Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
Wanneer heb je voor het laatst je poten laten reviseren? of iig. vorkolie wissel. Anders hebben deze instellingen geen toepassing.
Vorkolie vergaat. Aan te raden voor een motor van deze leeftijd om dit te laten uitvoeren. Of zelf doen.
@twanm Ik heb nog een origineel Honda WBHB van een SP1 liggen, (een Y model, ofwel een 2000 model), zijn de vorken van een SP2 hier gelijk aan? (Is hetzelfde boek als in de link hierboven gemeld is.)
Daarin staat op pagina 13-13 de (fabrieks)instelling voor de compressie, en op pagina 13-19 de (fabrieks)instelling voor de veervoorspanning als ook de rebound.
Volgens mij rekenen de japanners met een standaard gewicht van 70 á 80 kg, dus dan zit je in ieder geval redelijk in de buurt.. Of anders het SP1/SP2 topic hier op het forum raadplegen?
Als ik het voor mij toch onduidelijk werkplaatsboek ( engels) volg, zou ik klikken moeten voelen maar voel deze niet??
Heb aan de zwarte moer gedraaid ( zie foto) Wat mis ik of doe ik verkeerd??
De zwarte bout is je veer-voorspanning, die is meestal traploos, de kleine platkop schroef is voor de rebound demping, en zal waarschijnlijk wel klikjes geven.
Vanaf de bovenkant forkcap tot bovenkant zwarte moer is 18mm. Dit is de PRE LOAD astelling.
Hierbij tel ik voor mezelf altijd het aantal slagen/rotaties vanaf helemaal dicht. dus zwarte moer dicht en dan terug draaien tot de aangegeven 18mm.
Dat schroefje op de poot is de REBOUND afstelling. Deze klik je eerst helemaal naar rechts (clockwise)
Daarna klik je 7 tikjes naar links. Dit doe je voor beide poten.
Dan heb je ook nog onderaan je poot de compressie demper zitten. voor dit geld ook. helemaal dicht. (clockwise) en deze moet je 12 klikjes linksom doen.
Zwarte moer is traploos instelbaar, en krijg je dus nooit klikken als feedback.
Op de door jouw gestuurde foto zie je nét boven de zwarte moer een "stopper ring" (ofwel een markering waar je een ringetje normaliter in hebt zitten.). De groef zie je nog nét op jouw foto.
Vanaf die groef meet je 18 mm naar de bovenkant van de blauwe moer, en dan heb je jouw basisinstelling (voor de veerVOORSPANNING, ofwel hoeveel een motor op zijn EIGEN gewicht inveert. Dit mag/moet een bepaalde waarde zijn).
De messing schroef moet voorzien zijn van een aantal "klikken". Deze draai je helemaal in (met de klok mee), en dan 7 "clicks" terug (tegen de klok in). Daarmee heb je de standaard afstelling van de REBOUND afgesteld (hoe snel de demping van de voorvork uitveert)..
ONDERAAN de vorkpoot zit een zwarte stelschroef, hiermee kun je de snelheid van het inveren van de voorvorkdemping bepalen. Helemaal dicht draaien (rechtsom), en dan 12 'clicks' terugdraaien (linksom) en dan heb je ook deze in de standaard positie staan, zoals deze door Honda is uitgeleverd.