Apriliapegaso650
MF'er
- 20 mei 2021
- 37
- 11
nee, dat gaatje is beluchting van de ruimte tussen de water en de oliekeerring ivm warm en koud worden en druk opbouw.
Dat het met oude dikke drab niet lekte en met schone koelvloeistof wel, zie ik ook gebeuren bij koppeling cilinders (met remvloeistof dan natuurlijk)
Oké bedankt voor de info. Zou je alleen nog kunnen uitleggen hoe ik dit zelf zou kunnen vervangen en wat ik nodig heb (in zo makkelijk mogelijke termen)?Dat gaatje heeft als functie het verklikken van het kapot gaan van de waterpomp afdichting. Oplossing is de as en keerringen vervangen.
Dat het net gebeurt na het vervangen van de koelvloeistof is denk ik stom toeval
Of dat vervangen van de as pérse nodig is?Dat gaatje heeft als functie het verklikken van het kapot gaan van de waterpomp afdichting. Oplossing is de as en keerringen vervangen.
Dat het net gebeurt na het vervangen van de koelvloeistof is denk ik stom toeval
Hoi,
Je had gereageerd op mijn bericht van mij aprilia pegaso 1996. Zou je misschien kunnen uitleggen wat ik zou moeten doen om dit probleem te verhelpen. Snap het niet precies hoe je het net vermelden in het topic. Heb ook niet extreem veel verstand van dit systeem van het motorblok.
Even een kleine aanvulling op de uitgebreide uitleg;
* De uitlaatbochten kunnen blijven zitten bij deze Pegaso.
* Let op bij het verwijderen van het koppelingsdeksel dat de schakelas op zijn plek blijft zitten!!!! Als je deze te ver meetrekt dan moet het hele blok uit elkaar.
Voor die drie tientjes zou ik er gewoon een nieuwe as in zetten. Ik denk niet dat er veel ruimte is om de keerringen anders te plaatsen dan waar ze horen.Of dat vervangen van de as pérse nodig is?
Misschien dat de keerringen iets op kunnen schuiven naar een schoon aan de maat gedeelte van de as? Wat niet ingesleten is.
2mm is meer dan genoeg.
Ik weet niet hoe het exact zit bij een motor, en hoeveel ruimte er is.Voor die drie tientjes zou ik er gewoon een nieuwe as in zetten. Ik denk niet dat er veel ruimte is om de keerringen anders te plaatsen dan waar ze horen.
Ik weet niet hoe het exact zit bij een motor.
In de industrie doen ze dat wel veel, de keerring iets opschuiven.
Maar je hebt gelijk , voor €30 kun je net zo goed een nieuwe as aftikken.Ik ken de truukIn mijn herinnering is daar bij dit type rotax blok geen plek voor.
Even een kleine aanvulling op de uitgebreide uitleg;TS heeft een PB gestuurd, maar als ik daar antwoord kan een ander er weinig mee.
Ik ken alleen de BMW tegenhanger van het pegaso blok, maar als ik op de technische tekeningen kijk is de opbouw het zelfde. Ga AUB wel naar de aprilia dealer voor de correcte onderdelen, of doe even onderzoek wat er uitwisselbaar is. Met een minuut googlen komt er al naar boven dat de delen van de pomp en afdichting gelijk zijn, maar dat de pakking van de koppelingdeksel afwijkt.
Het herstel gaat als volgt bij de BMW rotax blokken, voor jouw aprilia rotax blok zul je even moeten kijken wat er overeen komt of niet:
Klaar?
- Tap het koelsysteem af
- Tap de motorolie af
- Trek de koelslangen van de koppelingdeksel los.
- Demonteer het waterpomp dekseltje
- Demonteer de olieleiding die vanaf de onderzijde van het carter naar het oliereservoir loopt.
- Demonteer de linker voetsteun/schetsplaat
- Demonteer de uitlaat voorbocht als deze in de weg zit met het demonteren van de olieleiding
- Demonteer de schakelpook
- Demonteer de koppelingdeksel
- Trek het kunststoffen tandwiel van de waterpomp as af, let op de pin en shimring die er onder zitten. Het tandwiel kan erg vast zitten.
- Demonteer de waterpomp as
- Vervang beide keerringen, let op de inbouwdiepte!
- Vervang de waterpomp as (deze slijt in de meeste gevallen in, daarom krijg je een lekkage)
- Bouw alles in omgekeerde volgorde weer terug
- Controleer of alles juist vast zit.
- Vul het koelsysteem
- Vul de motorolie.
- Laat de motor recht op stationair draaien
- Controleer op lekkages
- Controleer het oliepeil, let op, dit is een dry sump systeem
- Voel of de radiateur heet wordt, gebeurt dit niet, dan zit er lucht in het systeem, zet de motor uit, laat deze afkoelen en ontlucht het systeem
- Laat de motor warm draaien tot de ventilator aan slaat, en ook weer uit gaat. Blijft de ventilator eindeloos draaien dan zit er nog steeds lucht in het systeem. Laat de motor volledig afkoelen en ontlucht het systeem
Even een kleine aanvulling op de uitgebreide uitleg;
* De uitlaatbochten kunnen blijven zitten bij deze Pegaso.
* Let op bij het verwijderen van het koppelingsdeksel dat de schakelas op zijn plek blijft zitten!!!! Als je deze te ver meetrekt dan moet het hele blok uit elkaar.
nee, dat gaatje is beluchting van de ruimte tussen de water en de oliekeerring ivm warm en koud worden en druk opbouw.Dat gaatje heeft als functie het verklikken van het kapot gaan van de waterpomp afdichting. Oplossing is de as en keerringen vervangen.
Dat het net gebeurt na het vervangen van de koelvloeistof is denk ik stom toeval
nee, dat gaatje is beluchting van de ruimte tussen de water en de oliekeerring ivm warm en koud worden en druk opbouw.
Dat het met oude dikke drab niet lekte en met schone koelvloeistof wel, zie ik ook gebeuren bij koppeling cilinders (met remvloeistof dan natuurlijk)
Dankje voor de correctie, ik zal het aanpassen.
nee, dat gaatje is beluchting van de ruimte tussen de water en de oliekeerring ivm warm en koud worden en druk opbouw.
Dat het met oude dikke drab niet lekte en met schone koelvloeistof wel, zie ik ook gebeuren bij koppeling cilinders (met remvloeistof dan natuurlijk)
Dat is een gevolg.Echt niet.
Dat gaatje voorkomt dat er koelvloeistof in de motorolie komt als de keerringen het opgeven.
Oké top. Ik heb je een pb gestuurd.Daar is inderdaad geen ruimte voor.
Ik heb een werkplaats handboek voor een F650, dat is hetzelfde onder blok. Daar staat duidelijk beschreven hoe je het moet doen.
Als je mij een pb stuurt met je emailadres, stuur ik je een WeTransfer linkje om hem te downloaden.
Ik heb er even een nachtje over geslapen, en ben tot inkeer gekomen. Je hebt gelijkDat is een gevolg.
Maar misschien moeten ze ook een olie opvang kom ring om onderpoten doen zodat er geen olie op de remmen komt als de voorvork keerringen het begeven
Dat gaatje heet in het Engels weep hole,en zorgt ervoor dat wanneer er koelvloeistof lekt langs de seal,de koelvloeistof niet in de olie/carter komt.Echt niet.
Dat gaatje voorkomt dat er koelvloeistof in de motorolie komt als de keerringen het opgeven.
Klopt het dat de aprilia pegaso 650 dezelfde as en dezelfde keeringen heeft als de f650?Ik heb en F650 gehad waarbij de vorige eigenaar een popnagel met kit in dat gaatje gestopt had. Heel effectief. Ik heb toch maar de as en de seals vervangen. Het is geen heksenwerk, alleen vervelend dat de koelvloeistof er uit moet.
Ik bedoelde hetzelfde als jouw maar toch heeft Zot gelijk.Dat gaatje heet in het Engels weep hole,en zorgt ervoor dat wanneer er koelvloeistof lekt langs de seal,de koelvloeistof niet in de olie/carter komt.
Heb vorig jaar bij mijn Scarver(zelfde blok) de seals en het asje vervangen.De seals zijn gewoon oliekeerringen met de veertjes tegenover elkaar gericht.
Onderdelen waren niet duur.Asje was bij de mijne niet erg ingelopen,maar toch maar vervangen.