Alles over de Aprilia RSV Mille - Deel 13 - Thunderstruck

Status
Niet open voor verdere reacties.
Denk dat het dan het beste is de motor op te hangen aan het plafond of zo, wanneer dat uiteraard mogelijk is. Dan is het achterwiel van de grond, en is de belasting eraf.
 
Jongens,

na een vakantie van 2 weekjes in het heerlijke Turkije ben ik van plan mijn schokdemper achter te laten reviseren. Echter wil het bedrijf die dat gaat doen (Rooske Ohlins) niet sleutelen aan de motor, kortom ik moet deze er zelf tussenuit pakken.

Vraag: wat is de beste manier om dit te doen? Ik heb al iets gehoord over achterzijde op de bok zetten, krik onder het motorblok en dan met blokjes omhoog krikken.. Maar hoe weet ik dat het blok ver genoeg omhoog gekrikt is zodat de spanning er af is? Zit er niet om te springen dat me straks iets om de oren vliegt..


Svp jullie reactie(s)..

Mvg, Erwin

check ff de foto paar post omhoog van mijn motor.. daar wordt de achterbrug gewisseld.. dan moet ook de shock los. Dit is de beste en veiligste manier :Y
 
Die van mij ligt er ook uit.

Wat je het beste kan doen is aan de achterzijde even de kont (plastic) verwijderen, motor opbokken, motorlift met band om je subframe, dan de lift iets op spanning brengen en dan alle bouten verwijderen.

Nu zal de kont aan je motorlift hangen, vervolgens even de motorlift iets oppompen zodat de kont iets veder omhoog komt. Nu kan je de achtershock er met een beetje pijn en moeite uithalen.

Deze motorlift is het handigst, kost 135 eurotjes. Is ook heel handig als je een keer je voorpoten eruit moet trekken. Dan kan je de motor makkelijk optillen bij het balhoofd.

Het kan ook eventueel met een stalen balk aan het plafond. Alleen is dit iets minder flexibiel

full
 
Laatst bewerkt:
Jongens bedankt voor de tips, ik heb alleen geen motor brug of lift etc, het zal echt op een ouderwetse manier moeten..
Heb ergens gelezen dat de motor op de zijstandaard moet, dan een krik plaatsen op het middelpunt van de standaard en het voorwiel.. Het zal ongetwijfeld werken maar voor mij heb ik er niet veel vertrouwen in, ben nogal een kluns hehe..
 
Laatst bewerkt:
Ja het kan nog anders, gewoon tussen de band en het subframe houten blokken plaatsen :)
Is alleen wel iets lastiger. Dan zal ik het zo wie zo even met 2 man doen.

Wel even opbokken natuurlijk :)
 
Dag heren,

Ben in dit topic nieuw :+ maar niet op MF :N

Ik heb een RSV van 2000, waar ik een achterbrug in ga hangen van een 2004.
weten jullie waarom er een terugroep actie was toendertijd voor die bruggen? iets met scheuren oid. maar alleen door extreem gebruik oid? wat was er aan de hand toen?
heb er een gekocht ondertussen maar is misschien een aktie brug dus hoe kan ik dat zien en kan ik iets doen om het uit te sluiten dat er iets fout zit / gaat?
bvd voor jullie reacties.

oh ja, hier moet ie in.

full
 
Je bent wel echt gek als je op de gok alsnog een "foute" achterbrug wilt gaan monteren... :N

Wel aparte RSV trouwens! :Y
 
Jongens bedankt voor de tips, ik heb alleen geen motor brug of lift etc, het zal echt op een ouderwetse manier moeten..
Heb ergens gelezen dat de motor op de zijstandaard moet, dan een krik plaatsen op het middelpunt van de standaard en het voorwiel.. Het zal ongetwijfeld werken maar voor mij heb ik er niet veel vertrouwen in, ben nogal een kluns hehe..


Ik heb 2 van die auto bokjes , je weet wel die drie pootjes waar je een auto op kan plaatsen , deze heb ik weerskanten de motor gezet , en een stuk draadeind (M10 of M12) door de bevestiging van de achterbrug geduwd en de motor daarop laten rusten , dan kan je rustig de achter schokdemper er uit halen .
Met de motor achter op bokken staat je motor niet stabiel genoeg en kan de motor omvallen .
Eventueel een paar plankjes onder het achterwiel zodat er bijna geen druk op de bevestiging van de schok demper is !
 
Bedankt Peter! :}

heb dus een inruilbrug *O* hoera -O-

maar dicht lassen lost eigenlijk het probleem op? geen probleem namelijk..

Iemand een "verhaal" over of er ooit iets gebeurd is met die bruggen of beetje Toyota achtige terugroep actie toestand?

(en over dat ik gek zou zijn denk ik nog even na... :+ _O- )

full
 
Laatst bewerkt:
Hey Bert,

die auto bokjes hebben wij wel altijd gehad (2st), maar of ik heb ze nog of ze zijn verleden jaar met de grote opruiming mee gegaan haha..
Zal morgen eens zoeken, anders lijkt me dat nog niet zo'n rare optie..

Bedankt voor de reacties allemaal, ze zijn allemaal handig, moet alleen even uitvissen wat voor mij zelf als a-techneut het beste werkt.. :+

Ik heb 2 van die auto bokjes , je weet wel die drie pootjes waar je een auto op kan plaatsen , deze heb ik weerskanten de motor gezet , en een stuk draadeind (M10 of M12) door de bevestiging van de achterbrug geduwd en de motor daarop laten rusten , dan kan je rustig de achter schokdemper er uit halen .
Met de motor achter op bokken staat je motor niet stabiel genoeg en kan de motor omvallen .
Eventueel een paar plankjes onder het achterwiel zodat er bijna geen druk op de bevestiging van de schok demper is !
 
Bedankt Peter! :}

heb dus een inruilbrug *O* hoera -O-

maar dicht lassen lost eigenlijk het probleem op? geen probleem namelijk..

Iemand een "verhaal" over of er ooit iets gebeurd is met die bruggen of beetje Toyota achtige terugroep actie toestand?

(en over dat ik gek zou zijn denk ik nog even na... :+ _O- )

[afbeelding]

Onderstaand topic geeft heel goed aan wat er kan gebeuren.
Forumoverzicht - Aprilia Riders Association
 
zo,

hallo allemaal.. Ik ben weer terug van de vakantie.. 10 dagen heerlijk gereden op mn RSV..

[afbeelding]

Bovenaan de Stelvio! :)

@Bert. Grappig. Zijn we elkaar net misgelopen. Ik een 10 daagse reis, naar en door Zwitserland. Oa Stelvio, furka, sustenpass etc gereden..

Ik heb geen enkel probleem gehad met mn Mille, behalve dan dat nog steeds af en toe bij het starten spontaan het dashboard reset..

Wij zijn vorig jaar naar de Dolomieten geweest, had toen nog een Yamaha Fazer, dus durf geen piccies te plaatsen :P ...maar onwijs mooie omgeving! Geweldig als je aan het begin van een pas een bordje met "35 tornanti" ziet staan *O* !
Hebben ook met volle bepakking de Stelvio beklommen, wat een geweldige pas is dat! Wij hebben gelukkig geen 'momentjes' gezien onderweg, maar we spraken na afloop een groep NL'se motorrijders en die hadden er onderweg 3 'opgeraapt'... :X
 
Laatst bewerkt:
@ RSVisch ...Duidelijk! Te veel stoppies gemaakt denk ik.. :?
maar: dichtlassen en klaar dus! Bedankt voor de hulp mannen ! :Y
als die brug die jij heb al vaak genoeg is belast, is ie al verzwakt op micro niveau, en dat ga je niet tegen met dichtlassen :N oftewel, dichtlassen -> klaar, is ff te simpel gesteld :X

ik zou hem lekker in de kliko gooien, en een juiste brug zoeken, of je huidige brug houden.

maar ik ben dan ook maar een werktuigbouwkundige en geen stylist :')
 
Hallo iedereen,

ben sinds maandag terug van Sauerland met de RSV, heb 1300 kilometer gedaan, zonder problemen. Wat een goede motorfietsen zijn het toch.

heb vandaag mijn nieuwe (tweedehands met 20000km) motorfiets besteld, ga mijn zwarte RSV '00 inruilen.
Dit is de mijne vanaf volgende donderdag.
KTM_990_Adventure.jpg


Het is terug een V-twin, maar een net iets ander concept dan een RSV.
Spijtig dat Aprilia zo niet iets in zijn gamma heeft, anders had ik terug een Aprilia gekocht.

Ik ben dus geen RSV-eigenaar, maar ik ga dit topic blijven volgen. Heb ook nog een hoop onderdelen liggen, die ik hoop te verkopen.

Het zal pijn doen aan mijn hart donderdag als ik mijn RSV moet achterlaten....

Het was een leuke Aprilia-tijd...

grts
 
Laatst bewerkt:
@arno

Zo heb je er 2 en zo heb je er geen meer _O-

Leuke speeldingen volgens mij, die KTM's :Y
Jammer dat je niet voor de oranje versie kiest, zijn m.i. toch een stuk mooier.

Met een beetje geluk haal ik het nog om met de Mille naar de TT te kunnen 26 juni ;)
 
Hmmm.. bod van 4000 op de hele handel, doen of niet?

Wat is de motor waard als tie goed is? wel reeel zijn hè, dat vergeten sommigen nog een beetje.

Een nieuw blok zo`n -1000 euro. Ja ik weet ze krijgen 2 blokken, maar even uitgaan van het slechte.
Beetje arbeid -1000

Dus niet de vraagprijs maar de opbrengst prijs - 2000 = verkoop prijs nu in mijn ogen. Maar je mag me ook voor gek verklaren :)
 
Dan kom je nog steeds boven de 4000 uit.. en alles is aanwezig om 'm rijdend te krijgen.

Maar goed, ik probeer er nog een beetje bovenop te praten en dan mag 'ie wmb wel weg denk ik. Blijf 't wel zonde vinden maar dan is het hoofdstuk iig afgesloten en da's me ook wat waard.
 
Laatst bewerkt:
als die brug die jij heb al vaak genoeg is belast, is ie al verzwakt op micro niveau, en dat ga je niet tegen met dichtlassen :N oftewel, dichtlassen -> klaar, is ff te simpel gesteld :X

ik zou hem lekker in de kliko gooien, en een juiste brug zoeken, of je huidige brug houden.

maar ik ben dan ook maar een werktuigbouwkundige en geen stylist :')


Het gaat er natuurlijk om of je kunt overzien wat er gebeurd is enz. Oftewel wat doe ik met de motor. Welke krachten komen er vrij enz.

Mijn inschatting is dat er bij normaal gebruik weinig spannends zal gebeuren eenmaal gelast. Maar mocht ik het mis hebben dan lees je dat hier. ;) Toch bedankt voor je zorgen :Y
 
technische vraag:

wat kan de oorzaak zijn van afentoe inhouden bij veel gas? iets met lucht...of benzine? wat ligt het meest voor de hand? blokt loopt verder prima :?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan