Akrapovic echt of nep ?

Yetie

Rookie
22 jun 2013
6
2
Hoofddorp
Hoi luitjes
Ik denk eindelijk een akrapovic te hebben gevonden voor mijn bandit 1200 (bj1998) maar voor ik naar de andere kant van Nederland rij de vraag of er enige kenners zijn onder jullie die zo kunnen zien of dit nu een originele is of ééntje waar een akrapovic sticker op geplakt is. Verkoper deed over enige zaken nogal vaag en toen werd ik ook een beetje achterdochtig!
 

Bijlagen

  • Screenshot_20230722-001028_Marktplaats~01.jpg
    Screenshot_20230722-001028_Marktplaats~01.jpg
    62,8 KB · Weergaven: 310
  • Screenshot_20230722-001026_Marktplaats~01.jpg
    Screenshot_20230722-001026_Marktplaats~01.jpg
    61,7 KB · Weergaven: 317
  • Screenshot_20230722-001021_Marktplaats~01.jpg
    Screenshot_20230722-001021_Marktplaats~01.jpg
    48,4 KB · Weergaven: 306
Hoi luitjes
Dank voor jullie reacties .... had al zo'n vermoeden dat het nep was 🙄 .... en het zou idd best eens zo kunnen zijn dat ze niet eens zijn gemaakt met flens voor de B1200 .... heb ze ooit alleen maar te koop gezien met slip-ons met een aangepaste tussen pijp voor de B1200 . Al heeft Bos ze wel met flens voor de B1200 ... vorige maand eentje nog helemaal nieuw op de kop getikt voor een leuk bedrag . Met uitneembare DB killer. Motivatie voor sportievere demper is vooral dat ik wat emotie mis in het motorgeluid. Hoeft zeker niet asociaal te blèren maar de standaard pijp is nogal tam en tevens zitten er tegelijkertijd best wat pk's verstopt door de toenmalige emissie eisen. Beetje serieuze sportdemper en dynojet stage 1 schijnt al een wereld van verschil te zijn.
Zoektocht gaat gewoon verder .... rijplezier is er niet (veel) minder om.
Dank jullie voor alle reacties 🙏
Gr
Yetvart
 
Bekijk bijlage 1905556
of deze , is ook best wel een kunstwerk
Deze staat idd bij Ducati Zaltbommel. Als je deze in het echt kan bekijken dan zie je wel de bizar mooie afwerking van deze uitlaten. Als je ze dan ook nog hoort dan weet je genoeg. Of het inderdaad die 8400 euro waard is mag je dan zelf bepalen...
 
Als je hetzelfde racesysteem gaat bekijken van een Leovince o.i.d. dat speciaal is gemaakt voor een raceteam, of in dit geval om neer te zetten,
dan zit daar dezelfde kwaliteit aan denk ik.

Ja, ik ben het eens dat de afwerking en pasvorm van een particulieren akra top is.
Qua geluid vind ik het een hype. Het is zwaar subjectief wat 'mooi' geluid is en het geluid van Akra is net zoiets als bier: elke zuupert beweert zn merkje eruit te kunnen halen in een blindtest, maar 10 motoren op rij met 10 A-merken uitlaat en niemand weet wie welke is.
Op de ene motor klinkt de ene demper wat dieper, harder, scheller, knetterender en op de andere motor de andere demper.

Qua geluid, doe mij maar een Devil of Mivv GP, maar goed. Dat geluid is uit schijnt B|
 
Ik kocht in 1998 een Micron demper voor mijn nieuwe B12. Dat gaf een enorme herrie, want dB killers bestonden nog niet. Ook was er flink wat vermogenswinst, want het eerste model B12 is op 100 pk afgesteld met de uitlaatdemper.
 
Dit stukje uit de Motoplus geeft wel e.a. weer over hoe Akrapoviç zich onderscheidt.
In andere testen met tien andere uitlaat fabrikanten waren ze ook de enige die geen vermogensverlies hadden.
Je betaald toch ook niet voor minder vermogen. :?
PSX_20230723_154319.jpg

PSX_20230723_154410.jpg

Kleine vermogenswinst, netjes geluid en de vaak geroemde hoge kwaliteit van afwerking. 8-)
In dit geval met de extra demper wel wat zwaarder dan volgens de specificaties.
 
Dit stukje uit de Motoplus geeft wel e.a. weer over hoe Akrapoviç zich onderscheidt.
In andere testen met tien andere uitlaat fabrikanten waren ze ook de enige die geen vermogensverlies hadden.
Je betaald toch ook niet voor minder vermogen. :?
Bekijk bijlage 1905904
Bekijk bijlage 1905903
Kleine vermogenswinst, netjes geluid en de vaak geroemde hoge kwaliteit van afwerking. 8-)
In dit geval met de extra demper wel wat zwaarder dan volgens de specificaties.
Dit gaat over 1 motorfiets met niet alleen een demper maar een heel uitlaatsysteem. De ene fabrikant maakt er blijkbaar een potje van bij dit model. Akra doet blijkbaar goed zijn werk om hetzelfde vermogen te krijgen. Vermogenswinst bij de Akra is er niet (sorry maar 0.7pk op 90 is echt gerommel in de marge) maar het geluid is blijkbaar weer wel beschaafder geworden zelfs. Prima dempers, maar dit voorbeeld laat juist zien hoe overhyped het is. Doet mij denken aan een K&N filter dat een stuk slechter filtert en amper vermogen extra levert bij 99% van de motoren.
 
Dit stukje uit de Motoplus geeft wel e.a. weer over hoe Akrapoviç zich onderscheidt.
In andere testen met tien andere uitlaat fabrikanten waren ze ook de enige die geen vermogensverlies hadden.
Je betaald toch ook niet voor minder vermogen. :?
Bekijk bijlage 1905904
Bekijk bijlage 1905903
Kleine vermogenswinst, netjes geluid en de vaak geroemde hoge kwaliteit van afwerking. 8-)
In dit geval met de extra demper wel wat zwaarder dan volgens de specificaties.

1) het betreft hier een compleet systeem.

2) de akra is 47% duurder voor net geen 5 pk meer. Waarbij ook nog gezegd mag worden dat de Akra voor 2350,- 0,7 pk oplevert tov standaard.
Bovendien is mij niet duidelijk of de motoren na de uitlaatsysteem wissel ook opnieuw zijn afgesteld, wat doorgaans wel de norm is. Bij alleen een demper niet.

3) Het verschil in pk's pakt de Zard weer terug door 2,5 kilo lichter te zijn :+


Ja ze zijn beter, maar ik vind dit stuk een beetje fanboy praat.
 
Trouwens, als ik 2350,- betaal en het geluid wordt 7 dB minder, zou ik zwaar teleurgesteld zijn.
Ik heb altijd een demper voor 1) de looks 2) voller geluid.
Ik doe het juist niet voor de handvol pk's meer of minder.
 
Trouwens, als ik 2350,- betaal en het geluid wordt 7 dB minder, zou ik zwaar teleurgesteld zijn.
Ik heb altijd een demper voor 1) de looks 2) voller geluid.
Ik doe het juist niet voor de handvol pk's meer of minder.
Ik rij circuit evenementen en dan kan je de dag wel op je buik schrijven. :)

Het eerste wat ik deed na montage en ritje met een Akra full race systeem was Mille Pajic bellen om een tussendemper te lassen.
Nu heb ik ook minder geluid dan de typegoedkeuring.
Maar even zonder doppen rijden vind ik het nog teveel.
 
Dit gaat over 1 motorfiets met niet alleen een demper maar een heel uitlaatsysteem. De ene fabrikant maakt er blijkbaar een potje van bij dit model. Akra doet blijkbaar goed zijn werk om hetzelfde vermogen te krijgen. Vermogenswinst bij de Akra is er niet (sorry maar 0.7pk op 90 is echt gerommel in de marge) maar het geluid is blijkbaar weer wel beschaafder geworden zelfs. Prima dempers, maar dit voorbeeld laat juist zien hoe overhyped het is. Doet mij denken aan een K&N filter dat een stuk slechter filtert en amper vermogen extra levert bij 99% van de motoren.
Je kan het negatief of positief lezen denk ik. 8)7
0.7 pk kan je als meetverschil zien. :Y
De Zard is wel duidelijk lager.

Ik refereerde al aan een andere grote test met tien uitlaatfabrikanten.
Een losse demper doet überhaupt niet veel bij moderne motoren, alleen het volledige Akrapoviç systeem deed iets winst geven.

Zelf een titanium racesysteem en afstellen was niet nodig.
205 pk voor en na de Gemini software.
De A/F curve ligt boven op de originele afstelling.

Ook wel eens een run met een K&N en enorm verstoft OEM filter gedaan.
Ook alleen een meetverschil. -O-
 
Bij Goedhart (Bodegraven) staat een - uit te leveren - Ducati Panigale V4R met zo’n uitlaatsysteem. Schijnt rond de 60k te kosten :X.

Ziet er gaaf uit, maar met zo’n uitlaatsysteem zou ik NL niet uit durven :N.
Is ook niet echt voor op de straat bedoeld , met speciale olie en dat systeem in de buurt van de 240 pk
En toch worden ze gewoon zo verkocht , paar weken geleden nog een in Zaltbommel
 
Je kan het negatief of positief lezen denk ik. 8)7
0.7 pk kan je als meetverschil zien. :Y
De Zard is wel duidelijk lager.

Ik refereerde al aan een andere grote test met tien uitlaatfabrikanten.
Een losse demper doet überhaupt niet veel bij moderne motoren, alleen het volledige Akrapoviç systeem deed iets winst geven.

Zelf een titanium racesysteem en afstellen was niet nodig.
205 pk voor en na de Gemini software.
De A/F curve ligt boven op de originele afstelling.

Ook wel eens een run met een K&N en enorm verstoft OEM filter gedaan.
Ook alleen een meetverschil. -O-
Een logischere conclusie is dat motorfabrikanten echt wel weten hoe ze een uitlaatsysteem moeten bouwen en er dus eigenlijk geen winst te behalen valt. Ee motorblok wordt niet ontwikkeld als los onderdeel maar als onderdeel van het geheel.
Koop zo'n Akra omdat je het mooi vindt, maar verder voegt het rationeel gezien weinig toe. Geeft niks, ik kocht ook zaken als een bellypan voor mijn motor omdat ik het mooi vond. Niet alles hoeft rationeel te verantwoorden te zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan