Vraag over kosten onderhoud

Status
Niet open voor verdere reacties.
2 jan 2023
15
10
Beste lezers,

Ik heb een Honda CBF600 sa uit 2006, die ik recent heb laten ophalen voor een grote beurt.
De garage gaf aan dat o.a. de remblokken achter & de ketting vervangen moesten worden. Ook was de waterpomp kapot waardoor hij koelvloeistof lekte.
Hun kostenindicatie hiervoor (incl. een normale grote beurt) was €1350 mits ze geen andere dingen tegen komen, en ze vroegen me wat ik hier mee wou.
Ik zit momenteel financiëel niet heel ruim, maar wil wel blijven motor rijden, en als ik deze motor verkoop voor €1000, daar haal je ook geen andere betere motor voor lijkt me.

Mijn vraag is in essentie; is dit bedrag wat de garage oppert reëel, en wat zouden jullie in mijn situatie doen?

Alvast dank voor eventuele reacties.
 
We beginnen wel serieus af te dwalen.

Nog een klein beetje ontopic:
Mensen denken vaak bij onderhoud zelf doen in alles of niks. Ze zien gelijk een brug, dure gereedschapskar, grote compressor, ingewikkeld werk en slapeloze nachten.

Echter de kleine dingen is waar je met heel weinig moeite toch serieuze klappen geld kunt besparen. Met een beetje normaal bouwmarkt gereedschap en 1 goede midrange momentsleutel ala ca 20-80 Nm kun je heel veel doen met heel weinig risico. Een beetje het 80-20% principe. 20% van de moeite/kosten voor 80% van het werk/resultaat en andersom.

Olie/filter wisseltje, remblokjes wisselen enz kan iedereen. Ook als je onhandig bent. Laat dat nou ook het meest voorkomende werk zijn dat elke keer weer terug komt.
Vervolgens breng je hem gewoon lekker weg voor kleppen stellen, bandenwissel of wat meer ingrijpende reparaties.

Daarbij komt dat vooral olie online gewoon heel veel goedkoper is dan bij de dealer zonder dat je er veel voor hoeft uit te zoeken of OEM nummers moet gaan vergelijken. Een factor 1,5 a 2 heb je zo te pakken. Op 4 liter hou je zo maar €30 in de zak nog los van het werkplaatstarief. Wordt vaak ingewikkeld over gedaan welke nou goed is en niet. Als je gewoon je boekje kunt lezen en daar staat Motul 5100 10w40 dan bestel je gewoon Motul 5100 10w40 bij de op dat moment goedkope aanbieder online.
Genoemde olie 4L op dit moment online €36, bij de lokale dealer €67. Gaat bij praktisch alle oliën op. Met het prijsverschil op filter en een half uur tariefje er bij zit je zo op €80 wat je in de zak houdt bij een olie wissel.
Ik weet niet wat jullie in het uur verdienen, maar daar kan ik best 2 uurtjes (een tijd voor iemand die het niet vaak doet) voor onderdelen bestellen en uitvoeren.
 
Er zijn al merken die per MAAND laten betalen voor b.v. stoelverwarming
BMW biedt de nieuwe abonnementen op onder andere stoelverwarming aan via de ConnectedDrive Store. De stoelverwarming kost in Nederland maandelijks 19 euro, of 189 euro per jaar, 289 euro voor drie jaar of 419 euro voor onbeperkt gebruik. Gebruikers kunnen de functie ook een maand gratis testen.
 
We beginnen wel serieus af te dwalen.

Nog een klein beetje ontopic:
Mensen denken vaak bij onderhoud zelf doen in alles of niks. Ze zien gelijk een brug, dure gereedschapskar, grote compressor, ingewikkeld werk en slapeloze nachten.

Echter de kleine dingen is waar je met heel weinig moeite toch serieuze klappen geld kunt besparen. Met een beetje normaal bouwmarkt gereedschap en 1 goede midrange momentsleutel ala ca 20-80 Nm kun je heel veel doen met heel weinig risico. Een beetje het 80-20% principe. 20% van de moeite/kosten voor 80% van het werk/resultaat en andersom.

Olie/filter wisseltje, remblokjes wisselen enz kan iedereen. Ook als je onhandig bent. Laat dat nou ook het meest voorkomende werk zijn dat elke keer weer terug komt.
Vervolgens breng je hem gewoon lekker weg voor kleppen stellen, bandenwissel of wat meer ingrijpende reparaties.

Daarbij komt dat vooral olie online gewoon heel veel goedkoper is dan bij de dealer. Een factor 1,5 a 2 heb je zo te pakken. Op 4 liter hou je zo maar €30 in de zak nog los van het werkplaatstarief. Wordt vaak ingewikkeld over gedaan welke nou goed is en niet. Als je gewoon je boekje kunt lezen en daar staat Motul 5100 10w40 dan bestel je gewoon Motul 5100 10w40 bij de op dat moment goedkope aanbieder online.
Genoemde olie 4L op dit moment online €36, bij de lokale dealer €67. Gaat bij praktisch alle oliën op. Met het prijsverschil op filter en een half uur tariefje er bij zit je zo op €80 wat je in de zak houdt bij een olie wissel.
Ik weet niet wat jullie in het uur verdienen, maar daar kan ik best 2 uurtjes (een tijd voor iemand die het niet vaak doet) voor onderdelen bestellen en uitvoeren.
Ik verdien niks meer maar krijg mijn eigen gespaarde geld eindelijk terug….. _O-

on-topic weer…..;)
 
We beginnen wel serieus af te dwalen.

Nog een klein beetje ontopic:
Mensen denken vaak bij onderhoud zelf doen in alles of niks. Ze zien gelijk een brug, dure gereedschapskar, grote compressor, ingewikkeld werk en slapeloze nachten.

Echter de kleine dingen is waar je met heel weinig moeite toch serieuze klappen geld kunt besparen. Met een beetje normaal bouwmarkt gereedschap en 1 goede midrange momentsleutel ala ca 20-80 Nm kun je heel veel doen met heel weinig risico. Een beetje het 80-20% principe. 20% van de moeite/kosten voor 80% van het werk/resultaat en andersom.

Olie/filter wisseltje, remblokjes wisselen enz kan iedereen. Ook als je onhandig bent. Laat dat nou ook het meest voorkomende werk zijn dat elke keer weer terug komt.
Vervolgens breng je hem gewoon lekker weg voor kleppen stellen, bandenwissel of wat meer ingrijpende reparaties.

Daarbij komt dat vooral olie online gewoon heel veel goedkoper is dan bij de dealer. Een factor 1,5 a 2 heb je zo te pakken. Op 4 liter hou je zo maar €30 in de zak nog los van het werkplaatstarief. Wordt vaak ingewikkeld over gedaan welke nou goed is en niet. Als je gewoon je boekje kunt lezen en daar staat Motul 5100 10w40 dan bestel je gewoon Motul 5100 10w40 bij de op dat moment goedkope aanbieder online.
Genoemde olie 4L op dit moment online €36, bij de lokale dealer €67. Gaat bij praktisch alle oliën op. Met het prijsverschil op filter en een half uur tariefje er bij zit je zo op €80 wat je in de zak houdt bij een olie wissel.
Ik weet niet wat jullie in het uur verdienen, maar daar kan ik best 2 uurtjes (een tijd voor iemand die het niet vaak doet) voor onderdelen bestellen en uitvoeren.
totdat je met een bouwmarkt inbussleutel het borgpennetje van je remblokken dol draait, ( zoek hier even naar bouten remschijven) of we hier een berichtje krijgen dat de motor niet meer wil starten ne wisselen bougie's..
Mijn baas zei ooit..
Iedereen kan toch leren hoe een machine uit elkaar gaat en weer in elkaar gaat..
Toen vroeg ik hem..Leg hier maar een motorblok van jouw auto neer in onderdelen, denk je als ik het voordoe hoe hij in elkaar moet dat jij dat ook kunt???
Nee maar dat was natuurlijk weer ANDERS..
Mijn vrouw hoeft maar een keer een nummer te horen van haar favoriete artiest, en zingt het na, maar een programma opnemen moet ik een lijstje maken hoe en welke knoppen... Heteluchtoven IDEM....
Moest winterbanden omzetten van een toplasser, dan denk je hmm beetje technisch inzicht, hij had 2 wielbouten afgebroken omdat hij na de klik van de momentsleutel nog een heel eind verder kon draaien

Sommigen hebben het , anderen moet je alleen een poetsdoek geven
 
Eigenlijk zou "basis onderhoud" in de computer van de motor zelf moeten zitten.. Denk aan resetten van servicelampje / uitlezen fouten / ABS pomp laten lopen etc.. Nu moet je dat met een aparte OBDplug doen.

Maar hier is het ook weer; eenmaal gekocht.. altijd te gebruiken.
 
totdat je met een bouwmarkt inbussleutel het borgpennetje van je remblokken dol draait, ( zoek hier even naar bouten remschijven) of we hier een berichtje krijgen dat de motor niet meer wil starten ne wisselen bougie's..
Mijn baas zei ooit..
Iedereen kan toch leren hoe een machine uit elkaar gaat en weer in elkaar gaat..
Toen vroeg ik hem..Leg hier maar een motorblok van jouw auto neer in onderdelen, denk je als ik het voordoe hoe hij in elkaar moet dat jij dat ook kunt???
Nee maar dat was natuurlijk weer ANDERS..
Mijn vrouw hoeft maar een keer een nummer te horen van haar favoriete artiest, en zingt het na, maar een programma opnemen moet ik een lijstje maken hoe en welke knoppen... Heteluchtoven IDEM....
Moest winterbanden omzetten van een toplasser, dan denk je hmm beetje technisch inzicht, hij had 2 wielbouten afgebroken omdat hij na de klik van de momentsleutel nog een heel eind verder kon draaien

Sommigen hebben het , anderen moet je alleen een poetsdoek geven
Mij moet je dan weer die poetsdoek niet geven _O-

Zolang mensen maar kunnen lezen en youtube filmpjes kunnen nadoen kunnen ze echt het meeste basis werk wel doen. Motoren of wat dan ook gerelateerd.
Als ik sta te ''koken'' lees ik ook gewoon wat meneer Honig op het doosje heeft gezet. Dan gaat het prima. Als ik een of andere kreeft in weet ik wat voor roomsaus moet maken uit verse ingrediënten wordt het een soort van Tsjernobyl effect...
Zelfde geldt voor Ikea kasten. Iedere idioot die plaatjes kan nadoen kan een Ikea kast in elkaar zetten, maar handige papa denkt dat hij het beter weet dus krijg je een veredelde puin kruk. Die handige papa is ook degene die carterpannen aan gort trekt omdat hij de momentsleutel in z'n elleboog zou hebben. Lezen krijg je in groep 3 al en dat is niet voor niks.

Haynes boeken zijn trouwens heel goed voor de hobby'ist. Staan 1 tot 5 sleuteltjes bij elke klus. Even kijken onder welk sleuteltje je valt. Dat doe je zelf, de rest breng je weg.
664d20e5-47b6-4b1e-b045-e81d0337bcd7.jpg


Edit:
Door de regel durf ik mezelf onder 4 te scharen, 5 is door de regel dingen als kleppen slijpen enz waar je toch echt richting speciaal gereedschap gaat die ik niet heb of waar hele specifieke kennis voor nodig is.
Een maat van mij, programmeur kan de meeste 2 klussen wel doen en onder toezicht ook 3 wel.
Je moeder of ongeïnteresseerde tiener kan 1 nog doen, zolang ze maar kunnen LEZEN.
 
Moest je veel stellen? Te strak of/en te los? En hoeveel km was het geleden?
Eeeeeh, ik zei dus 'vlgde week'. (althans dat wordt binnenkort)

Ja, ik verwacht wel meerdere kleppen te moeten aanpassen.
Kwaaltje van de FZ: De kleppen slaan steeds dieper in.
Die staan dus steeds strakker. Laatste keer was ik al met enkele shims bij de onderste maten.
Ik verwacht wel dat een enkele shim geslepen moet gaan worden. Dat is dan gelijk de laatste keer.
Volgende keer is kop-revisie of een sloop-kop <verwacht ik>

Laatste keer dat ik kleppen heb gesteld van de FZ is 47381km geleden <vlgs logboek>
Het mag dus wel een keer! :9
 
Als garage zou ik direct de hele pomp vervangen. Je gaat geen pomp EN keerringen op voorraad leggen voor elke motor. Uurtariefje van €80+ maakt het al heel snel onrendabel om 2x te doen of open te maken, andere onderdelen te bestellen, netjes weg zetten en later opnieuw beginnen.
In eigen schuur is dr weinig aan de hand. Maar als 1 heftafel bezet blijft op de zaak kost dat gewoon inkomsten omdat je die niet gebruiken kunt.
Dus alles even netjes opruimen, netjes in een hoekje zetten en later weer opnieuw beginnen is ook zo een half uur bezig zijn. Weer €40 en een geïrriteerde klant die moet wachten ''omdat jij de verkeerde onderdelen hebt besteld''.
Dus jouw €20 materiaal (zit immers ook inbegrepen in de waterpomp set) + €40+ aan arbeidsloon + irritatie bij klant. Ben je dan echt nog zoveel beter uit dan de hele waterpomp in 1 keer, daarbij meegenomen dat oude asjes in nieuwe keerringen wel vaak van erg korte levensduur zijn bij waterpompen.
In mijn verhaal was het ook iemand opzoeken in de buurt die ook op dit forum zit en handig is, wie wil helpen met de reparaties/onderhoud. Ik denk dat niemand iets op voorraad hoeft te houden in dat geval en het is de goedkoopste oplossing. Dan is het toch rendabel? Je trekt het aardig uit z'n verband als je het mij vraagt.
 
In mijn verhaal was het ook iemand opzoeken in de buurt die ook op dit forum zit en handig is, wie wil helpen met de reparaties/onderhoud. Ik denk dat niemand iets op voorraad hoeft te houden in dat geval en het is de goedkoopste oplossing. Dan is het toch rendabel? Je trekt het aardig uit z'n verband als je het mij vraagt.
Ik had het verband tussen die 2 posts even niet gelegd.

Alsnog als ik (en de meeste anderen) via een forum iemand zou helpen zou ik het ook in 1x goed willen doen. Ik kom dan niet 2x opdraven vanwege een stukje zuinigheid. Je kunt gewoon weer minstens een halve week wachten op onderdelen als je alleen de dichtingen besteld hebt. Degene die geholpen wordt zal zelf niet super handig zijn (geeft uiteraard niet) maar dan ben jij als vriendelijke helper ook nog weer achter de nu wel goede onderdelen aan aan het vissen.
In het verleden vaak zat mensen met halve oplossingen geholpen omdat ze te zuinig waren. Uiteindelijk ben ik een prutser omdat ik het niet in 1x goed doe en ben ik 2 dagen kwijt waarvan 1 van de dagen met een chagrijnige eigenaar er naast.
 
Ik had het verband tussen die 2 posts even niet gelegd.

Alsnog als ik (en de meeste anderen) via een forum iemand zou helpen zou ik het ook in 1x goed willen doen. Ik kom dan niet 2x opdraven vanwege een stukje zuinigheid. Je kunt gewoon weer minstens een halve week wachten op onderdelen als je alleen de dichtingen besteld hebt. Degene die geholpen wordt zal zelf niet super handig zijn (geeft uiteraard niet) maar dan ben jij als vriendelijke helper ook nog weer achter de nu wel goede onderdelen aan aan het vissen.
In het verleden vaak zat mensen met halve oplossingen geholpen omdat ze te zuinig waren. Uiteindelijk ben ik een prutser omdat ik het niet in 1x goed doe en ben ik 2 dagen kwijt waarvan 1 van de dagen met een chagrijnige eigenaar er naast.
Als ik iemand zou helpen en die loopt te chagerijne,dan zeg ik de groetjes
 
Mensen helpen is een apart iets.. Meestal gewoon niet doen. Want je doet het toch niet goed (volgens de hulp vrager) en het mag vaak niets kosten.

Ben bijv. best handig met computers.. En zodra mensen dat weten ; dan weten ze je te vinden. Maar je bent er altijd te lang mee bezig voor je gevoel.. "O dit nog; en nog dit even". Voortaan zeg ik gewoon nee. En als je geld ervoor vraagt hoeft het ineens niet meer; dan zoeken ze wel iemand anders.

Denk dat het met motor sleutelen ongeveer hetzelfde gaat.

(Voor vrienden/familie is het uiteraard anders)
 
In het verleden vaak zat mensen met halve oplossingen geholpen omdat ze te zuinig waren. Uiteindelijk ben ik een prutser omdat ik het niet in 1x goed doe en ben ik 2 dagen kwijt waarvan 1 van de dagen met een chagrijnige eigenaar er naast.
Wat denken ze dan?
Dat jij als goedkope monteur kan toveren?
En de reparatie geheel kostenloos kan worden uitgevoerd?

Zoals al opgemerkt:
Hulpbehoevende is chagrijnig dat er toch voor een paar centen onderdelen moeten worden gekocht.
Dan is het dus direct wegwezen!

Ik vind het toch al tof dat je anderen wilt helpen.
Neem je dan (veel) eigen gereedschap mee? Anders zit je mss nog te kloten met ongeschikt knaken-gereedschap.
 
Het begint vaak heel leuk. Iemand komt ergens niet uit. Dezelfde symptomen als dat jij recent hebt opgelost. Na een paar keer uitleggen komen we tot de conclusie dat hij er niet uit komt. Nouja woont in de buurt, ik ben vrij, kom dr aan.
Uiteindelijk sta je naast 1 of ander in de pekel weggezet niet onderhouden hok waar alle bouten dol van zijn en alle leidingen uitgehard.
Ipv even kort (noem willekeurig klein klusje) sta je een halve restauratie uit te voeren, 6x heen en weer naar de motorzaak waar de hulpbehoevende steeds sneuer wordt van de oplopende bedragen voor OEM spul omdat alles afbrokkelend waar je naar kijkt.
Aan het eind van de dag is er niks klaar en de motor loopt niet omdat een restauratie gewoon niet in een middag past.

Uiteraard altijd de eigen gereedschapskist mee. Door de regel als men zegt dat ze wel aardig wat gereedschap hebben bedoelen ze daar heggenscharen, klopboormachines en een doppenset waar de 10 en 13 van missen.

Te vaak ingetrapt maar tegenwoordig trap ik er minder snel in en als ik bij een wrak kom ga ik gewoon lekker naar huis.
Het is vaak ook erg leuk en gaat ook goed, maar de verwachtingen van mensen lijkt wel te zijn gegroeid en hun eigen toewijding evenredig gedaald.
 
Bij mij is het heel simpel : als ik ergens aan wil beginnen schat schat ik van tevoren in of ik het tot een goed einde kan brengen.
Daarbij raadpleeg ik ook het internet.
Tot nu toe : alles waar ik aan begonnen ben, heb ik tot een goed einde gebracht.
De dingen die ik te riskant/tijdrovend/geen zin in heb , laat ik uitvoeren door een monteur.
Met 4 motoren scheelt me dat veel geld
Daarbij heb ik 1 motor die nogal specialistisch is,en die gaat dan ook ,voor bepaalt onderhoud,naar een specialist.
 
Wat denk je van de kosten voor oa de cursusen vh personeel, software, apparatuur aanschaf…. :?
Geloof er niks van.
Bij twee grote bekende motorzaken geweest.
Kawasaki dealer en suzuki dealer.
En bij allebei werd er verkeerd gesleuteld aan de motoren en was erna van alles ermee aan de hand.
En schade en krassen in kuipdelen.
Bij navraag in een gesprek bleek dat monteurs niet eens een opleiding hadden hiervoor.
Me mond viel open van verbazing toen ik dit hoorde.
En importeur van Kawasaki en Suzuki Nimag ketsen vragen hierover terug als je die hierover belt en mailt daar motorzaken zelfstandig zijn.
Maar wel onderdelen via die netwerken krijgen maar verder is het aan die motorzaken zelf of er ongeschoolde monteurs aan je motor sleutelen.
Raar verhaal daar de importeur wil dat je bij kopen nieuwe motor juist bij een officiele merk motorzaak je onderhoud laat doen inzake garantie etc.
Na dat rare verhaal bij beide importeurs en slechte ervaringen motorzaken doe ik vanaf dat moment onderhoud lekker zelf.
Bespaar me ook meteen een duur arbeidsloon en onzin verhalen van niet geschoolde monteurs.
Dus ook dat is vaak niet helder dat gene die aan je motor sleuteld nu wel of niet een opleiding/cursussen hiervoor gevolgd heeft.

Laatst nog bij een eenmans motorzaak waar ik was die zei doodleuk ik heb van me hobby me werk gemaakt.
Maar die had ook geen opleiding dus ben daar niet terug gekomen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan