Alweer een kapotte momentsleutel of ligt het aan mij?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vynnie

MF’er
30 okt 2020
117
94
Luitjes,

Ik zit met een dilemma.
een tijdje geleden had ik 2 momentsleutels gekocht bij HBM van hun eigen huismerk. Aangezien het voor incidenteel motor onderhoud is leek me dit een prima keuze. Had een 1/4 in de lage torque gekocht en een 1/2 in de range van 28 tot 210.

Met de 1/4 heb ik al mijn olie plug kapot gedraaid op slechts 10 nM. Daarvoor van HBM een nieuwe toegestuurd gekregen naam deze nog niet getest.
nu was ik bezig met tandwiel voor vervangen en de moer van het achterwiel los gedraaid voor bijstellen vd ketting en denk ik weer een kapotte momentsleutel te hebben.
Nu heb ik hem instelt op 28nM maar weer kan ik vrolijk door blijven draaien voor mijn gevoel al heel ver voorbij het punt wat 28 nM zou moeten zijn en ongeveer al hoe vast het hoort te zitten wat vele malen meer is dan 28 nM.
Ik heb helaas geen bankschroef waar ik hem even in kan zetten. Maar als ik er waterpomp tang erop zet kan ik kracht zetten wat ik wil maar tikken of overslaan doet hij niet.
Ergens lijkt het me onwaarschijnlijk dat ik nu al 2 defecte momentsleutels heb, maar die dingen zijn ook geen rocket science in gebruik.
1. Borg schroef losdraaien
2. Stel schroef draaien tot gewenste aantal nM.
3. Borg schroef vastdraaien.
4. Gaan met die banaan.

Wat zouden jullie doen?

Was net bij een andere webshop geweest in Marum om een order af te halen, zij verkopen ook momentsleutels, had gevraagd of ze die van mij konden testen maar dit konden ze helaas niet want alles wordt bij de fabrikant getest en voorzien van een certificaat.
 
Test is niet zo moeilijk, kun je zelf (enigszins betrouwbaar doen) in de bank schroef en gewicht aan de sleutel te hangen.

Mijn ervaringen met goedkope momentsleutels is dat het dure oudijzerbak vulling is.
 
Test is niet zo moeilijk, kun je zelf (enigszins betrouwbaar doen) in de bank schroef en gewicht aan de sleutel te hangen.

Mijn ervaringen met goedkope momentsleutels is dat het dure oudijzerbak vulling is.
Ik heb er een van de Lidl, kostte geen 20 euro en die gebruik ik al een jaar of wat regelmatig. Ik test hem ook wel eens, zet hem op 100 Nm en hang op 40 cm een gewicht van 25 kg er aan en dan staat hij op het punt van klikken. Niks mis mee dus en ik gebruik hem ook voor de kopbouten van automotoren, welke rond 60 a 70 Nm moeten hebben.
 
Oké update;

Bij 33 kilo klikt ie, heel duidelijk een soort van verende klik. Had hem eerst voor stabiliteit ook voor vast maar dan klopt de meting natuurlijk niet meer.
Ik ga even verder testen en ook de nieuwe testen. Update volgt later. Bedankt voor alle input, zit veel waardevolle informatie bij.
 
Ik zou deze momentsleutel retourneren, wat meer geld uitgeven en koop een 1/4" of 3/8" Hazet momentsleutel. Deze zijn gecertificeerd gecalibreerd, en goede kwaliteit. Evt. verloopje voor 3/8 naar 1/4 erbij aanschaffen. Dan kun je deze momentsleutel van 3/8 later ook gebruiken mocht je een 3/8 doppenset aanschaffen een keer.
 

Zo’n Stahwille momentsleutel gebruikt geen veer en is veel minder gevoelig voor verloop. Ook hoef je deze niet te ontspannen zoals een normale momentsleutel, want er zit dus geen veer in.
 
Het ligt aan jou. Er zijn hier serieuze discussies geweest over momentsleutels. Daarbij zijn calibraties uitgevoerd waarbij de goedkoopste momentsleutels hooguit enkele procenten afweken.
 
Hanteer je de juiste gebruiksaanwijzing van je HBM momentsleutel? Kapot draaien zou niet zomaar moeten kunnen bij een juiste instelling.

Zelf gebruik ik al jaren Tengtools, en het certificaat van een momentsleutel zit erbij. is voor mij een prima betaalbaar oplossing (Intussentijd nu 4 stuks In gebruik en nog veel meer andere gereedschappen van dit merk zonder problemen).
 
Bij mijn momentsleutel moet ik als ik de Nm aanpas de ratelkop even een rondje terugdraaien. Doe ik dat niet maar ga ik gelijk een bout oid aandraaien dan komt het voor (niet altijd) dat er geen klik komt met al het risico vandien. Zou wellicht ook jouw euvel kunnen zijn. Mijn momentsleutel is van Craft-Meyer (louis)maar volgens mij is dat merk identiek aan HBM.

ps. voordat ik de momentsleutel gebruik test ik altijd eerst op een testbout of hij klikt.
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn momentsleutel moet ik als ik de Nm aanpas de ratelkop even een rondje terugdraaien. Doe ik dat niet maar ga ik gelijk een bout oid aandraaien dan komt het voor (niet altijd) dat er geen klik komt met al het risico vandien. Zou wellicht ook jouw euvel kunnen zijn. Mijn momentsleutel is van Craft-Meyer (louis)maar volgens mij is dat merk identiek aan HBM.

ps. voordat ik de momentsleutel gebruik test ik altijd eerst op een testbout of hij klikt.

Dit was het euvel!
Hij klikt op deze manier continu op hetzelfde aantal kg kracht. Ook de kleine waarmee ik m’n bout kapot heb gedraaid doet het op deze manier wel correct.
Bedankt voor de tip, was ik zelf echt nooit op gekomen.
Voortaan ga ik voordat ik bezig ga even testen en heb nu ook een beter gevoel bij hoeveel kracht het zou moeten klikken.
 
  • Leuk
Waarderingen: AWH
Luitjes,

Ik zit met een dilemma.
een tijdje geleden had ik 2 momentsleutels gekocht bij HBM van hun eigen huismerk. Aangezien het voor incidenteel motor onderhoud is leek me dit een prima keuze. Had een 1/4 in de lage torque gekocht en een 1/2 in de range van 28 tot 210.

Met de 1/4 heb ik al mijn olie plug kapot gedraaid op slechts 10 nM. Daarvoor van HBM een nieuwe toegestuurd gekregen naam deze nog niet getest.
nu was ik bezig met tandwiel voor vervangen en de moer van het achterwiel los gedraaid voor bijstellen vd ketting en denk ik weer een kapotte momentsleutel te hebben.
Nu heb ik hem instelt op 28nM maar weer kan ik vrolijk door blijven draaien voor mijn gevoel al heel ver voorbij het punt wat 28 nM zou moeten zijn en ongeveer al hoe vast het hoort te zitten wat vele malen meer is dan 28 nM.
Ik heb helaas geen bankschroef waar ik hem even in kan zetten. Maar als ik er waterpomp tang erop zet kan ik kracht zetten wat ik wil maar tikken of overslaan doet hij niet.
Ergens lijkt het me onwaarschijnlijk dat ik nu al 2 defecte momentsleutels heb, maar die dingen zijn ook geen rocket science in gebruik.
1. Borg schroef losdraaien
2. Stel schroef draaien tot gewenste aantal nM.
3. Borg schroef vastdraaien.
4. Gaan met die banaan.

Wat zouden jullie doen?

Was net bij een andere webshop geweest in Marum om een order af te halen, zij verkopen ook momentsleutels, had gevraagd of ze die van mij konden testen maar dit konden ze helaas niet want alles wordt bij de fabrikant getest en voorzien van een certificaat.
Koop iets goeds 1 keer koop goedkoop meerdere keren en duurder.........,
Hazet beta denk in die richting......
 
Waarom is deze van HBM biet goed? Feiten graag.
Vraag ik me ook af. Een simpele momentsleutel met veer is bepaald niet ingewikkeld en als hij iets afwijkt, lekker belangrijk.

Op een autoforum hadden we ook zo'n discussie, het was allemaal niks die goedkope meuk, wijkt wel 40% af. En dan ga ik mijn twee tientjes momentsleutel nakijken op afwijkingen en blijkt hij nauwelijks iets af te wijken.

Als je hem nou dagelijks moet gebruiken is het wat anders, maar voor die enkele keer wielbouten of de sporadische kopbouten zeg ik: gewoon goed is goed genoeg.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan