afstellen carbs

7 okt 2002
238
12
Haarlem
Heren tuners,

ik heb onlangs het blok van mijn 1975 honda cb500 gereviseerd. Vandaag heb ik de carbs laten synchroniseren hetgeen erg nodig bleek maar tevreden kan ik nog altijd niet zijn. Het bedrijf heeft welgesynchroniseerd maar niet op CO afgesteld. Ik heb het idee dat ie veel te rijk staat. Heb met een van die jongens besproken hoe ik het probleem van het verzuipen of slecht oppakken vanuit stationair kan verbeteren zodat ie beter oppakt bij het stoplicht en ik niet meer eerst een dot gas hoef te geven voordat ie wil of te vermijden dat ie afslaat. Dit zou met de luchtstelschroeven op te lossen zijn.

welnu, heb vanavond wat getest met verschillende stande van deze schroeven maar het probleem lijkt niet goed op te lossen. Ik meen me te herinneren dat in het werkplaatsboek dat de normale setting 1 1/8 draai uit is, Gilex (die de sync heeft gedaan) had hem op 3 slagen staan. meer uitdraaien geeft meer valse lucht en wewrkt beter bij lage toerentallen maar doet vooral slecht bij hogere toerentallen.

Vol gas is er uberhaupt niet meer bij nu, hij hapert en sputtert en bij uitgedreaaide schroeven wordt dit nog erger. Ik kan eigenlijk maar weinig gas geven voordat ie verzuipt danwel gaat haperen, er zit ieder geval geen lineair verloop in vermogensopbouw in.

Vraag: is dit een carburatiekwestie? moet ik ervan uitgaan dat de carbs goed gesync'ed zjin? kan het ook iets met het tijdstip van de ontsteking te maken hebben? Hoge toeren doet ie nu dus erg slecht want doortrekken gaat moeilijk. Bij Vol gas houdt ie in

wat kan ik proberen om deze sh*t op te lossen, voordat ik naar spanje rijdt!?!


Kan hier erg slecht tegen! alvast bedankt voor je aandacht.
 
heee da komt me bekend voor.

ga naar de dichtst bijzijnde "hallo wij hebben een dyno-bank" zaak, op de bank een runnetje laten maken.......vervolgens stellen zij de carbs presies af......wat ertoe lijdt dat hij weer loopt als ee nzonnetje.

succes. (kosten +/- 135euro)
 
De carbs horen met de luchtstelschroeven ergens in de buurt van datgene wat in het werkplaatshandboek staat het beste te functioneren. Dus terug naar die 1 1/8 die je noemde (controleer dit effe) en van daaruit gaan variëren: klein beetje open of dicht draaien tot de motor mooi regelmatig loopt bij maximaal vacuum.

Dus het synchroniseren moet nog een keer gebeuren, je dealer heeft dit in mijn ogen niet goed gedaan.

Belangrijk is wel dat overige zaken als contacptunten, ontsteking en kleppen perfect stan afgesteld als je hieraan begint. Crabs zijn de laatste stap in de totale afstelling.

Succes en goeie reis :)
 
Ook al is Lex van Dijk een goeie coureur. Zijn hulpjes in de winkel bakken er meestal niks van. Zal mij niet verbazen dat het benzine nivo zo hoog staat in je vlotterkamers dat het rechtstreeks in je cteurs stroomt.

suc6
Groeten aan Sinterklaas.
 
ja maar ik wil woensdag richting spanje! daarbij komt dat hij ook zonder dyno-jet gewoon goed zou moeten lopen.

Heb net eventjes wat andere topics gelezen over afstellingen, hoe merk je het verschil tussen te arm of te rijk afgesteld???
 
ja maar ik wil woensdag richting spanje! daarbij komt dat hij ook zonder dyno-jet gewoon goed zou moeten lopen.

Heb net eventjes wat andere topics gelezen over afstellingen, hoe merk je het verschil tussen te arm of te rijk afgesteld???


Kijk naar de kleur van je bougies: wit = te arm, zwart = te rijk.

Met een slecht afgestelde motor zou ik niet naar Spanje kachelen, zeker niet met zo'n oudje. Dus eerst fixen dat ding :)
 
ja maar ik wil woensdag richting spanje! daarbij komt dat hij ook zonder dyno-jet gewoon goed zou moeten lopen.

Heb net eventjes wat andere topics gelezen over afstellingen, hoe merk je het verschil tussen te arm of te rijk afgesteld???

Ik denk niet dat ie een dyno jet bedoelt, maar gewoon ff alles laat afstellen op een dyno bank,... dat zijn toch wel de betere in dat soort werk....

Zeker als je naar spanje gaat,.. hele slimme vent die zonder de juiste apparatuur alles goed afgesteld krijgt,... ik denk dat iemand met een dyno bank het zo mooi voor je afsteld dat je de kosten wel terug verdient in benzine verbruik *D

:} :} trouwens dat je op zo'n motor naar spanej rijdt...
 
Laatst bewerkt:
Ziet er netjes uit, mooi gedaan!! :} :}

Te rijk afgesteld merk je ook aan zwarte walm uit je uitlaat/uitlaten als je een mep gas geeft (WARME motr a.u.b.!!!).
 
Belangrijk is wel dat overige zaken als contacptunten, ontsteking en kleppen perfect stan afgesteld als je hieraan begint. Crabs zijn de laatste stap in de totale afstelling.

Succes en goeie reis :)

En het spreekt voor zich, maar je weet maar nooit,.... met een smerige luchtfilter kom je ook nergens....
 
OK, na wat jullie me vertellen denk ik dat het niet alleen de luchtstelschroeven zijn. Deze hebben maar beperkt effect dnek ik. Het feit dat vol (of veel) gas niet gaat zoals het zou moeten heeft heeft waarschijnlijk met iets ander te doen, niet? Misschien valse lucht ergens ofzo, ik zal dit morgen eens checken.

Wie weet er in de buurt van amsterdam een zaak waar ze WEL kunnen afstellen???
 
Zit er een orginele gasdichte uitlaat op?
Wil het ding hoog in de toeren ook absoluut niet volgas rijden?

Verschil in te rijk en te arm merk je aan de respons van het blok.
Te arm levert meestal een dood effect op, je schroeft aan het gas en de motor volgt het heel laat en vooral zacht en soepel. Bij het wegrijden moet je eerst een zooi gas geven voordat je iets anders doet.

Te rijk merk je meestal aan wat stotterig gedrag, als je na het afremmen op de motor bv. weer gas geeft is dat bijna niet soepel te doen (lijkt op te grote speling in de ketting). Meer uitlaat herrie kun je soms ook krijgen.
Als het bij het wegrijden helemaal doodvalt onder een bepaald toerental kan dat ook duiden op veel te rijk.
 
Vraag: is dit een carburatiekwestie? moet ik ervan uitgaan dat de carbs goed gesync'ed zjin? kan het ook iets met het tijdstip van de ontsteking te maken hebben? Hoge toeren doet ie nu dus erg slecht want doortrekken gaat moeilijk. Bij Vol gas houdt ie in
Nog een mogelijkheid...


De vervroeger blijft vastzitten. Bij hoge toeren moet de vonk ietsje vroeger komen en dat wordt gedaan mbv een vervroeger. Dat is een mechanisch baksel met gewichtjes en veertjes op de rechterkant vd krukas. (onder de plaat met de contactpuntjes)

Ik heb hetzelfde gehad met mijn cb400f ('75) met ongeveer hetzelfde effect. (iets minder erg, maar ook flink inhouden bij hoge toeren)


Laat in de garage met de stroboscoop je ontstekingstijdstip eens afstellen en zoek in je boekje even het grafiekje vd vervroeging op. (toerental uitgezet tegen ontstekingstijdstip)

(leuke fiets bij de weg, kun je gerust mee naar spanje hoor ;) )
 
full




bron: http://www.bikebandit.com/PartsBandit/Assets/schematics/Honda/H00060026.gif

Nummertje 3 is de vervroeger. Let wel op, dit is 't plaatje van een 79er cb750f. Die heeft de ontsteking aan de linkerkant ipv rechts. Bovendien heeft ie electronisch ontsteking iv contactpuntjes.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan