Afschuinen? Beetje gaan verzitten en de motor overdreven naar beneden duwen. Kan je op je trapfiets ook oefenen. En hebt het later alleen nodig als je op een toeristisch weggetje verkeerd ben gereden en je moet weer terug.
Niet mee eens, met dat vetgedrukte: ik doe het meerdere keren per dag, niet omdat ik verkeerd reed, maar gewoon omdat het lekker snel omdraaien is, ik het super leuk vind (met een toer hok van 300 kg), en omdat het er een stuk minder knullig uitziet dan een kwartier lang spartelend de motor proberen te verplaatsen. En een stuk minder vermoeiend ook. Daarnaast betreft het basis-voertuigbeheersing, die doorwerkt in al het andere wat je wel of niet met een motor weet uit te richten.
Ruim de helft van alle letselongevallen met motorrijders vinden plaats bij lage snelheid (minder dan 30 km/u), en zijn terug te herleiden naar het gebrek aan juist dit soort basis-vaardigheden, Wie moeite heeft met zo’n simpel oefeningetje, ontbreekt het aan voertuigbeheersing. Dat kan lang goed gaan, maar niet eeuwig. Helaas merk je dat gebrek pas als je die voertuigbeheersing echt nodig hebt, en dan is het te laat. Het is niet voor niets dat dergelijke verrichtingen onderdeel uitmaken van de examenvereisten, en die zijn al minimaal.
@Cha : overleggen met de instructeur, daar betaal je immers voor, mss kan-ie dat soort dingen meer met je oefenen. Korte draai rechtsom gaat was moeilijker omdat je gashendel aan de rechterkant zit, en je je armen onvoldoende ontspant. Je gas kun je fixeren door je rechterduim af te steunen om het naastgelegen schakelaarblok (of juist door pink of handwang af te steunen op het stuurgewichtje, als dat er is), en je armen zul je echt moeten ontspannen, altijd: stabiliteit halen uit je zit, oftewel, been- buik- en rugspieren gebruiken, en knieën tegen de tank klemmen. Juiste kijktechniek helpt je je evenwicht te bewaren, en maakt dat je naar het punt toe rijdt waar je naartoe wilt (als je naar de grond gaat zitten kijken, dan lig je vroeg of laat op je snufferd, want dan wilde je daar kennelijk naartoe…).
Eventueel kun je, in overleg met je instructeur, gewoon eens een ruime cirkel rechtsom rijden, waarbij je de motor flink afschuint, en waarna je m.b.v. de achterrem de bochtstraal steeds kleiner maakt. je ervaart dan dat er eigenlijk niets gebeurd, behalve dat de draaicirkel steeds kleiner wordt, en je nog steeds blijft rijden. Ondertussen wen je aan het rijden onder hellingshoek bij lage snelheid, en kun je je armen ontspannen door je zit te corrigeren.
Mensen zijn van nature geprogrammeerd om rechtop te lopen, dus je moet ervaren dat het nog steeds goed gaat als de hellingshoek groter wordt, want juist die hellingshoek is wat de motor nodig heeft om fatsoenlijk een bocht te kunnen maken. Als je als mens op beide voetjes staat en je lichaam onder een hoek van 45 graden t.o.v. het aardoppervlak probeert te brengen, dan lig je op je bek voordat je het goed en wel in de gaten hebt. Als je op een motor gaat rijden, en het ding tot eenzelfde hoek afschuint, dan kan dat gewoon, vooropgesteld dat snelheid + hellingshoek + bochtstraal met elkaar in overeenstemming zijn. Dat moet je dus even leren
En als je dat eenmaal onder de knie hebt, dan zul je het moeten blijven herhalen, ook als je je rijbewijs hebt gehaald.