Alweer en olie vraagje

downsider

Offerings to the God of Speed
30 mrt 2008
34.978
21.690
Ik rijd nu met 10w40, halfsyntheet in mijn srad,en wil de olie gaan vervangen(in ieder geval volsyntheet.)
Nu rijd ik puur recreatief(vrij rijden) en ik vroeg me af zou ik niet beter dunnere olie kunnen gebruiken,omdat je meestal weinig tijd (vooral de 1e sessie)hebt om de fiets goed warm te rijden,wat de smering niet echt ten goede komt
Ik d8 aan bv 5w40 of 5w50

Welke dikte(vicositeit) gebruiken jullie en wat zijn de voor/na delen van dunnere olie?
 
5w40 of 5w50 mag ook. Maakt niet zoveel uit. Ik zou gewoon 10w40 blijven gebruiken.
Gewoon 10 minuten voor een sessie de motor stationair warm laten draaien tot de motor 80 of 90 graden is geweest (zonder als een gek aan het gas te draaien!) Dan motor uit en blok lekker door laten warmen. 1ste ronde van de sessie bandjes (en motor) warm rijden, daarna gewoon knallen! Niet teveel over nadenken en niet te bang zijn. Je motor loopt echt niet kapot!!
Over dit soort vragen kun je eindeloos discussieren, maar met 10w40 gaat het gewoon goed.
 
Altijd interessant dit soort onderwerpen. (samen met banden en vering).

Volgens mij is het getal wat achter de W staat de dikte van olie wanneer deze op bedrijfs temperatuur is. Dus maakt het niet veel uit of xW40 of xW50 gebruikt. Dat is de dikte van de olie film. De fabrikant geeft aan of dat 40 of 50 mag zijn. Volgens mij kan dat wel (toch???)

Ik zou dan eerder voor 5Wx gaan. Dacht dat die koud dunner is.
Maar goed, belangrijkste is even de boel rustig warm laten draaien. Dat helpt in ieder geval erg goed. Zoals in bovenstaande reaktie al staat.
Eerste rondje even rustig aan, dan komt het best goed.
 
Laatst bewerkt:
dat warm draaien doe ik ook zo'n beetje tot een graad of 60 en dan precies zoals jullie zeggen,een rondje warm rijden en dan gas erop.
Dan ga ik binnenkort maar eens de volsyntheet inmikken :9

P.s. sommige fabrikanten hebben 5w40 die is dus dunner koud en het zo dun warm,lijkt mij een goed alternatief.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb jaren op een SRAD 750 gereden en altijd 10W40 gebruikt (half syntheet).
Ga je dan ineens over op een vol synthetische bestaat de mogelijkheid dat je het blok te schoon wordt. Kleine aanslag tussen lagers kan door volsyntheet oplossen. Dit is mij altijd verteld bij Roelof Thijs motoren in Assen.
Vol syntheet is ook nog eens veel duurder, samen met dat warm rijden altijd moet, kortom gewoon 10W40 blijven gebruiken. Tenzij je veel geld hebt, maar dan reed je wel een K9 of K10.

gr
 
Ik heb jaren op een SRAD 750 gereden en altijd 10W40 gebruikt (half syntheet).
Ga je dan ineens over op een vol synthetische bestaat de mogelijkheid dat je het blok te schoon wordt. Kleine aanslag tussen lagers kan door volsyntheet oplossen. Dit is mij altijd verteld bij Roelof Thijs motoren in Assen.
Vol syntheet is ook nog eens veel duurder, samen met dat warm rijden altijd moet, kortom gewoon 10W40 blijven gebruiken. Tenzij je veel geld hebt, maar dan reed je wel een K9 of K10.

gr

Daar had ik nog niet aan gedacht,als die aanslag verdwijnt zou dus ook het olie verbruik,die nu overigens nihil is,kunnen gaan toenemen.
Ik heb laatst deze olie : http://www.kroon-oil.com/nl/product...ewieler/kroon-oil-motorolien/expulsa-rr-5w40/ zien staan en de prijs is zeer gunstig(ca 10 euro per liter, tov de duurdere merken.
kroon heeft d8 ik een goede naam,dus voor het geld hoef ik het niet te laten staan.
 
Daar had ik nog niet aan gedacht,als die aanslag verdwijnt zou dus ook het olie verbruik,die nu overigens nihil is,kunnen gaan toenemen.
Ik heb laatst deze olie : http://www.kroon-oil.com/nl/product...ewieler/kroon-oil-motorolien/expulsa-rr-5w40/ zien staan en de prijs is zeer gunstig(ca 10 euro per liter, tov de duurdere merken.
kroon heeft d8 ik een goede naam,dus voor het geld hoef ik het niet te laten staan.

nu ineens volsynteet gaan gebruiken verhoogt ook de kans op slippende koppeling..
 
Ik rijd nu met 10w40, halfsyntheet in mijn srad,en wil de olie gaan vervangen(in ieder geval volsyntheet.)
Nu rijd ik puur recreatief(vrij rijden) en ik vroeg me af zou ik niet beter dunnere olie kunnen gebruiken,omdat je meestal weinig tijd (vooral de 1e sessie)hebt om de fiets goed warm te rijden,wat de smering niet echt ten goede komt
Ik d8 aan bv 5w40 of 5w50

Welke dikte(vicositeit) gebruiken jullie en wat zijn de voor/na delen van dunnere olie?



Niet alle motoren lusten de 5W. Als je dat bijvoorbeeld in een Duc gooit gaat ie (1) olie gebruiken en (2) leidt het tot lange termijn schade aan de nokjes. Maw, houd je aan de voorschriften, die zijn er niet voor niets.
 
Laatst bewerkt:
Onzin!

Als de olie voldoet aan JASO MA of JASO MA2 heb je geen slippende koppeling.

Ooooh ik zal het volgende keer tegen de monteur zeggen..

Wel raar dat ik vol syntheet gastrol erin had zitten en mijn koppeling slipte...
terug naar de garage...half syntheet geen probleem meer...

Reactie van de monteur...Mijn reactie die jij als onzin afdeed....
 
Ooooh ik zal het volgende keer tegen de monteur zeggen..

Wel raar dat ik vol syntheet gastrol erin had zitten en mijn koppeling slipte...
terug naar de garage...half syntheet geen probleem meer...

Reactie van de monteur...Mijn reactie die jij als onzin afdeed....

Dan is je koppeling sowieso al kritisch geweest. Ik heb al zoveel gepost over het gebruik van motorolie icm natte koppelingen en hier al zoveel over uitgezocht

Wat jij schrijft klopt gewoon niet. Het kan best zijn dat je koppeling is gaan slippen door gebruik van een synthetische olie, maar dat lag dan toch echt aan je koppeling.

Als een olie een JASO MA classificatie heeft is ie geschikt voor natte koppelingen en daarop getest. Als je koppeling slipt is moet je probleem daar zoeken.

Als je echt wil weten hoe het zit:

Zoeken

Vele uren leesplezier gegarandeerd!

En met alle respect voor motorfiets monteurs, er zijn er maar weinig die echt weten waar ze het over hebben als het op olie aan komt.
 
Ooooh ik zal het volgende keer tegen de monteur zeggen..

Wel raar dat ik vol syntheet gastrol erin had zitten en mijn koppeling slipte...
terug naar de garage...half syntheet geen probleem meer...

Reactie van de monteur...Mijn reactie die jij als onzin afdeed....



Is een bekend verschijnsel van Castrol. Ik wil het ook niet meer.
 
ik rijd nu met motul 300v dubble ester in mijn srad en bevalt goed
we bestellen hem in duitslandt voor weinig hier kost dat rond de 25 euro volgens mij
 
Dan is je koppeling sowieso al kritisch geweest. Ik heb al zoveel gepost over het gebruik van motorolie icm natte koppelingen en hier al zoveel over uitgezocht

Wat jij schrijft klopt gewoon niet. Het kan best zijn dat je koppeling is gaan slippen door gebruik van een synthetische olie, maar dat lag dan toch echt aan je koppeling.

Als een olie een JASO MA classificatie heeft is ie geschikt voor natte koppelingen en daarop getest. Als je koppeling slipt is moet je probleem daar zoeken.

Als je echt wil weten hoe het zit:

Zoeken

Vele uren leesplezier gegarandeerd!

En met alle respect voor motorfiets monteurs, er zijn er maar weinig die echt weten waar ze het over hebben als het op olie aan komt.

Kijk deze reactie heb ik meer aan thnx.

Maar ik kan je verzekeren de koppelingsplaten waren goed....tenminste volgens de monteur en ik heb daarna nog minimaal 1,5 jaar doorgereden zonder problemen. (daarna heb ik hem verkocht dus ik weet niet wat er verder is gebeurd)
 
Kijk deze reactie heb ik meer aan thnx.

Maar ik kan je verzekeren de koppelingsplaten waren goed....tenminste volgens de monteur en ik heb daarna nog minimaal 1,5 jaar doorgereden zonder problemen. (daarna heb ik hem verkocht dus ik weet niet wat er verder is gebeurd)


Dit is altijd het kip en ei verhaal. Sommige motoren hebben een zwakke koppelingsconstructie. Met een moderne olie die wel degelijk getest is op het gebruik met natte koppelingen kunnen deze koppelingen toch problemen geven.

Stel dat de bewuste Castrol olie in een ander type motorfiets was gebruikt en de koppeling had niet geslipt, ligt het dan nog steeds aan de olie?

Welk type Castrol had je, dat is veel interessanter om te weten.
 
Dit is altijd het kip en ei verhaal. Sommige motoren hebben een zwakke koppelingsconstructie. Met een moderne olie die wel degelijk getest is op het gebruik met natte koppelingen kunnen deze koppelingen toch problemen geven.

Stel dat de bewuste Castrol olie in een ander type motorfiets was gebruikt en de koppeling had niet geslipt, ligt het dan nog steeds aan de olie?

Welk type Castrol had je, dat is veel interessanter om te weten.

Is het niet zo dat oude types motoren problemen met slippende kopp. kregen icm volsynt. olie? De samenstelling van de frictieplaten zou de veroorzaker zijn. Ik reed ooit eens een FZR600 en die kreeg slip met Castrol Superbike 5W40. Bij mijn BMW F650, Suzuki SV650S, Honda VTR1000F en mijn huidige CBR600RR nooit slip met Castrol GPS gehad. (wel geen volsynt, echter lees hier dat slip bekend zou zijn bij Castrol.

Marc
 
Is het niet zo dat oude types motoren problemen met slippende kopp. kregen icm volsynt. olie? De samenstelling van de frictieplaten zou de veroorzaker zijn. Ik reed ooit eens een FZR600 en die kreeg slip met Castrol Superbike 5W40. Bij mijn BMW F650, Suzuki SV650S, Honda VTR1000F en mijn huidige CBR600RR nooit slip met Castrol GPS gehad. (wel geen volsynt, echter lees hier dat slip bekend zou zijn bij Castrol.

Marc


Niet alleen oudere motoren. De Castrol full-sysntheet is berucht vanwege mogelijke koppelingsproblemen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan