en bij half gas/toeren dus rond de 14.5

En dat is nog steeds hetgene waar ik bevestiging van moet hebben van een kenner
 



IK heb gemerkt, dat soms hele kleine dingen een grote invloed hebben op de uitlaatgas samenstelling. Zelfs een kleine afwijking in de synchronisatie, zorgde er bij meting voor, dat de AF waarden van een motor niet klopten. Na synchronisatie, waren de waardes nagenoeg perfect. Zoals Martell al aangaf, 3 te rijke cilinders en 1 te arme kunnen samen een perfect beeld geven, terwijl er niets van klopt. Als je het zeker wilt weten, zal je op alle 4 cilinders afzonderlijk moeten meten. Zoek iemand op, die je 4 mooie boutjes op de uitlaatbochten kan lassen en meet op alle 4 cilinders. Anders loop je het risico, dat je jezelf voor de gek houdt. Mijn opmerking was niet om pietluttig te zijken, maar gebaseerd op ervaring uit de praktijk.
 

Wat bedoel jij eigenlijk met " volgas " . Bedoel je dat het gas vol tegen de stuit gaat terwijl de motor in de toern klimt. Of bedoel je het einde van het toeren gebied van de motor?

En wat is eigenlijk je doel met je motor, cicuitfiets?
 
Wat bedoel jij eigenlijk met " volgas " . Bedoel je dat het gas vol tegen de stuit gaat terwijl de motor in de toern klimt. Of bedoel je het einde van het toeren gebied van de motor?

En wat is eigenlijk je doel met je motor, cicuitfiets?

Vanaf een middel tot hoog toerental met de gashendel vol gedraaid.

Eigenlijk moet ik spreken van volle belasting.

Ik snap dat lager in de toeren de vacuumschuif in de carb nog niet volledig open kan zijn zoals eerder besproken.
 
Deellast A/F kan je beter op de weg meten als op een ongeremde bank vanwege de andere weerstand.

Ik stel alleen mijn turbomotor project af met een A/F meter en daar gelden toch andere waardes voor dus vandaar verder geen advies van mijn kant...
 
Even niet lullig bedoeld, maar wat probeer je precies te bereiken?
Als de A/F zo ongeveer op 13 door het hele toerengebied staat is het toch goed?
Aan brandstofverbruik ga je geen verschil merken...

Ik ben net als meneer hier boven ook met een A/F meter bezig, en zo rond de 13 loopt ie het mooist.
Als ie 14 of hoger aangeeft loopt ie al niet lekker meer...

Ik heb op mijn Land Rover extractors en een andere uitlaat geknoeid, en de benzinedrukregelaar was niet goed, verstelbare drukmeter op geschroeft, toen met de A/F meter aan het spelen geweest, en met een injectie loopt ie ook op de hogere waardes, 15 - 17 nog heel aardig
 
Laatst bewerkt: