aprilia rs 250 motor doet vreemd

Yo-han

Rookie
27 sep 2005
29
0
Emmeloord/Assen
hoi ik ben johan

rs 250 1995

ik heb een motorfiets particulier gekocht 15800 op de teller
ik heb hem nagekeken zuigers etc, en weer in elkaar gezet!
alles zag er erg goed uit!
maar er is nu een raar geluidje wat uit de motor komt
je moet goed luisteren en dan hoor je een onregelmatig (tikje/plofje)bij stationar en rustig rijden
ik kan maar niet bedenken wat het is maar ik denk dat het uit een van de twee cillinders moet komen, gebasserd op het volgende:
stationair is een uitlaat steeds kouder de ander word zo warm
en als ik gewoon een bougie eraf gooi loopt ie (hetzij met moeite natuurlijk)op een gewoon door, en op de ander absoluut niet??
zijn dit abnormale verschijnselen?

Graag zou ik met wat mensen praten die de motorfiets op technisch wat beter kennen als mij

met vriendelijke groeten,


Johan de Ruiter
 
Goed, we gaan van start:
-Dat 1 cilinder sneller opwarmt als de ander is normaal, maar hoe lang blijft de eene koud? (welke trouwens?)
-Hoe lang heb je em laten draaien voordat je een bougie eraf trok?
-Wat heb je trouwens allemaal nagekeken toen je het blok open had?
-Hoe is de kleur van de bougies trouwens?
-Nieuwe pakkingen gebruikt?
Damn, kan nog een tijdje doorvragen, maar houd het hier ff bij :9
 
Goed, we gaan van start:
-Dat 1 cilinder sneller opwarmt als de ander is normaal, maar hoe lang blijft de eene koud? (welke trouwens?)
-Hoe lang heb je em laten draaien voordat je een bougie eraf trok?
-Wat heb je trouwens allemaal nagekeken toen je het blok open had?
-Hoe is de kleur van de bougies trouwens?
-Nieuwe pakkingen gebruikt?
Damn, kan nog een tijdje doorvragen, maar houd het hier ff bij :9

blijft erg lang koud vind ik?ja wat is lang!!maar het is toch onlogisch voor mij(waarom is de ene kouder?!
ik ga er vanuit dat twee cilinders stationair allebei evenveel werk doen en dus even warm moeten worden?of is dit niet zo?
Het is natuurlijk niet gewoon een grasmaaier er zit best wel wat electronica in waar ik nog niet zo veel ervaring mee heb!van alles is electronisch gestuurd vandaar!!
heb zuigers eruit gepakt en schoongemaakt inclusief zuiger veren enzo, nieuwe pakking gebruikt!en alles met momentsleutel even herd aangedraaid!er lekt dus ook niks!je ziet of hoorts niks erbij langs sissen/spuiten!ook niet bij vol gas!
bougies waren zwart maar heb ze gereinigd met schuursponsje!Zagen er goed uit daarna!




bedankt voor je reactie

johan
 
waarschijnelijk toch een verschil in afstelling, waarschijnelijk loopt die 1ne cilinder afentoe wel of niet mee ,vandaar dat plofje,als de cilinders niet alle twee evenveel arbeid verichten gaat je motor ook wat onrustiger/rauwerlopen.
ik zou eerst de carbs even cheken, en de electrodeafstand van de bougies(kijk dan ook gelijk ff naar de bougiestekkers deze willen ook nog wel eens losgaanzitten ;)

geluk
 
heb zuigers eruit gepakt en schoongemaakt inclusief zuiger veren enzo, nieuwe pakking gebruikt!en alles met momentsleutel even herd aangedraaid!er lekt dus ook niks!je ziet of hoorts niks erbij langs sissen/spuiten!ook niet bij vol gas!
bougies waren zwart maar heb ze gereinigd met schuursponsje!Zagen er goed uit daarna!
Nou dat van die momentsleutel is in ieder geval goed, vond trouwens wel dat die moeren met een bizar laag moment vast moesten maar dit terzijde...
Maar je bougies horen niet zwart te zijn, dan staat ie te rijk, veel te rijk. De bougie hoort lichtbruin (koffie met melk) van kleur te zijn.
Heb je nog gekeken naar de afstelling van de oliepomp?
Wat voor bougies heb je d'r in zitten?
 
Lijkt me een carburatieprobleem. Ik zou alles volgens het boek afstellen en de carbs synchroniseren.

Geen ervaring met RS250, maar wel veel met brikken.

Kan ook aan de ontsteking liggen, maar die is electronisch neem ik aan, dus daar zal het niet heel snel aan liggen. Je kunt natuurlijk wel makkelijk checken of je aan beide bougies een goede vonk krijgt. Eerst de makkelijke dingen checken c.q. uitsluiten en als het voor 100% zeker daar niet aan ligt, verder (moeilijker) zoeken.
 
Lijkt me een carburatieprobleem. Ik zou alles volgens het boek afstellen en de carbs synchroniseren.

Geen ervaring met RS250, maar wel veel met brikken.

Kan ook aan de ontsteking liggen, maar die is electronisch neem ik aan, dus daar zal het niet heel snel aan liggen. Je kunt natuurlijk wel makkelijk checken of je aan beide bougies een goede vonk krijgt. Eerst de makkelijke dingen checken c.q. uitsluiten en als het voor 100% zeker daar niet aan ligt, verder (moeilijker) zoeken.
Yup helemaal mee eens. Heb inmiddels aardig wat ervaring met dat blok |( Heb je een werkplaatshandboek? Die staan in ieder geval wel ergens op internet of anders heb ik em nog wel liggen denk ik.
 
Nou dat van die momentsleutel is in ieder geval goed, vond trouwens wel dat die moeren met een bizar laag moment vast moesten maar dit terzijde...
Maar je bougies horen niet zwart te zijn, dan staat ie te rijk, veel te rijk. De bougie hoort lichtbruin (koffie met melk) van kleur te zijn.
Heb je nog gekeken naar de afstelling van de oliepomp?
Wat voor bougies heb je d'r in zitten?

nee heb niet gekeken naar de olie pomp maar die kun je dus afstellen, ik heb wel een werkplaats handboek op cd rom en ik zal er eens naar kijken.

maar is het niet zo dat hij vanuit de fabriek al goed staat, er kan natuurlijk iemand aan gedraaid hebben.

kan het ook aan de rijstijl hebben gelegen dat er zoveel zwarte kool aan de bougie zat,en het is natuurlijk wel twee-takt hij rookt met starten wel veel maar daarna niet echt veel meer!

de motor had trouwens achter een best vierkante band, die heb ik vervangen.
 
...er kan natuurlijk iemand aan gedraaid hebben.
precies!

kan het ook aan de rijstijl hebben gelegen dat er zoveel zwarte kool aan de bougie zat,en het is natuurlijk wel twee-takt hij rookt met starten wel veel maar daarna niet echt veel meer!
2takten roken nu eenmaal. Rijstijl heeft ongetwijfeld een invloed, maar ik kan me niet voorstellen dat daar bougies zwart van worden.

Ceebee400Tee rijdt misschien geen 2takt, maar z'n idee was goed. Begin eenvoudig, check afstellingen, kijk of je carbs schoon zijn monteer nieuwe bougies, zijn de benzine en de olie wel helemaal fris.
Lijkt me toch dat je het in die hoek moet zoeken als het blok verder in orde is.
 
Waarom niet meteen nieuwe zuigers erin gedaan ?? Vervangen bij 16000 volgens manual en daar zit je dus aan....
 
Terug
Bovenaan Onderaan