alweer een accu vraag

Delvis

MF veteraan
6 mei 2004
2.215
0
Kop van over de ijssel
Hallo , ff een vraagje ;
Ik hoorde dat als je s`winters de motor (op een "midden" bok) laat lopen in de versnelling dat dan de accu ook wordt bij geladen , is dat zo :?

bvd
 
tuurlijk kan je de motor af en toe ff laten lopen , maar dan kan je om de haverklap nieuwe bougies kopen.
Koop gewoon een druppel lader , en anders een nieuwe accu de mijne stond nu 2 maand stil ff starten en lopen :9 , zonder druppel lader.
 
had ik ook al naar geinformeerd 60pleuro bij auto en/of motor dealer.
maar ik rij zo 1 keer in de maand ff , en neem aan dat je dan geen acculader nodig bent (vroeger iig niet) :+

dus...als je een maand niet kunt rijden (bv door zout) is ff 5min motor op de bok laten lopen toch ook een optie :?
Als je minimaal 1x per maand een flinke rit maakt dan zal de accu het wel overleven. Op de langere termijn is een accu-lader waarschijnlijk goedkoper dan wanneer je er een gewoonte van maakt je motor 5 minuten op de bok te laten draaien: Het koud starten alleen al kost de nodige stroom, wanneer je motor stationair draait (of vlak daarboven) is de laadstroom meestal tamelijk gering (afhankelijk van je motor mogelijk minder dan wat er nodig is voor de ontsteking, maw je accu loopt dan alleen maar verder leeg), en wanneer je dat zou "goedmaken" door de motor sneller te laten lopen gedurende 5 of nog meer minuten dan wordt de thermische belasting van je motor erg hoog en, mogelijk nog erger, erg ongelijk verdeeld over de diverse onderdelen van de motor / transmissie wat allerlei "ontypische" belastingen kan geven in je motor waar-ie niet echt op ontworpen is.
 
Als je minimaal 1x per maand een flinke rit maakt dan zal de accu het wel overleven. Op de langere termijn is een accu-lader waarschijnlijk goedkoper dan wanneer je er een gewoonte van maakt je motor 5 minuten op de bok te laten draaien: Het koud starten alleen al kost de nodige stroom, wanneer je motor stationair draait (of vlak daarboven) is de laadstroom meestal tamelijk gering (afhankelijk van je motor mogelijk minder dan wat er nodig is voor de ontsteking, maw je accu loopt dan alleen maar verder leeg), en wanneer je dat zou "goedmaken" door de motor sneller te laten lopen gedurende 5 of nog meer minuten dan wordt de thermische belasting van je motor erg hoog en, mogelijk nog erger, erg ongelijk verdeeld over de diverse onderdelen van de motor / transmissie wat allerlei "ontypische" belastingen kan geven in je motor waar-ie niet echt op ontworpen is.
hmm , met andere woorden 60 euro is nog niet zo duur ;)

iig @ allen thx
 
Starten = rijden


Nooit zomaar effe starten voor het geluid of de accu, eigenlijk is dat het stomste
wat je kan doen,

Behalve voor de bougies is het ook slecht voor de motor omdat bij starten
je motor de eerste seconden droog loopt totdat de olie op druk is.
Bovendien gaat de kwaliteit van de olie ook naar beneden door wel starten
maar niet rijden.

Gewoon die druppellader das de aller goedkoopste oplossing.
Of een simpele lader en 1 keer in de 2 maanden een paar uurtjes aan de lader
blijf ie ook goed. Wel met weinig vermogen opladen.

Mijn accu staat in de kelder en heeft laatst een nachtje aan een goedkope lader gestaan en is helemaal in goede conditie.
 
Starten = rijden


Nooit zomaar effe starten voor het geluid of de accu, eigenlijk is dat het stomste
wat je kan doen,

Behalve voor de bougies is het ook slecht voor de motor omdat bij starten
je motor de eerste seconden droog loopt totdat de olie op druk is.
Bovendien gaat de kwaliteit van de olie ook naar beneden door wel starten
maar niet rijden.

Gewoon die druppellader das de aller goedkoopste oplossing.
Of een simpele lader en 1 keer in de 2 maanden een paar uurtjes aan de lader
blijf ie ook goed. Wel met weinig vermogen opladen.

Mijn accu staat in de kelder en heeft laatst een nachtje aan een goedkope lader gestaan en is helemaal in goede conditie.


Kan het echt kwaad als je je accu oplaadt met een (auto)acculader?
Deze kan je volgens mij bijna niet instellen op een laadstroom...
Is het verstandig om dan (als je geen druppellader hebt) met een (auto)acculader je motoraccu op te laden met telkens een pauze zodat de accu ff bij kan komen???
 
Kan het echt kwaad als je je accu oplaadt met een (auto)acculader?
Da's geen probleem, zolang het er maar een is die stroom terugregelt naar mate de accu geladen raakt. Natuurlijk niet permanent je accu op zo'n ding aansluiten. Geen snellader gebruiken als je het kunt voorkomen.
Als je echt je motor weinig of onregelmatig gebruikt dan ben je waarschijnlijk beter uit met een druppellader. Die dingetjes zijn niet heel duur meer.
 
Laatst bewerkt:
Da's geen probleem, zolang het er maar een is die stroom terugregelt naar mate de accu geladen raakt. Natuurlijk niet permanent je accu op zo'n ding aansluiten. Geen snellader gebruiken als je het kunt voorkomen.
Als je echt je motor weinig of onregelmatig gebruikt dan ben je waarschijnlijk beter uit met een druppellader. Die dingetjes zijn niet heel duur meer.
dat kun je beter niet doen!!!!! autoladers zijn te zwaar te veel Ah,ja een uurtje mag,je mag je motoraccu oplader met 10%van de capciteit van de accu,dus een 8ah accu opladen met een lader van 0,8AH!!!

Heb je nog een lader nodig delvis,heb er genoeg op mijn werk ,mail maar ff als je interesse hebt?
 
slecht voor de motor omdat bij starten
je motor de eerste seconden droog loopt totdat de olie op druk is.
Dat zou betekenen dat je beter nooit je motor kan starten.
Het wordt pas slecht als je de olie niet de tijd geeft om de cilinderkop te bereiken, en datzelfde na een tijdje nog eens herhaald. Dan loopt ie droog (dus altijd langer dan 2 minuten laten lopen, hoedanook!).
@TS; als je 1x per maand rijd zou je bv. ook de accu tussentijds binnen kunnen zetten (in huis), dan loopt ie minder snel leeg dan wanneer je hem in de kou laat staan. Dat moet te doen zijn :)
 
oja een autolader zit al snel op 4ah of 6ah hier help je ook de levens duur van je accu mee naar de klote
Ik heb 17 motoren gehad in 21 jaar (oeps, ogenblikje, even mijn kunstgebit oprapen) en regelmatig een auto-acculader gebruikt. Accu's kunnen best wel wat hebben, mijn accu's gaan meestal 6 jaar of meer mee. Niet zo vreemd als je bedenkt dat de accu in onze oude Golf net zo groot was als op de BMW motor die ik toen had. Op de mijne zit een ampere-meter die meestal start rond de 3A en dan terugloopt naar circa 1A. Ik zeg niet dat het een goede gewoonte is of beter dan een druppelaar, maar soms is het een uitkomst wanneer je accu de startmotor niet meer rond krijgt en niet de hele dag de tijd hebt om 'm bij te laden. Je moet 'm gewoon niet te lang er aan laten zitten (voorkom iig dat de accu begint te bruisen). Je moet inderdaad liever niet een snel-lader gebruiken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan