Algemene vraag m.b.t. cilinderinhoud

Wiim

MF veteraan
22 mei 2004
1.264
0
Koksijde, België
Hoi

Ben puur uit interesse zoveel mogelijk aan het te weten komen over hoe een motor nou werkt en wat die koppel, nokkenas, PK, 4-takt enz willen zeggen. Heb al heel wat gevonden via Wikipedia en Google maar het volgende snap ik nog niet helemaal:

Voorbeeld: 2 motoren, eentje met een 125cc motor en eentje met een 250cc motor. Beide hebben een maximaal vermogen van 11kw (een 15 pk is dat zeker eh) dit bereiken ze beiden op hetzelfde aantal toeren. Ze hebben ook dezelfde maximale koppel aan hetzelfde aantal toeren. Het zijn beiden 1 cylindermotoren

Wat is dan het motorisch verschil tussen de 2 motoren. M.a.w. als enkel het cc gehalte verschilt, wat maakt dan dat de ene motor sneller (maximale snelheid of optrekken) is dan de andere...

Of kan deze situatie niet? Heeft een 250cc motor altijd een hogere maximale koppel omdat de cilinderinhoud groter is?

Hoop dat 't wat duidelijk geformuleerd is en dat er nu niet teveel mensen zuchten van "heb je dr weer zo eentje"... *O*
 
Laatst bewerkt:
Nu stop ik met de topic-vervuiling, de starter had zich met "BMEP" de neten kunnen googelen, maar koos voor manga. Zelf zit ik nu te haarkloven over iets waar je het uiteindelijk toch wel over eens wordt.

Had het inderdaad ff in google ingetikt en dacht direct van .. das iets voor later. Overigens stoort de vervuiling me niet want de vraag is al (meermaals) beantwoord dus zwans maar lekker voort hoor :j


Koppel had je al over gelezen begreep ik uit de beginpost? Dat is namenlijk hetzelfde als torque (de Engelse benaming) ;)

Zat gisteren in de kano met een maat van me en toen kwam ik er zelf ook plots op dat het waarschijnlijk hetzelfde is. Weer eentje minder die ik moet opzoeken *O*
 
Laatst bewerkt:
Het probleem is dat je formules moet leren begrijpen.

Hoe groter de knal en hoe hoger de zuigersnelheid hoe hoger het vermogen.
De knal kan je groter maken door de cilinder groter te maken en hem beter te vullen.
De zuigersnelheid kan je verhogen door het toerental of de slag te verhogen, maar heeft mechanische grenzen.

Voorbij een bepaald toerental loopt de vulling terug.
Dat toerental is het toerental van maximum koppel.
De maximale hoeveelheid echt harde knallen.

Maar voorbij het toerental van maximum koppel, geeft ie meer, maar wat zachtere knallen.
Het geleverde vermogen loopt dus nog steeds op. Hier gaat het om de hoeveelheid knallen.

Dan voorbij het toerental van maximum vermogen loopt de vulling zo terug, dat meer knallen niet meer vermogen oplevert.

De afstand van die twee toerentallen geeft de effectiviteit van de vulling van de motor aan over het toerenbereik.

Vergelijk een hoogtoerige racer met een tractor.

De azijnpissers kunnen knallen voor klappen verwisselen.
Dit is uitleg voor beginners.
 
De CBR bereikt dat vermogen waarschijnlijk bij een hoger toerental dan de CB. Vermogen = koppel x toeren.


_O- _O- _O- _O- _O- _O-

VTR gegevens. Vermogen 134Pk = 92.47KW, Koppel 124Nm.



Berekening 1:
Vermogen = koppel x toeren => 124Nm*10.000rpm=1.240.000KW

TEGEK waar kan ik dat tuning setje halen?? *O*


Berekening 2:
Anders gerekend; Koppel = vermogen/toeren => 92.47KW/10.000 = 0.009247Nm

Laat dat tuningsetje maar zitten -O-
 
Laatst bewerkt:
_O- _O- _O- _O- _O- _O-

VTR gegevens. Vermogen 134Pk = 92.47KW, Koppel 124Nm.



Berekening 1:
Vermogen = koppel x toeren => 124Nm*10.000rpm=1.240.000KW

TEGEK waar kan ik dat tuning setje halen?? *O*


Berekening 2:
Anders gerekend; Koppel = vermogen/toeren => 92.47KW/10.000 = 0.009247Nm

Laat dat tuningsetje maar zitten -O-

Wat hier bedoelt wordt is denkik dat het vermogen afhankelijk is van het aantal toeren dat je aan het doen bent in combinatie met hoe hoog je koppel is (in essentie).

Immers, de koppel is hoeveel energie er per verbranding bijkomt en het aantal toeren dat je motor draait geeft weer hoe snel je verbrandingen aan het doen bent.

Vermogen = koppel * toeren is natuurlijk te kort door de bocht (Nm * rpm kan ook niet kW zijn, de eenheden kloppen al niet) maar in essentie wordt je vermogen op een bepaald moment heel sterk bepaalt door je koppel en hoeveel toeren je aan het draaien bent. Dus de logica erachter klopt min of meer wel.

Of niet?
 
Laatst bewerkt:
Naar mijn inzichten is dit niet een onderwerp wat in deze topic uitgelegd kan worden, met of zonder berekeningen.

Ik weet wel dat als je dit onder de knie hebt dat je op z'n minst TU gedaan moet hebben en daar ook in afgestudeert.

Er zijn zoveel factoren die invloed hebben op het vermogen en koppel.
Ik probeer er een paar te noemen. Dit zijn er maar een paar, dus als ik wat vergeten ben moet er niet gezeurd worden.
- lange of korte slag
- 2T of 4T
- Oppervlakte cilinder
- Compressieverhouding
- Mechanische bouw van het blok en aandrijving
- rendement
- soort brandstof
- manier van inspuiting
- luchtkwaliteit
- manier van lucht toevoer
- uitlaatsysteem
- Ontsteking
- tijdstip ontsteking
- tempratuur van motorblok
- Materiaalkeuze voor construeren van het blok (massatraagheid en wrijvingscooficent)
- aantal kleppen
- Bovenliggende of onderliggende nokassen
- Type vliegwiel
- olie soort
- zuiger type
- type van smering
- Omballance invloeden
enz enz.
 
Wat hier bedoelt wordt is denkik dat het vermogen afhankelijk is van het aantal toeren dat je aan het doen bent in combinatie met hoe hoog je koppel is (in essentie).

Immers, de koppel is hoeveel energie er per verbranding bijkomt en het aantal toeren dat je motor draait geeft weer hoe snel je verbrandingen aan het doen bent.

Vermogen = koppel * toeren is natuurlijk te kort door de bocht (Nm * rpm kan ook niet kW zijn, de eenheden kloppen al niet) maar in essentie wordt je vermogen op een bepaald moment heel sterk bepaalt door je koppel en hoeveel toeren je aan het draaien bent. Dus de logica erachter klopt min of meer wel.

Of niet?

IK ben het met je eens, maar wat ik vervelend vind is dat de TS misschien op het verkeerde been gezet wordt omdat het er zo koud staat.
En ik vond het wel grappig om uit te rekenen. :)
 
Het probleem is dat je formules moet leren begrijpen.

Hoe groter de knal en hoe hoger de zuigersnelheid hoe hoger het vermogen.
De knal kan je groter maken door de cilinder groter te maken en hem beter te vullen.
De zuigersnelheid kan je verhogen door het toerental of de slag te verhogen, maar heeft mechanische grenzen.

Voorbij een bepaald toerental loopt de vulling terug.
Dat toerental is het toerental van maximum koppel.
De maximale hoeveelheid echt harde knallen.

Maar voorbij het toerental van maximum koppel, geeft ie meer, maar wat zachtere knallen.
Het geleverde vermogen loopt dus nog steeds op. Hier gaat het om de hoeveelheid knallen.

Dan voorbij het toerental van maximum vermogen loopt de vulling zo terug, dat meer knallen niet meer vermogen oplevert.

De afstand van die twee toerentallen geeft de effectiviteit van de vulling van de motor aan over het toerenbereik.

Vergelijk een hoogtoerige racer met een tractor.

De azijnpissers kunnen knallen voor klappen verwisselen.
Dit is uitleg voor beginners.

Kijk hier kan de TS iets mee :Y
 
Naar mijn inzichten is dit niet een onderwerp wat in deze topic uitgelegd kan worden, met of zonder berekeningen.

Ik weet wel dat als je dit onder de knie hebt dat je op z'n minst TU gedaan moet hebben en daar ook in afgestudeert.

Er zijn zoveel factoren die invloed hebben op het vermogen en koppel.
Ik probeer er een paar te noemen. Dit zijn er maar een paar, dus als ik wat vergeten ben moet er niet gezeurd worden.
- lange of korte slag
- 2T of 4T
- Oppervlakte cilinder
- Compressieverhouding
- Mechanische bouw van het blok en aandrijving
- rendement
- soort brandstof
- manier van inspuiting
- luchtkwaliteit
- manier van lucht toevoer
- uitlaatsysteem
- Ontsteking
- tijdstip ontsteking
- tempratuur van motorblok
- Materiaalkeuze voor construeren van het blok (massatraagheid en wrijvingscooficent)
- aantal kleppen
- Bovenliggende of onderliggende nokassen
- Type vliegwiel
- olie soort
- zuiger type
- type van smering
- Omballance invloeden
enz enz.

Je haalt er wel een kruiwagen aan invloeden bij. Beinvloedingen.

In principe is het een rotje in een gesloten pijp.
Daarna krijg je de vragen als hoe groot is het rotje en hoe groot is de pijp.
Daarna hoeveel rotjes per seconde.

Dan krijg je de vraag hoe je al die rotjes naar binnen krijgt en hoe je de lont aansteekt.

De oplossing van een probleem ligt in zijn vereenvoudiging.
 
Je haalt er wel een kruiwagen aan invloeden bij. Beinvloedingen.

In principe is het een rotje in een gesloten pijp.
Daarna krijg je de vragen als hoe groot is het rotje en hoe groot is de pijp.
Daarna hoeveel rotjes per seconde.

Dan krijg je de vraag hoe je al die rotjes naar binnen krijgt en hoe je de lont aansteekt.

De oplossing van een probleem ligt in zijn vereenvoudiging.

Die uitleg _O- _O-

Klopt wel, maar lig ook in een deuk. HAHAHA
 
vermogen = koppel * toeren AAN de krukas gemeten...........

wat de meneer met zijn "tuning" voorbeeld vergeet aan te geven is bij welk toerental de fabrikant de koppel en vermogens getallen opgeeft.

mechanisch/natuurkundig blijven echter altijd de volgende grenzen staan:
maximum koppel wordt bepaald door de slag (de hefboom van de krukas) x de maximale druk op de zuiger.
maximum vermogen wordt bepaald door de maximum zuigersnelheid (met huidige materialen iets van 21m/s) wat direct gerelateerd is aan de verhouding tussen de slag en het toerental.
hoe groter de slag hoe hoger de zuigersnelheid bij een zelfde toerental en hoe lager dus het maximum-toerental van het betreffende blok.

voor maximum vermogen is het belangrijkste een goed compromis te vinden tussen boring, slag en toerental
maar heel kort door de bocht kun je stellen dat een motor met meer cylinders bij een zelfde cylinderinhoud mechanisch meer toeren zal kunnen maken en dus potentieel meer vermogen leveren.
minder cylinders bij een zelfde inhoud zal bijna altijd resulteren in een grotere slag en dus meer koppel.

lang verhaal; wat hopelijk duidelijk is........

als je echt wat wilt leren is het volgende boek minimaal een aanrader
Motor en Frame-techniek in woord en beeld
door Paul Klaver
isbn: 9020124129

en dan in geval van TS voornamelijk de eerste 40 pagina's
hoofdstuk 1 - vermogen, hoe kom je eraan
hoofdstuk 2 - supersterke motorblokken

uitgegeven door Kluwer technische boeken vanaf 1990
 
Laatst bewerkt:
IK ben het met je eens, maar wat ik vervelend vind is dat de TS misschien op het verkeerde been gezet wordt omdat het er zo koud staat.
En ik vond het wel grappig om uit te rekenen. :)

Wel euh, ik ben dus zelf de TS eh .. :+ . Maar inderdaad ja, we zijn het eens, dus top *O*

Anyway, voelde me verplicht om nog maar eens bedankt te zeggen eh. Krijgen jullie belastingsvermindering voor elke Belg die jullie wat wijzer maken :P ? Binnenkort hebk weer 2 weekjes vakantie dus dan ga ik dat boek zeker eens opzoeken. Bedankt dervoor.

Bij deze dus nogmaals -> bedankt voor de vele reacties!

edit: boek besteld via de telefoon bij de standaard boekhandel, wat heerlijk kan een forum toch zijn (en nu ga ik buiten wat genieten van de zon!)
 
Laatst bewerkt:
De afstand van die twee toerentallen geeft de effectiviteit van de vulling van de motor aan over het toerenbereik.

De afstand tussen die twee toerentallen (of eigenlijk verhouding tussen) (nTmax en nPmax) vertelt je iets over de "elasticiteit" van de motor, vertelt niks over de vulling. Hoe groter de afstand is tussen deze twee, des te elasticer is de motor. Maw. een schakel luie karakteristiek. (noemen ze ook wel een brede powerband)

Het koppelverloop vertelt je het meeste over de vullingsgraad van de motor.

Bij racemotoren (en hoogtoerige supersport motorfietsmotoren in het algemeen) is het (in de regel) zo dat de powerband erg smal is. Dat wil zeggen dat het toerental van max koppel en max vermogen dicht bij elkaar zit. Dit kun je dan oplossen door een close ratiobak toe te passen.

In de regel hebben supersport motorfietsen niet zo gek veel koppel onderin, om die reden pakken ze de eerste versnelling vrij lang (op lage snelheid heb je nog weinig last van luchtweerstand) en de resterende stappen klein(er).


grz Thijs
 
_O- _O- _O- _O- _O- _O-

VTR gegevens. Vermogen 134Pk = 92.47KW, Koppel 124Nm.



Berekening 1:
Vermogen = koppel x toeren => 124Nm*10.000rpm=1.240.000KW

TEGEK waar kan ik dat tuning setje halen?? *O*


Berekening 2:
Anders gerekend; Koppel = vermogen/toeren => 92.47KW/10.000 = 0.009247Nm

Laat dat tuningsetje maar zitten -O-

Wel op je eenheden letten he ;-). Daarbij is het geen koppel vermenigvuldigd met toeren, misschien dat een blik op een eerdere pagina het een en ander kan verduidelijken.

Laten we effe zeggen dat ie zijn max koppel haalt bij 5600 RPM. Max vermogen bij 11.000 RPM. (AANNAMES!!!)

134 [Nm] x ( (5600 [RPM] / 60 ~ ) x 2 x pi ) = 78.582 [W]

92.470 [W] / ( 11.000 [RPM] / 60 ~ ) x 2 x pi = 80,275 [Nm]


grz
 
Terug
Bovenaan Onderaan