Aprilia RS 125 Extrema Restauratieproject

Capirossi

MF'er
16 okt 2003
67
124
Belgie
Hallo allemaal

Vorig jaar heb ik een Cagiva Planet 125cc gerestaureerd, deze winter eindelijk tijd om te starten met het volgende: een Aprilia RS 125 Extrema van 1996 met een Rotax 123 blok en dellorto 34 VHSB carburateur. Zeer gewilde combinatie die ik 1,5 jaar geleden voor een prikje op de kop getikt heb. Het blok draaide niet maar zit wel los, maar maakte ook weinig uit, alleen al aan onderdelen was dit het al waard.

Ik heb even gezocht en niet echt gevonden of dit een originele combinatie kon zijn. Papieren vermelden Extrema en het rotax 123 blok, maar dacht dat deze in 1995 gestopt waren. Enfin, hieronder een start foto:

1642796867631.jpeg
 
Zo is de motor dus toegekomen:

- duidelijk mee op circuit gezeten
- origineel kuipwerk serieus verbasterd met andere koplampjes
- serieus geknipt in de originele bekabeling
- startmotor niet langer aangesloten, wel erbij
- heb tanden nog niet geteld, maar de overbrenging lijkt me gigantisch voor een 125cc

Batterij aangehangen, en alle elektra werkte nog wel. De werken kunnen starten. Ik probeer wekelijks updates te posten.

Oh ja, bedoeling is om te restaureren tot een 1996 chesterfield replica. Misschien niet bijster origineel, maar voor mij puur jeugdsentiment: op mijn 16 jaar (in 1998) heb ik met mijn zuurverdiende centjes als kelner een 2dehands Aprilia RS 50 Chesterfield gehad. Fantastisch ding... als ie werkte 😃 want Aprilia stond niet echt voor betrouwbaarheid.
 
Cool! Ik volg dit project mee. Er is voorliefde voor 2t, ik ben zelf een 2t circuitmotor aan het bouwen. 😁
 
Laatst bewerkt:
Eerste werk: kuip demonteren. De vorige eigenaar had er zich op uitgeleefd met spuitbus en veel “geile” stickers 😂

1642842349767.jpeg


Vaak gespoten zonder kuipdelen te verwijderen 🙄

1642842438912.jpeg


Onderhuids een rommeltje. Bypasses langs alle kanten in de bekabeling, motorsteunen verwijderd,…
 
Kopkuip en een zijkant waren niet meer te redden. Het andere al maar afgeschuurd, en in de grondverf gezet voor ik het opbergde.

1642842615273.jpeg


Hier zie je de cagiva die even komt meekijken 🤪

1642842701954.jpeg
 
Leuk project, en ook voor mij jeugdcentiment! Scheurde vroeger ook op een RS50 (Fumi), en goed idee. Misschien wordt dit ook wel een projectje voor mij hierna :-)
 
Zit net zo,n soort systeem op wat sommige oude Honda,s hadden met een grote borgclip ,die kregen ook veel speling daar op als
ze veel km,s gereden hadden.
,
 
Laatste dag motor strippen. Alles is uit elkaar en de onderdelen lijst is gemaakt.?nu kan het bestellen beginnen en dan terug in elkaar zetten.

1643663911079.jpeg


Frame op de grond met enkel nog bekabeling in

1643663972506.jpeg


Als laatste de vork uit elkaar. Done!

1643664060311.jpeg


Stap 1, het frame polijsten. Wil wel graag de originele stickers behouden. Enig idee waar ik stickers kan laten namaken? Uiteraard niet meer verkrijgbaar bij Aprilia…
 
Laatste dag motor strippen. Alles is uit elkaar en de onderdelen lijst is gemaakt.?nu kan het bestellen beginnen en dan terug in elkaar zetten.

Bekijk bijlage 1722449

Frame op de grond met enkel nog bekabeling in

Bekijk bijlage 1722450

Als laatste de vork uit elkaar. Done!

Bekijk bijlage 1722451

Stap 1, het frame polijsten. Wil wel graag de originele stickers behouden. Enig idee waar ik stickers kan laten namaken? Uiteraard niet meer verkrijgbaar bij Aprilia…
Je kan hier eens een berichtje aan wagen. Motor stickers Zijn polen, maar de service en stickers zijn goed vind ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan