Aluminium voor balhoofdplaten

ratman2

geblokkeerd account
15 mei 2003
135
0
ijmuiden
Ik wel zelf een paar balhoofd platen maken maar ben op zoek naar het juiste materiaal. Wie weet welk soort of legering aluminium er geschikt is hiervoor en waar verkrijgbaar? of is het standaard aluminium geschikt ervoor...
 
alu met de code 6061, 7005 of 7075 deze legeringen zijn stuk voor stuk sterk
MAAR, de materialen uit de 7000 serie hebben zeker een warmte behandeling nodig na het lassen om de sterkte weer terug te krijgen
omdat alu na het lassen de helft van z'n sterkte verliest
 
Heb dit zelf een aantal jaren geleden ook gedaan. Ik heb toen twee klein sheet ingots aluminium gebruikt die oorspronkelijk in de vliegtuigindustrie (Fokker bestond toen nog net) zouden worden ingezet. Het resultaat is super geworden. Laat je anders eens voorlichten door een bedrijf dat non-ferro metalen verkoopt.
Kom je er niet uit, mail me dan off-list, dan kan ik je wel verder helpen.
Overdenk goed hoe je je kroonplaten gefreesd wil hebben. Ik heb het geheel voor het oog massief gehouden. Maar Cyclecat in de USA frezen ze juist helemaal open.
Kan ook heel mooi zijn. Denk na over bijvoorbeeld het integreren van een oog voor je stuurdemper (heb ik gedaan). Een bevestiging met 8 bouten staat heel ruig... Kortom, je inspiratie kan je bij dit soort dingen de vrije loop laten.
 
Stelletje nietswetende plasticsnuivers
full



Altijd dat oneindige gezeik over HD en weet ik veel wat.
Als het maar niet in je straatje valt is het fout.
Kortzichtige gedrag elke keer.

Die badkuipen zijn een slecht aftreksel van een keukengerei.

[ontopic]

Alu is in de meeste gevallen sterk genoeg voor balhoofdplaten.

Zie ook de special bouwers en streetfighters, die hebben ook 'zelfgemaakte' balhoofdplaten.
 
Duhhh.....daarom maken ze complete motoren van Alu ja....omdat het zwak is... |(

Dat een HD nog steeds van pisbakken staal is met een leuk laagje eroverheen...hahaha!! Tja....


:Z die harley opmerkingen.

Ik bedoel er alleen maar mee te zeggen dat je misschien niet alle soorten alu kan gebruiken. Ik betwijfel of gamma of praxis alu sterk genoeg is.
 
Vliegtuigalu gebruiken. Sterker dan normaal alu en nog lichter ook.....weet alleen niet bij welke bouwmarkt je dat kan halen ;)

Ow ja, en vergis je niet in de prijs van zo'n klomp alu en voor het bewerken ervan......
 
Op zondag 16 november 2003 14:34 schreef Niels het volgende:
Stelletje nietswetende plasticsnuivers (Afbeelding)


Altijd dat oneindige gezeik over HD en weet ik veel wat.
Als het maar niet in je straatje valt is het fout.
Kortzichtige gedrag elke keer.

Die badkuipen zijn een slecht aftreksel van een keukengerei.

[ontopic]

LOL :) ik ren naar de Blokker voor 30 plastic pollepels, ga ik een nieuwe topkuip gieten :+

wat betreft Alu voor fietsframes gebruiken ze idd o.a.7005, maar waar ze dat zo in de schappen hebben liggen?

op dit adres staat e.a. over aluminium: http://www.selectarif.com/nc8/nl/76.htm
hier verkopen ze wat: http://www.hamel.nl/pagina.php?item_nr=104
net als hier: http://www.schmolz-bickenbach.nl/aluminium.html
 
Ok hier heb ik wat aan! ga ik nu zoeken naar het juiste hardere aluminium.. en wat dat gezeik over HD betreft.....OK, prima....weet ik.

IS ook een kut motor maar het heeft ook weer iets, een shadow, virago of vulcan kan daar toch echt niet tegenop!!! om de echte rij kwaliteiten hou ik het dan maar ook bij een Honda maar ik vind de HD toch de enige echte custombike.

het blijft een soort haat liefde verhouding... erg spannend

effe persoonlijke mening en nu weer on topic!!!!
 
Standaard aluminium voldoet waarschijnlijk NIET. Heeft een te lage treksterkte.
De aluminium legeringen waar je aan moet denken zijn de 7000, 6000 en 2000 legeringen.
b.v:
7075 (AlZnMgCu1.5)
7022 (AlZnMgCu0.5)

Deze legeringen zijn vele malen sterker dan de "peperkoek-legeringen".
Houdt rekening met een hogere prijs voor het materiaal zelf, het bewerken (frezen), en het coaten. (anodiseren/hard anodiseren ervan).

Puur voor de optiek en een ietwat betere corrosiebestendigheid voldoet een anodiseerlaag van ca. 10-20mu. Je kunt de laag in diverse kleuren laten inkleuren (zwart, goud, blauw etc...).

Als je het deel laat anodiseren zorg dan dat je de exacte legering kent. De procesparameters worden namelijk op de legering afgestemd. Probeer tevens een kleurvoorbeeld te krijgen van een monster van exact dezelfde legering.

Stel hij heeft een rood geanodiseerd deel liggen van een simpele 5000 legering en jij hebt een 7000 dan zal het rood er anders uitzien. (omdat rood "transparant is en het koper uit de 7000 legering er doorheen zal komen).

Trouwens als je het balhoofd een "chroomlook" wil geven is dit ook mogelijk.
Er zijn bedrijven die hardchroom en decoratief chroom op aluminium kunnen aanbrengen. Is wel kostbaar. Een alternatief is chemisch nikkel. Vooraf alu deel polijsten, 20-30mu chem.nikkel aanbrengen, achterafpolijsten en klaar ben je.

Heel verhaal, mocht je meer willen weten of coaten dan meld je maar, ben er goed in thuis.
 
Laatst bewerkt:
Waarom ga je zelf balhoofdplaten maken???? Als je toch weet onder welke hoek alles moet komen, kan je toch bestaande platen gebruiken??? Zijn er tweede hands genoeg te koop en is zeker een goedkopere oplossing. Ik heb mij Sportie verbouwd, en met enig rekenwerk uiteindelijk platen van de Wide Glide kunnen vermaken. Hebben me hooguit 100 gulden toen nog gekost. De berekening kun je via internet wel vinden.


Verder valt het mij weer op dat er weer een aantal uit de badkuipenkindercreche zijn ontsnapt, en weer niet weten waar ze over praten. Ze moeten in die creche toch eens betere oppassers zoeken. Gezeik altijd...........ga toch in je broek plassen als je wilt zeiken
 
Stelletje nietswetende plasticsnuivers (Afbeelding)


Altijd dat oneindige gezeik over HD en weet ik veel wat.
Als het maar niet in je straatje valt is het fout.
Kortzichtige gedrag elke keer.

Die badkuipen zijn een slecht aftreksel van een keukengerei.

[ontopic]

Alu is in de meeste gevallen sterk genoeg voor balhoofdplaten.

Zie ook de special bouwers en streetfighters, die hebben ook 'zelfgemaakte' balhoofdplaten.
:}

biertje ?

 
Stelletje nietswetende plasticsnuivers (Afbeelding)


Altijd dat oneindige gezeik over HD en weet ik veel wat.
Als het maar niet in je straatje valt is het fout.
Kortzichtige gedrag elke keer.

Die badkuipen zijn een slecht aftreksel van een keukengerei.

Bla bla bla......daarom worden er ook meer plastic badkuipen verkocht.... :Z

Die komen tenminste de bocht door.....

Ja ik vind het leuk nog steeds over HD grappen te maken.....EN???? })
 
Ik wil niet zeiken op HD.. dus doe ik dat ook niet....
Bral.... De eerstvolgende show drinken we d'r één!

Goed, alu...
Ik zou inderdaad 't betere Alu gebruiken, 7000 ofzo...
Ikzelf heb al veel onderdelen gemaakt van Alcoa, niet 't allersterkste, maar 't voldeed toch heel goed!
Over Lassen aan een kroonplaat... zou ik nie doen, i.v.m. het zachter worden van 't materiaal, zoals al gezegd werd, maar ook i.v.m. trekken van 't Alu.
Denk hierbij aan de steek van je vork-gaten. (je zou ze dan evt. kunnen nafrezen... oké...)
Ik zou de risers er gewoon opbouten, kun je meteen makkelijk een grotere steek aanhouden voor een Renthal Fatbar o.i.d.
Denk er wel aan dat je goed scherp gereedschap, en goede koeling gebruikt, i.v.m. plakken/opbouwen van de alu spaan. En uiteraard een stabiele bank, liefst CNC.
Kun je meteen mooie radiï (?) maken.

Weet iemand zo de kilo-prijs van 7000-serie Alu, of Dural?
En hoe zwaar een kroonplaat dan is?
Kortom, wat kost je een kroonplaat aan materiaal?


Greetz, SoeF! (Gereedschapmaker)
 
Laatst bewerkt:
Zag afgelopen shows wat leuke setjes staan.
Word je ook niet veel prettiger van als je de prijzen ziet.

800 euro voor een set met pen :X

Ok, verdomde mooi en geanodiseerd, maar toch, ff 800 euro.....
 
Bla bla bla......daarom worden er ook meer plastic badkuipen verkocht.... :Z

Die komen tenminste de bocht door.....

Ja ik vind het leuk nog steeds over HD grappen te maken.....EN???? })
Die plastik badkuipen worden steeds meer verkocht omdat plastik zo lekker goedkoop is, is het niet financieel, dan ziet het er altijd nog lekker goedkoop uit, zeker met een lolliepak in dezelfde kleuren.

Die bochten hebben we het maar niet over, enne die grapjes over HD.......ze zeggen altijd dat mensen die ergens grapjes over maken, eigelijk een beetje afgunstig zijn. Dus ik ga er maar van uit, dat als jij ooit je midlife crisis haalt, je misschien dan wel in staat bent om de door jou zo fel begeerde HD toch maar te kopen. Hoef je er ook geen grapjes meer over te maken. Maar moet je wel sparen nu hoor.......en lief zijn in de badkuipenkindercreche......

Ik was gelukkig in staat om ver voor mijn midlife crisis al mijn wens te vervullen, heb er dan ook nooit grappen over gemaakt en hou gewoon niet van plastik. Zelfs mijn badkuip thuis is niet van plastik, dus laat staan dat ik er op wil rijden.

Maar ZX Rene....wees lekker gelukkig met de jouwe, dan ben ik het met de mijne, en doe voorzichtig met al dat plastik...het breekt zo af...

O-)
 
Die plastik badkuipen worden steeds meer verkocht omdat plastik zo lekker goedkoop is, is het niet financieel, dan ziet het er altijd nog lekker goedkoop uit, zeker met een lolliepak in dezelfde kleuren.

Die bochten hebben we het maar niet over, enne die grapjes over HD.......ze zeggen altijd dat mensen die ergens grapjes over maken, eigelijk een beetje afgunstig zijn. Dus ik ga er maar van uit, dat als jij ooit je midlife crisis haalt, je misschien dan wel in staat bent om de door jou zo fel begeerde HD toch maar te kopen. Hoef je er ook geen grapjes meer over te maken. Maar moet je wel sparen nu hoor.......en lief zijn in de badkuipenkindercreche......

Ik was gelukkig in staat om ver voor mijn midlife crisis al mijn wens te vervullen, heb er dan ook nooit grappen over gemaakt en hou gewoon niet van plastik. Zelfs mijn badkuip thuis is niet van plastik, dus laat staan dat ik er op wil rijden.

Maar ZX Rene....wees lekker gelukkig met de jouwe, dan ben ik het met de mijne, en doe voorzichtig met al dat plastik...het breekt zo af...

O-)

Als de zin "Ik wil graag een HD gaan kopen" uit mijn mond komt, zorg ik wel dat er iemand is die me ff koud maakt..want dan ben ik waarschijnlijk ernstig ziek in mijn hoofd...want dat gaat nooit gebeuren!! :+ :+ :+

Hahahaha.....en nu stoppen we met grapjes maken....anders is de lol er af!!
 
Zag afgelopen shows wat leuke setjes staan.
Word je ook niet veel prettiger van als je de prijzen ziet.

800 euro voor een set met pen :X

Ok, verdomde mooi en geanodiseerd, maar toch, ff 800 euro.....

:} OKEEE :}

Heb inmiddels een bestelling geplaatst van 7075 alu :) :) , kost een 70 euro ongeveer inclusief verzend dus dan gaan we beginnen met boren frezen en kotteren. Verder moet er ook een nieuwe pen gedraaid worden maar dat is vrij eenvoudig (zonder schroefdraad en zo) dat doe ik allemaal zelf dus de kosten komen niet veel verder dan die 70 eutjes, toch wel wat anders dan die 800 pleuros.
Lassen is niet nodig....
 
Die plastik badkuipen worden steeds meer verkocht omdat plastik zo lekker goedkoop is, is het niet financieel, dan ziet het er altijd nog lekker goedkoop uit, zeker met een lolliepak in dezelfde kleuren.

Die bochten hebben we het maar niet over, enne die grapjes over HD.......ze zeggen altijd dat mensen die ergens grapjes over maken, eigelijk een beetje afgunstig zijn. Dus ik ga er maar van uit, dat als jij ooit je midlife crisis haalt, je misschien dan wel in staat bent om de door jou zo fel begeerde HD toch maar te kopen. Hoef je er ook geen grapjes meer over te maken. Maar moet je wel sparen nu hoor.......en lief zijn in de badkuipenkindercreche......

Ik was gelukkig in staat om ver voor mijn midlife crisis al mijn wens te vervullen, heb er dan ook nooit grappen over gemaakt en hou gewoon niet van plastik. Zelfs mijn badkuip thuis is niet van plastik, dus laat staan dat ik er op wil rijden.

Maar ZX Rene....wees lekker gelukkig met de jouwe, dan ben ik het met de mijne, en doe voorzichtig met al dat plastik...het breekt zo af...

O-)
Ik maak ook vaak grappen over HD maar dat is dan soms ook zelf spot, heb al jaren een sportster, maar vind die klassieke Hondas ook erg gaaf of een ratbike, het heeft allemaal wel wat.
 
:} OKEEE :}

Heb inmiddels een bestelling geplaatst van 7075 alu :) :) , kost een 70 euro ongeveer inclusief verzend dus dan gaan we beginnen met boren frezen en kotteren. Verder moet er ook een nieuwe pen gedraaid worden maar dat is vrij eenvoudig (zonder schroefdraad en zo) dat doe ik allemaal zelf dus de kosten komen niet veel verder dan die 70 eutjes, toch wel wat anders dan die 800 pleuros.
Lassen is niet nodig....
Hoe dik is het blok wat je dan hebt ?
Ben wel benieuwd , want ik doe ook zoveel mogelijk zelf en wil ook nog een keer balhoofdplaten maken voor mn eigen fiets.
Pen maak ik ook zo zelf opde draaibank, das ook geen probleem.
 
Terug
Bovenaan Onderaan