Ariel VB600 1954

Ah! A BFH!

IMG20220726201502.jpg




Big
Fucking
HAMMER!! _O-
 
Da he-j mooi doan kearl! :t
Dit zijn zijspantrekkers bij uitstek; veel koppel onderin, doorhalen heeft geen zin.
Je moet het echt van het lome onderin- & middengebied hebben.
Ik vind de oudere modellen/ bouwjaren met Webb vork iets mooier, maar daar betaal je ook (meer) voor.
Have fun!
 
Laatst bewerkt:
Ja die vindt ik ook een stuk mooier @PLR maar die zijn gelijk 2 of 3 duizend euro duurder . en om alleen de voorvork vondt ik het wat gekke werk .
 
Laatst bewerkt:
Prachtige motor! Toen ik net de leeftijd had om m'n rijbewijs te halen kwam ik vaak over de vloer bij een verzamelaar van Ariel's.
Hij had er zeker een stuk of 30, was al met pensioen toen, en ik was welkom bij hem. Altijd bezig met sleutelen, had behalve een VB ook NH's, en zeker 5 square fours. De man is destijds verhuist naar Oudewater, ik weet niet wat er van zijn collectie is terecht gekomen. Hij was toen al zeker de 60 al gepasseerd. Was ook lid van de Ariel club. Pim Jeremiasse heette ie. Was een gouden kerel.
 
Okay, deze motor heeft dus gen aparte magneetontsteking?(Zodat je niet afhankelijk bent van de dynamo/accu om te rijden)
Ik heb een 600cc BSA zijklepper gehad, deze blokken rammelen van het koppel en rijden idd erg fijn..
 
Ja wel , zonder accu loopt hij ook , door de magneet onsteking . Start ook als hij warm is gelukkig . Maar voor de toekomst wil ik hem nog wel laten nazien .
 
Leuk ding!!
Zelf een BSA M20 gehad. Ook een 1 cil. zijklepper. Idd een prettig koppel. :Y
En voor hard rijden moet je wat anders hebben.})
 
Prachtige motor! Toen ik net de leeftijd had om m'n rijbewijs te halen kwam ik vaak over de vloer bij een verzamelaar van Ariel's.
Hij had er zeker een stuk of 30, was al met pensioen toen, en ik was welkom bij hem. Altijd bezig met sleutelen, had behalve een VB ook NH's, en zeker 5 square fours. De man is destijds verhuist naar Oudewater, ik weet niet wat er van zijn collectie is terecht gekomen. Hij was toen al zeker de 60 al gepasseerd. Was ook lid van de Ariel club. Pim Jeremiasse heette ie. Was een gouden kerel.
 
Vreselijk, hij was echt een mooie kerel, met heel veel verhalen, ik kwam regelmatig, eigenlijk elk weekend wel, bij hem langs.
Altijd was ik welkom, weet je, toen ik er op m'n CB 500 Four langskwam, zei ie eens, zullen we een stuk gaan rijden, pak ik de Square four wel.
Dat was een 1000, dus ik had geen schijn van kans, hehe. Hij had er overigens meerdere, een stuk of 5.
Ik heb hele goede en fijne herinneringen aan Pim.
 
Laatst bewerkt:
Die lange slag eenpitters van toen klinken en rijden eigenlijk allemaal hetzelfde, niet voor niks noemden de Duitsers dit motortype liefkozend 'Dampfhammer'...hoewel eigenlijk alleen de AWO425 deze bijnaam kreeg.


Klinkt bekend?
 


Hey .
Vandaag bij thuiskomst spuit mijn ariel olie uit de carter onluchting .
Hij loopt en rijdt geweldig , hij zweete altind wel iets uit de ontluchting. Maar dit is wel extreem. Nu zal mijn olie tankje beetje te vol . Zou het kunnen dat of de oliepomp teveel zen best doet ? Of dat de olie retour ergens niet goed gaat ? Of gooit hij gewoon zen overtollige olie eruit ?
 
Dry-sump systeem?
Indien ja, tap het carter eens af?
Wat voor systeem heeft hij tegen teruglekken? Een kogeltje-zitting waar een vuiltje tussen kan komen?
 
Ik zal morgen even kijken hoeveel olie in het carter staat , mijn olietankje is niet ver gezakt dus kan niet veel wezen.
maar denk dat de oliepomp wel uitelkaar kan / bak met petroleom gooien ?
1684436227454.png
 
Laatst bewerkt:
Krukas in BDP zetten bij stilstand kan helpen. Beter is uit te zoeken wat er aan de hand is..
 
IMG20230519085957.jpg
IMG20230519090001.jpg
IMG20230519090005.jpg
IMG20230519085959.jpg


Spul ziet er allemaal prima uit . Niet vies of ieys. Carter kwam 350ML uit. De olie retour leiding doorgeblazen . Bij mijn bsa spoot de retour leiding in de olir tank , deze ariel retour leiding druppeld wat . Af en toe een lucht bel. Maar het spuit er niet uit zoals bij bsa .
 
Nu ben ik er al een tijdje uit dat Engels spul maar was het niet zo dat de retourpomp meer pompte dan de aanvoerpomp ?
350ML is teveel wat in het carter kan achterblijven, zou nog wat verder zoeken
 
Laatst bewerkt:
Als olie terug spuit heb je wet-sumping.. olie met bubbels is goed omdat carter leeg wordt gezogen en er lucht meekomt. Bel zo anders Joost van JVmotors even (en zeg dat ik schakelpedaalrubbertje heb vergeten, heb vanmiddag een andere ketting voor de enfield gehaald)
 

Heeft iemand hier al eens besteld?
Dit lijkt me wel wat ?


of deze?
 
Laatst bewerkt:



Heb 3 olie pompen geprobeerd.
Alle 3 exact hetzelfde.
De man waar ik de oliepompen geleend heb zei dat het blowby kan zijn. Versleten zuigerveren ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan