Aprilia Tuono gen 2 houdt in en valt uit.

vtr1000fire

Die hard MF'er
12 nov 2004
555
104
Pijnacker
Ik heb iets vreemds met mijn tuono, laatste rit begon die onder de 5.000 toeren in te houden en stationair valt die uit.

Ik verwachte eigenlijk een kapotte dynamo(kwaaltje van deze motoren) maar de gemeten spanning op de accu bij 3500 toeren is rond de 14 volt. Ik heb de accu nog even helemaal vol geladen maar dat maakt geen verschil, hij start ook prima met een beetje gas.

Iemand een idee of dit zelf ook meegemaakt?
 
Ik heb iets vreemds met mijn tuono, laatste rit begon die onder de 5.000 toeren in te houden en stationair valt die uit.

Ik verwachte eigenlijk een kapotte dynamo(kwaaltje van deze motoren) maar de gemeten spanning op de accu bij 3500 toeren is rond de 14 volt. Ik heb de accu nog even helemaal vol geladen maar dat maakt geen verschil, hij start ook prima met een beetje gas.

Iemand een idee of dit zelf ook meegemaakt?
Deze heeft toch injectie,zijn er geen foutcodes uit te lezen?
 
Hier al gevraagd?
 
Ik heb iets vreemds met mijn tuono, laatste rit begon die onder de 5.000 toeren in te houden en stationair valt die uit.

Ik verwachte eigenlijk een kapotte dynamo(kwaaltje van deze motoren) maar de gemeten spanning op de accu bij 3500 toeren is rond de 14 volt. Ik heb de accu nog even helemaal vol geladen maar dat maakt geen verschil, hij start ook prima met een beetje gas.

Iemand een idee of dit zelf ook meegemaakt?
Je kunt proberen de stappenmotor voor het stationair gedeelte schoon te maken.
of dat met het inhouden te maken heeft twijfel ik aan, maar deze dingen worden vuil en dan werken ze niet goed meer.
Verder de vacuumslangetjes op de gasklephuizen controleren op scheurtjes.
De stappenmotor zit rechts onder op het luchtfilter, met 2 hardplastic "slangen" er aan, even reinigen met remmenreiniger en het zuigertje inspuiten met siliconenspray.
NIET HEEN EN WEER BEWEGEN!!!
 
Mocht de tip van midlifecrisis niet werken zou je ook eens naar de lambdasonde kunnen kijken,
als deze verkeerde waardes doorgeeft gaat het ook mis,dan kan de motor te rijk of te arm komen te staan.
 
Vandaag de vacuüm slangen gecheckt en de stappenmotor gangbaar gemaakt. Hij wilde hierna slecht starten omdat de accu al wat leger was van het vele starten. Hij liep wel maar viel stationair toch weer uit. Hij ligt nu aan de druppellader.
 
Ik weet niet of je in de tank kan kijken men een lamp,maar als dat mogelijk is eens controleren op water in de benzine,dat verschil zie je duidelijk want benzine drijft op water,dat doen na een dag stilstaan,niet net na rit want dan vermengd het met de benzine.
 
Zijn de steker(s) van dynamo niet ingebrand ? Dan wel/niet contact tijdens het rijden? Bij mijn GEN 1 zit een stekker bij de spanningsregelaar en bij het blok zelf daar waar de 3 gele draden uit je blok komen. Ik merk dit op omdat ik dezelfde klacht had inhouden/stotterend rijden en stationair (stoplicht)soms uitval. Draden heb ik door gesoldeerd en sindsdien geen last meer gehad. Zorgen dat je met een volle accu start ivm het lager van je startkoppeling die het kan begeven bij slechte/zwakke/te lege accu.
 
De slangen van de brandstofpomp in de tank kunnen ook splitsen na zoveel jaar. Dan kan je injectiesysteem niet de benodigde druk handhaven. Het is de moeite waard om de hele unit in de bodemplaat van de tank los te maken, filter vervangen, theezakfilter reinigen en alle brandstofslangen vervangen. Let op dat je onderdompelbare ethanol bestendige slangen voor injectiesystemen gebruikt
 
De slangen van de brandstofpomp in de tank kunnen ook splitsen na zoveel jaar. Dan kan je injectiesysteem niet de benodigde druk handhaven. Het is de moeite waard om de hele unit in de bodemplaat van de tank los te maken, filter vervangen, theezakfilter reinigen en alle brandstofslangen vervangen. Let op dat je onderdompelbare ethanol bestendige slangen voor injectiesystemen gebruikt

Dat lezende kun je eerst nog de brandstofdrukregulator controlenen, als die (door)lekt kan dat ook problemen geven.
Met doorlekken bedoel ik naar de retourleiding, dat is van buitenaf niet te zien.
 
Begreep van een kennis dat kapotte inlaatrubbers ook dit soort problemen kan veroorzaken.
Dat kun je testen met de willem1940 proef.

Zet stationair zo hoog dat ie niet uitvalt. Dan deo, of remreiniger, oid op de inlaatrubbers spuiten in pufjes.

Verandert er niks, ok
Verandert er wel iets, dan lek
 
maar met iets gas geven zou dat ook moeten lukken, denk ik.
Wat ik wel weet dat het soms lijkt (visueel) alsof de rubbers vol haarscheurtjes zitten maar dan niet lekken.
Testen met wat remmenreiniger bied dan meer zekerheid, de rubbers zijn nogal prijzig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan