Alweer een blade met problemen

nukem

Die hard MF'er
2 jan 2009
714
0
Brummen
Gents, hoe controleer ik of de bobines van mijn 95-er blade nog in orde zijn? Ik heb ze doorgemeten mbv mijn wphb en ze vallen binnen alle gespecificeerde waardes. Ik heb echter op dit forum ook al mensen zien schrijven dat de bobines ook pas merkbaar kapot zijn nadat ze enigzins warm worden (dus in hoeverre hebben de metingen dan nog waarde?).
De reden waarom ik dit vraag is dat de motor slecht loopt nadat hij warm begint te worden. Op 2 of 3 cillinders lopen (kan het niet goed horen), inhouden, en overslaan onder de 3500 rpm. Daarboven gaat ie nog steeds als een speer :P .
De blade heeft net een beurt gehad. Er zijn, kleppen gesteld, nokkenas ketting+spanner vervangen, bougies vervangen, luchtfilter vervangen. Verder alles doorgemeten. Bobines, bougiekabels, accu, dynamo. Er zat een K&N filter in, maar ik heb er een orgineel filter ingehangen om weer iets uit te sluiten. Afgelopen weekend heb ik in afwachting op mijn bestelde carbtune, de carbs eraf gehaald om te kijken of ze versmeerd waren. Dit was niet zo maar wel geconstateerd dat er een ruimere sproeierbezetting inzit (nl 124 ipv115), en dat er een extra ringetje zit onder de gasnaald (alles gaat weer terug naar standaard).
Alvast bedankt voor het mee denken :} .
Btw, de klachten waren al voor de beurt,
 
Laatst bewerkt:
Als die bobine(s) slecht of defekt zouden raken bij warmte ging de motor boven de 3500 toeren echt niet als een speer. Dus dat zou ik uitsluiten . Zou het toch in de carbs zoeken .
 
Je kan dit controleren door hem zonder tank warm te laten draaien(ff los tankje monteren oid..wees creatief ;)) Als de motor rot gaat lopen, 1 reserve bougie stuk voor stuk even in de bougie kap, van 1 t/m 4 dan weet je of deze vonk of niet.. degen die niet vokt/vonken zijn kaduuk. 1 en 4 staan op 1 bobine en 2 en 3.. als je bobine kapot is zullen er dus 2 cil uitvallen.

Maar zoals boven.. als ie boven 3500 toeren goed gaat zitten waarschijnlijk je stationair sproeiers nog verstopt..
 
Laatst bewerkt:
Zou toch de boel even origineel maken , dus de juiste sproeiers erin, origineel luchtfilter en de stand van de naalden goed. Dan nog eens testen.

Heb je de motor slecht lopend gekocht ? met deze setting ?
 
Laatst bewerkt:
Zou toch de boel even origineel maken , dus de juiste sproeiers erin, origineel luchtfilter en de stand van de naalden goed. Dan nog eens testen.

Heb je de motor slecht lopend gekocht ? met deze setting ?

Ik wil em nu ook orgineel maken. De juiste sproeiers erin en de naalden terug zetten. De problemen werden vorig jaar zomer steeds iets erger nadat ik em heb laten (!!) synchroniseren en kleppen heb laten stellen. Daarop besloten om afgelopen winter gewoon maar weer zelf het onderhoud te doen.

Ik heb em goed lopend gekocht met deze setting. Dus met K&N, en sproeier bezetting. Omdat ik vaker hoor dat mensen met aangepaste carburatie later alsnog problemen krijgen, heb ik besloten om alles weer terug te zetten naar orgineel.
Dus het verhaal dat bobines slecht kunnen worden als ze warm worden kan overboord?
Ik las iets dat wikkelingen in de bobine geen contact meer maken als ze warm worden, maar wel contact maken als ze koud zijn, en zodoende geen problemen gaven.

Heb ik nog een vraagje over het vlotternivo. Deze heb ik geprobeerd te checken maar ik vind dit lastig omdat de meting niet zuiver te doen is. Mijn wphb geeft een vlotternivo aan van 13.7 mm maar ik kom op ongeveer 14.5 bij alle carbs. Nu vind ik deze waarde niet geloofwaardig omdat ik het moeilijk vond om het te meten en zodoende weet ik ook niet of deze echt zuiver was. De vlotters waren niet lek en de vlotternaalden leken mij in goede conditie. Stel dat deze waarde toch goed is, wat houd dat dan in voor de afstelling? Krijgt ie dan teveel of te weinig benzine in de vlotterkamer (ik dacht te weinig)en wat zijn de gevolgen?
Heeft iemand een andere manier van vlotternivo meten buiten het kantelen van de carbs,
totdat de vlotter de vlotternaald raakt en precies in zijn zitting zit. Truukjes zijn welkom.....
 
Eerst eens bij het begin beginnen dan.. Compressie meten..
als dat juist is, starten, worden direct alle uitlaatbochten tegelijk warm?
dan weet je igg (als dit correct is) dat ie op 4 cilinders loopt.
Vlotterhoogte is merkbaar bij afremmen, dan kan ie afslaan door teveel benzine bv.
Meten doe je door carb's te kantelen zodat de vlotters open vallen, dan rustig terug kantelen zodat ze rustig dicht vallen, net als ze aanzitten hou de de carb'z in deze stand en meetje de vlotterhoogte. Kweet nie of de uitleg zo duidelijk is? En check je spoeiers nog even! Draai ze eruit en kijk er doorheen, zie je niks, is ie verstopt ;)
 
Laatst bewerkt:
De uitlaatbochten worden gelijktijdig warm. Ik kan de compressie helaas niet meten, dus dat sluit ik even uit (ik hoop niet voorbarig...). Mijn vlotterhoogte is denk ik te laag omdat ik 14.5 meet ipv 13.7 mm. Volgens mij lopen de kamers dan niet vol genoeg en kan krijgt hij te weinig benzine (toch?). Hoe dan ook, ik ga dit opnieuw meten omdat ik er niet zeker van ben. De sproeiers zijn schoon, morgen hoop ik de orginele in huis te hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan