Aprilia RST1000 Futura Deel2

Top of Flop?

  • Top

    Stemmen: 28 52,8%
  • Flop

    Stemmen: 6 11,3%
  • Ach.. elke motor heeft wel nadelen.

    Stemmen: 19 35,8%

  • Totaal aantal stemmers
    53
Even de prijzen vergeleken bij nh motoren hier om de hoek, mpr2 is nog gewoon leverbaar en de mpr4 en metzeler zijn 25 tot 30 % duurder...
Blijf maar bij de oude vertrouwde mpr2. Bandjes hebben me nog nooit in de steek gelaten en deze set gaat nu al een ruime 17k mee :]
Waarschijnlijk ga ik overstappen naar de Michelin PR 2. De Pirelli Diablo Rosso II was als set wat duurder dan de Michelin PR 2. Michelin heeft de prijzen van de "oude" series sinds de introductie van de PR4 wat naar beneden bijgesteld. De levensduur van de Michelin PR 2 wil ik ook eens testen. En de Michelin PR 2 is als set direct leverbaar. *D
 
Laatst bewerkt:
Het enige nadeel vd mpr2 wat ik heb ondervonden is het cuppen van de band.
Dat is overigens meer zichtbaar dan dat het echt merkbaar is tijdens het rijden.
 
Bedankt voor de tip. Mijn Pirelli´s hebben dat ook zag ik, vooral aan de voorkant.
Begin dat nu tijdens het rijden ook wel te merken.
 
Rustiger rijden, dan heb je nergens last van. :t :+
 
Laatst bewerkt:
Mooi egaal afgesleten. Ook Pirelli? Wat zijn je veringsinstellingen van je voorvork?
 
Vraag voor de Michelin gebruikers: het karakter van een Michelin band schijnt qua constructie te verschillen van merken als Metzeler, Pirelli, Dunlop. Het karkas schijnt wat flexibeler te zijn waardoor de feedback tijdens het rijden beter zou zijn. Is dat zo en wat merk je er echt van tijdens het rijden?
 
Dat klopt. elke band heeft een eigen karakter hoor ;)

Op mijn fuut zaten mpr2's. Welke ik vervangen heb voor mpr4's.
De motor werd hier enorm wendbaar van. Alsof de lomperik opeens balletschoentjes aan had.
De feedback in snelle bochten vond ik dan weer drama.
Daar vind ik mijn set Angel GT (onder mijn BMW K1200s) weer schitterend.
Feedback in de stad (wendbaar) vind ik minder dan de MPR4's, maar snelle bochten en snelle snelheidswisselingen (sportief rijgedrag) vind de band dan weer prachtig door hier vol vertrouwen op te reageren.
 
Bedankt voor je reactie. Hoe gedraagt de voorband van Michelin zich in korte bochten?
Zelf vind ik het niet erg als je wat moet "werken" in 'n bocht. En ben ik minder enthousiast als de voorkant "in de bocht valt". Pirelli verrast je in dat opzicht nooit. Net als Metzeler overigens.
 
Dat in de bocht vallen is wel bekend toen Michelin het eerste met andere tophoeken kwam van de zijkanten.
Al valt het enorm mee vind ik.

Maar ik kies de banden wat meer circuit georiënteerd (RSV4) en heb al Corsa Rosso's klaarliggen voor 2017.
Ik heb mij op Zandvoort nog nooit zo lekker gevoelt op rubber als met Pirelli.
Al is voor op de weg en licht circuitgebruik de Continental RoadAttack 2/3 ook al verrassend sportief.

Deze Pilot Power banden zaten op de motor bij aankoop, de achterband geef ik weg, de voorband komt op de woon-werk motor.
Prima sportieve budget banden inmiddels. Zo lang het niet te warm wordt en ze gaan smeren. :)
 
Bedankt voor je reactie. Hoe gedraagt de voorband van Michelin zich in korte bochten?
Zelf vind ik het niet erg als je wat moet "werken" in 'n bocht. En ben ik minder enthousiast als de voorkant "in de bocht valt". Pirelli verrast je in dat opzicht nooit. Net als Metzeler overigens.
Hier nog even op terugkomen, ik lees net een test dat het bij de Road4 (optie voor mijn woon-werk bike) dus veranderd is. :)

Rijdend met een nieuwe set Pilot Road 4 Trail onder een 1000cc allroad, vallen de eerste dingen al snel op. Het stuurgedrag van de nieuwste Michelin is een stuk neutraler dan dat van de voorlopers, de Pilot Road 2 en 3. De twee laatstgenoemde versies van de Pilot Road hadden sterk de neiging om de bocht 'in te vallen' en dat is met de Pilot Road 4 absoluut niet het geval. Wat ook bij de vorige twee versies van de Pilot Road merkbaar was dat je, vooral bij snelle bochtenwisselingen, beweging voelde in de band. Met de Pilot Road 4 is deze beweging niet aanwezig, zelfs bij hard insturen niet. De band voelt hierdoor erg stabiel en vertrouwd aan, richt zich minimaal op tijdens het remmen in een bocht en ook op een natte ondergrond doet de Pilot Road 4 uitstekend zijn werk. Bij hogere snelheden voelt het geheel nog stabiel aan en de band is niet gevoelig voor reparatiestroken op de snelweg. De Michelin geeft veel vertrouwen en warmt snel op, als de band koud is geeft deze ook al behoorlijk veel grip. Er moet dan ook flink aan het gas gehangen worden voordat je met koude banden merkt dat deze een misstap maakt.
 
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Top :t. Even getwijfeld of het toch weer Pirelli zou worden, maar ik ga de Michelin Pilot Road 2 eens proberen! De man waar ik voor mijn banden heen ga is niet alleen 'n toffe gast maar ook 'n man met verstand van zaken. Hij liet me het verschil zien in de opbouw van het karkas van de Michelin en andere merken. Zijn opmerking dat ik in ieder geval meer kilometers met de Michelins kan maken wil ik wel eens testen. De Pirelli's zijn echt aan vervanging toe. Af en toe lijkt het of je met 'n lekke banden rijdt.
 
Laatst bewerkt:
Ola mede futura-lovers. Zal me eerst even introduceren; nieuw namelijk hier. Kjeld is de naam, 26 jaar en woonachtig in ons mooie zuiden. Sinds afgelopen dinsdag mag ik mezelf ook een trotse futura-eigenaar noemen. Ik moet a.s. Dinsdag voor de tweede x op voor m'n praktijkexamen, (gaan ook uit van de laatste keer dan😜).. Me keuze voor eerste motor is dus gevalle op het strake Italiaanse design "de Futura". Alleen nog even uitdokteren hoe ik afbeeldingen ervan krijg ge-upload.
 
Laatst bewerkt:
Laat maar weten als je er aan wil beginnen. Het eraf tillen moet je wel met tweeën doen om beschadigingen te voorkomen.
Oke, ik vind hier wel iemand die me met het eraftillen helpt.
Ik nodig je graag op een bak koffie uit maar even naar Oostduitsland komen is toch wat ver. ;)
Heb je een beschrijving?
 
Oke, ik vind hier wel iemand die me met het eraftillen helpt.
Ik nodig je graag op een bak koffie uit maar even naar Oostduitsland komen is toch wat ver. ;)
Heb je een beschrijving?
Haha, nee ik kom je niet helpen met het eraf tillen!
Als je aan de klus begint kan ik je wel mijn werkwijze herhalen. ;)
 
Vorige week donderdag ook hier de bekende lekke koppiling slave cylinder gekregen. Bij elke keer ontkoppelen werd de vrije slag groter tot er geen olie meer was voor de koppeling. Inmiddels aan het sleutelen en via de facebookgroup Futura een complete set seals besteld in de UK, dus voor master en slave cylinder. Ze zijn bestand tegen DOT 5 remolie. Gebruik tevens de gelegenheid om koppelingsleiding en remleidingen voor te vervangen voor HEL leidingen.

Voor wie dit ook heeft en wil bestellen, dit zijn de gegevens van het bedrijf dat de seals levert, onder eigen artikelnummer op maat gemaakt. Zijn dus geen Brembo Parts. Complete set met verzending en 20%VAT komt neer op UK Pound 24,- dus reparatie is zeker te doen

Link naar het artikel over de spareparts: http://moto-abruzzo.com/2016/uk-replacement-seals-for-capofutura-clutch-system/

These part are required;

Master Cylinder Seal – Lever End: SU12-6.9-4DE-EP-S-DK101 – £2.50
Master Cylinder Seal – Spring End: SU12-5.2-3.8-EP-S-DK106 – £2.50
Clutch Slave Cylinder Main Seal: SU112078-018DE-EP-S-DK101 – £2.79
Clutch Slave Cylinder Piston Pushrod Seal: SS8-16-7-SC – £1.60
 
Vorige week donderdag ook hier de bekende lekke koppiling slave cylinder gekregen. Bij elke keer ontkoppelen werd de vrije slag groter tot er geen olie meer was voor de koppeling. Inmiddels aan het sleutelen en via de facebookgroup Futura een complete set seals besteld in de UK, dus voor master en slave cylinder. Ze zijn bestand tegen DOT 5 remolie. Gebruik tevens de gelegenheid om koppelingsleiding en remleidingen voor te vervangen voor HEL leidingen.

Voor wie dit ook heeft en wil bestellen, dit zijn de gegevens van het bedrijf dat de seals levert, onder eigen artikelnummer op maat gemaakt. Zijn dus geen Brembo Parts. Complete set met verzending en 20%VAT komt neer op UK Pound 24,- dus reparatie is zeker te doen

Link naar het artikel over de spareparts: http://moto-abruzzo.com/2016/uk-replacement-seals-for-capofutura-clutch-system/

These part are required;

Master Cylinder Seal – Lever End: SU12-6.9-4DE-EP-S-DK101 – £2.50
Master Cylinder Seal – Spring End: SU12-5.2-3.8-EP-S-DK106 – £2.50
Clutch Slave Cylinder Main Seal: SU112078-018DE-EP-S-DK101 – £2.79
Clutch Slave Cylinder Piston Pushrod Seal: SS8-16-7-SC – £1.60

Ik zou geen dot 5 remvloeistof gebruiken, dat is niet mengbaar met dot 3, 4, 5.1 dus als zou je alles goed moeten flushen als je hiernaar wil overstappen.
Het enige 'voordeel'van dot 5 is dat het de lak niet aantast bij morsen, daarom word het vooral massaal bij harley rijders gebruikt.

Dot 5.1 gebruik ik zelf en heeft het hoogste kookpunt van alle remvloeistoffen, dat is ook mengbaar met dot 4 wat veel gebruikt word.

Wel interessant dat je een revisieset voor de koppelingspomp gevonden hebt.
Ik ben er zelf ook naar opzoek geweest maar een imitatie setje dat ik gemonteerd had beviel niet echt, heb uiteindelijk een zgan pomp gemonteerd en hij koppelt weer perfect 8-)

Trouwens, de standaard koppelingsleiding is al staalomvlochten dus daar behaal je geen 'voordeel' uit met een nieuwe set hel remleidignen
 
Als het binnenwerk van het pompgedeelte goed is dan zijn gewone rubberen slangen ook knalhard met koppelen/remmen.
Iedereen vervangt altijd de slangen, maar niet de originele >10 jaar oude binnenwerken van de pomp zelf. :)
 
Vorige week donderdag ook hier de bekende lekke koppiling slave cylinder gekregen. Bij elke keer ontkoppelen werd de vrije slag groter tot er geen olie meer was voor de koppeling. Inmiddels aan het sleutelen en via de facebookgroup Futura een complete set seals besteld in de UK, dus voor master en slave cylinder. Ze zijn bestand tegen DOT 5 remolie. Gebruik tevens de gelegenheid om koppelingsleiding en remleidingen voor te vervangen voor HEL leidingen.

Voor wie dit ook heeft en wil bestellen, dit zijn de gegevens van het bedrijf dat de seals levert, onder eigen artikelnummer op maat gemaakt. Zijn dus geen Brembo Parts. Complete set met verzending en 20%VAT komt neer op UK Pound 24,- dus reparatie is zeker te doen

Link naar het artikel over de spareparts: http://moto-abruzzo.com/2016/uk-replacement-seals-for-capofutura-clutch-system/

These part are required;

Master Cylinder Seal – Lever End: SU12-6.9-4DE-EP-S-DK101 – £2.50
Master Cylinder Seal – Spring End: SU12-5.2-3.8-EP-S-DK106 – £2.50
Clutch Slave Cylinder Main Seal: SU112078-018DE-EP-S-DK101 – £2.79
Clutch Slave Cylinder Piston Pushrod Seal: SS8-16-7-SC – £1.60


Goede tip. Goedkoper dan origineel. Niet vergeten speciaal ate vet te gebruiken.

Het lijkt erop dat het masterseal alleen de afdichthoes is aan de buitenkant.
 
Klopt Seba$, ik bedoel DOT 5.1 en niet 5, sorry.
Wist niet dat de leidingen als standaard metaalomvlochten zijn, maar inmiddels zitten koppelingsleiding en remleidingen voor er al in. Moet nog wel e.e.a. afvullen maar ga eerst de afgebeten reservoirs van de rem- en koppeling bijspuiten. Kan eventueel de koppelingsleiding eens nameten en deze gebruiken voor de achterrem, dit is best wel een lange remleiding.

Gebruik speciaal vet voor het smeren welke geschikt zijn voor remolie, ik heb een potje gekocht voor een euro of 6 bij de automaterialenhandel op de hoek.

De reparatieset bestaat uit:
- Master cilinder 2x kleine rubberen delen die passen op de kunststof pomp-pin. Let op met aanbrengen zodat deze niet scheuren bij het monteren. Advies is de rubbers op te warmen in kokend water en dan met behulp van een spits hulpstuk (spuitmond kittube of balpentip) op de pin te plaatsen en dan het rubbert te schuiven met vet over de pomp-pin.
- Slave cilinder, rubber voor afdichting van de pompcilinder (makkelijk te vervangen)en rubberen seal in het center van de slave cilinder waar de pin van de koppeling in komt. Ook relatief makkelijk te vervangen. Laat de cilinder even in kokend water uitzetten dan kan de metalen bus in het binnenste rubberen deel makkelijker worden verwijderd. Maar alle onderdelen zijn los te bestellen dus een complete set hoeft niet.

Ik merkte ook dat het dustseal tussen koppelingshandel en stift naar de master cilinder was vergaan. Brembo levert deze niet nieuw, maar ze zijn wel te krijgen via KTM en Aprilia dealers. Artikelnummers zijn 61013008000 bij KTM (circa 6 Euro) of bij aprilia AP8133522 (circa 9 Euro)

De slave cilinder was makkelijk te verwijderen uit de behuizing door de achterliggende veer. Echter na montage van de nieuwe seal was dit makkelijke bewegen wel afgelopen en was het slecht te bewegen. Let er wel op bij het terug monteren van de seal en cilinder in de behuizing je niet de achterliggende veer los stoot van de cilinder.

Wil het systeem bijvullen met de slave cilinder nog niet gemonteerd op het blok maar los bengelend aan de remleiding, omdat het dan handiger is met ontluchten denk ik. Wil vanaf onder naar boven de olie weer gaan inbrengen. Reverse bleeding ook wel. Tips zijn welkom begrijp dat dit een lastig stukje is samen met ontluchten van de achterrem.

Aangezien alles in dit deel goed dicht is heb ik alleen wat watervast vet gebruikt op de flenzen van de slave cylinder en carter om af te dichten. Ik denk dat meer vet in / op de koppelingspin alleen maar vuil gaat oppakken en daarmee de slijtage versnelt van de seals.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan