Afstellen carburateur Honda XBR500

Gerritth

Rookie
18 mei 2022
23
12
Hallo,
Ik ben nieuw in dit forum want ik ben een "herintredende motorrijder" vroeger veel Moto Guzzi gereden, maar na 15 jaar geen motor te hebben gehad .. nu toch weer een
motor aangeschaft die makkelijk handelbaar en hopelijk onderhoudbaar is .. een Honda XBR500 uit 1988.
Ik ben niet een echte techneut .. maar met behulp van o.a. google / youtube :) durf ik wel e.e.a. te doen
De motor had de laatste jaren waarschijnlijk niet veel gelopen, dus uit voorzorg olie, oliefilter en luchtfilter vervangen en de ventielen (stonden op knappen).
De bandjes moeten nog .. want die zijn van 2003, maar dat besteed ik uit.

Alleen ik krijg de motor niet goed stationair lopend, in stilstand dreigt hij ieder moment af te slaan, en vaak, in de vrij, maakt hij plotseling veel toeren zonder dat er gas wordt gegeven.
Ik heb getracht hem af te stellen maar zelfs als ik de lucht-stelschroef helemaal dicht draai, blijft de motor gewoon draaien, net alsof hij benzine krijgt op een andere wijze ?
Krijg het gevoel dat er een te grote sproeier inzit.

Voordat ik de carburateur demonteer .. en zaken ga veranderen .. wat is de meest logische oorzaak ?
Dit voorkomt hopelijk trail en error (monteren - demonteren -monteren).

Alvast bedankt voor suggesties.
 
welkom op motor-forum :]

om alvast een idee van de carburateur weer te geven : Honda XBR500 1987 (H) GERMANY CARBURETOR - buy CARBURETOR spares online

En kijk voor de zekerheid of er roest in de benzine zit die uit de benzinekraan komt lopen.
Tap ook even de vlotterkamer af om te kijken wat daar inzit.
zeker bij lange stilstand kan er overal en nergens troep zitten en icm het bouwjaar ook rubbers in de carburateur uitgedroogd zijn.

probeer ook gevoel er een beetje uit te laten als het iets is wat je systematisch kan uitsluiten.
 
Laatst bewerkt:
Honda XBR500 1988.jpg

Die schroeven kunnen net zo goed de hoeveelheid lucht regelen voor het stationiar lopen als benzine .
met andere worden eerst eens kijken naar valse lucht doormiddel van remmen reiniger op de inlaatrubbers te spuiten als die loopt . gaat die dan ineens harde lopen dan zijn die rubbers aan het lekken
Dat is een goede tip .. thnx .. ga ik proberen
Ik had sowieso al de indruk dat hij wat valse lucht aantrok .. maar ik dacht dat dit kwam door het luchtfilter
 
Laatst bewerkt:
ik snap overigens niet wat je bedoeld met het vervangen van de ventielen, maar ik zou er met de bandenwisseling nieuwe in laten zetten, hoewel het raar zou zijn als ze dat niet doen bij 19 jaar oude banden.

bij Roukema zijn er nog wat carburateur onderdelen te verkrijgen HONDA XBR500(PC15)85-89 : Motoronderdelen Roukama!, De meest complete motorfiets onderdelen winkel van Nederland, dagelijks open!
Bij het op spanning brengen van de banden zag ik dat de oude ventielen breukjes vertoonden, dus die verwijderd, voordat ze afbraken tijdens het rijden, en een nieuw ventiel geplaatst.
Banden laat ik binnenkort vervangen .. maar wil eerst rustig uitzoeken welke band (waarschijnlijk Bridgestone BT45) en wat zijn de prijzen.
 
welkom op motor-forum :]

om alvast een idee van de carburateur weer te geven : Honda XBR500 1987 (H) GERMANY CARBURETOR - buy CARBURETOR spares online

En kijk voor de zekerheid of er roest in de benzine zit die uit de benzinekraan komt lopen.
Tap ook even de vlotterkamer af om te kijken wat daar inzit.
zeker bij lange stilstand kan er overal en nergens troep zitten en icm het bouwjaar ook rubbers in de carburateur uitgedroogd zijn.

probeer ook gevoel er een beetje uit te laten als het iets is wat je systematisch kan uitsluiten.
Suggestie 1 had ik reeds gedaan.. er zit geen roest in de benzine.
De andere tips ga ik zeker meenemen.
 
Als de valse lucht test niets oplevert, eerst carbu kuisen. helemaal. en grondig.

en valse lucht is lucht die de motor heeft aangezogen die niet heeft deelgenomen aan het mengproces. en dus kan die alleen aangezogen worden ergens tussen het blok en de venturi. alle lucht aangezogen tussen venturi en luchtfilter is gewone lucht, geen valse, want al die lucht gaat door de venturi n neemt dus gewoon deel aan het mengproces
 
Als de valse lucht test niets oplevert, eerst carbu kuisen. helemaal. en grondig.

en valse lucht is lucht die de motor heeft aangezogen die niet heeft deelgenomen aan het mengproces. en dus kan die alleen aangezogen worden ergens tussen het blok en de venturi. alle lucht aangezogen tussen venturi en luchtfilter is gewone lucht, geen valse, want al die lucht gaat door de venturi n neemt dus gewoon deel aan het mengproces
De linker zijdeksel sloot niet goed aan en ook de "luchtfilterbehuizing/deksel" sloot niet helemaal goed .. daar heb ik wat kit tussen gedaan en dat had wel resultaat
 
Even denkend aan 1 cilinders... bij mijn XT liet het rubber los van de metalen behuizing die samen het inlaatstuk vormden, het deel tussen carb. en cilinder .
Als je dat rubber niet lichtjes optilde met een schroevendraaier kan in stilstand het probleem niet voor, hoeveel ether of Axer womanizer je er ook opspoot.
dus ook zelf even goed kijken hoe eventuele valse lucht naar binnen komt.

Wel massa's enthousiaste vrouwen overigens, maar dat lag en ligt toch echt aan mij, reclames moet je niet geloven.

*edit* : dat ik het niet allemaal zelf verzin :
 
Even denkend aan 1 cilinders... bij mijn XT liet het rubber los van de metalen behuizing die samen het inlaatstuk vormden, het deel tussen carb. en cilinder .
Als je dat rubber niet lichtjes optilde met een schroevendraaier kan in stilstand het probleem niet voor, hoeveel ether of Axer womanizer je er ook opspoot.
dus ook zelf even goed kijken hoe eventuele valse lucht naar binnen komt.

Wel massa's enthousiaste vrouwen overigens, maar dat lag en ligt toch echt aan mij, reclames moet je niet geloven.

*edit* : dat ik het niet allemaal zelf verzin :
Bedankt voor het youtube filmpje en de verdere toelichting:]
 
Iedereen bedankt voor jullie tips.
Vanmiddag ff een busje remmen-reiniger kopen en dan ga ik eerst de inlaatrubbers controleren op valse lucht.
Mocht dat niet het probleem zijn .. dan ga ik de carburateur demonteren schoonmaken en de rubbers/pakkingen en sproeier controleren.
Hopelijk is dat afdoende .. ik zal in ieder geval het resultaat delen op dit forum.
Ik heb nu in ieder geval een stappenplan.
Thnx
 
Hi Gerritth,
Heb je inmiddels de schoongemaakte onderdelen op de werkbank liggen?
DE VE10A heeft standaard een mainjet van #152, slow jet van #48, pilot screw moet op 2,5 slag staan. Jouw beschreven probleem zit hoogst waarschijnlijk in de air cut-off valve, aan de rechterkant van de carb. Maak `m schoon, vervang ook het slangetje dat eraan vast zit. Vervang van de choke valve het kabel rubbertje. Plaats een nieuwe o-ring in het spruitstuk van de carb/cilinder. Even aanmelden op xbr.de / forum zijn een hoop details te vinden van én voor liefhebbers. Veel veilige kilometers toegewenst.
 
Hi Gerritth,
Heb je inmiddels de schoongemaakte onderdelen op de werkbank liggen?
DE VE10A heeft standaard een mainjet van #152, slow jet van #48, pilot screw moet op 2,5 slag staan. Jouw beschreven probleem zit hoogst waarschijnlijk in de air cut-off valve, aan de rechterkant van de carb. Maak `m schoon, vervang ook het slangetje dat eraan vast zit. Vervang van de choke valve het kabel rubbertje. Plaats een nieuwe o-ring in het spruitstuk van de carb/cilinder. Even aanmelden op xbr.de / forum zijn een hoop details te vinden van én voor liefhebbers. Veel veilige kilometers toegewenst.
Hoi Willem, Nee ik heb de carburateur nog niet gedemonteerd, ik heb wel getest op "valse lucht" bij de inlaatrubbers, maar dat was niet het probleem.
De motor loopt verder nog prima en aangezien het zaterdag lekker weer was, ging ik liever een beetje toeren dan sleutelen.
Bedankt voor je tips, ga ik zeker naar kijken.
Ik zal me ook even aanmelden op XBR.de/forum
 
Hi Gerritth,
Heb je inmiddels de schoongemaakte onderdelen op de werkbank liggen?
DE VE10A heeft standaard een mainjet van #152, slow jet van #48, pilot screw moet op 2,5 slag staan. Jouw beschreven probleem zit hoogst waarschijnlijk in de air cut-off valve, aan de rechterkant van de carb. Maak `m schoon, vervang ook het slangetje dat eraan vast zit. Vervang van de choke valve het kabel rubbertje. Plaats een nieuwe o-ring in het spruitstuk van de carb/cilinder. Even aanmelden op xbr.de / forum zijn een hoop details te vinden van én voor liefhebbers. Veel veilige kilometers toegewenst.
Hoi Willem, Ik dacht ga toch eens kijken naar de air cut-off valve .. en het slangetje zat er niet op ??? (lag los) dus die heb ik er maar weer opgedrukt. Zo simpel kan het probleem toch niet zijn ?? Motor loopt nu nog steeds niet goed stationair.
Ik weet ook niet wat die air cut off valve nu precies doet ?
 
Hoi Willem, Ik dacht ga toch eens kijken naar de air cut-off valve .. en het slangetje zat er niet op ??? (lag los) dus die heb ik er maar weer opgedrukt. Zo simpel kan het probleem toch niet zijn ?? Motor loopt nu nog steeds niet goed stationair.
Ik weet ook niet wat die air cut off valve nu precies doet ?
Wat ik ervan weet is dat ie het mengsel verrijkt bij gas afsluiten om het ploffen in de uitlaat tegen te gaan.
 
Hoi Gerrit welkom mocht je carb(s) op de tafel liggen vervang alle rubbertjes en pakkingen na 34 jaar zijn deze redelijk gaar.
recent ervaring met CBR600F uit 1992 . revisie kits zat te koop en het zijn de kosten niet.

Succes
 
Hi Gerritth,
De taak van die cut-off airvalve is om de luchtzijde van het stationair circuit (m.a.w de lucht- ontluchting / air-bleed) tijdelijk te blokkeren. De kans op een na-verbranding tijdens de uitlaatslag word hiermee voorkomen. Als het slangetje niet is aangesloten zoals in jou geval / of het membraan sluit niet af, dan zal via de stationair sproeier er een te rijk mengsel ontstaan bij lage snelheden en het stationair draaien.
Is opzich niet een probleem voor nu, maar het zou voor motor problemen kunnen zorgen in de toekomst.
Willem.
 
als je nou begint met het aftappen van de carburateur, de vlotterkamer.
Dan kan je gelijk zien of daar schone benzine uitkomt of allerlei troep.

Als het na een paar keer aftappen schoner word en je hebt geluk dan is het gewoon bezinksel geweest wat alleen in je vlotterkamer zit/zat.

Als er roest doorheen zit heb je toch kans dat er ergens in de tank roest zit, dan loopt na revisie je mooie schone carburateur weer vol met zooi.

tap ook even je benzinetank af, vanuit de benzinekraan, dat is min of meer het laagste punt en geeft ook aan of er troep in je tank zit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan