Auto GPS, smartphone of meteen deftige moto gps

ChristofR

Die hard MF'er
29 mei 2020
310
213
West-Vlaanderen, België
Ik heb een Beeline GPS die ik nu ga gebruiken op m'n Z900RS omdat ik daar niet mee ga touren, alleen maar kortere ritten.

Voor mijn V-Strom zou ik een wat 'uitgebreider' systeem willen omdat ik met die motor wellicht toch wel wat langere ritten ga doen en ik ook wel af en toe een road trip van enkele dagen tot een week wil doen.
Ik zeg 'af en toe' en dan is bijvoorbeeld een Zumo XT of een TT Rider 550 nogal aan de dure kant om gewoon 'af en toe' eens te gebruiken.

Een alternatief is mijn smartphone gebruiken, of misschien wel die Garmin auto-GPS die ik in de kast heb liggen (is er eentje met DAB verkeersinformatie, 4,3 inch).
Voor de DAB moet die ingeplugd zijn met een 12V stekker maar die heb ik op de V-Strom.
Maar of ik nu kies voor mijn smartphone of die Garmin, ik ben op zoek naar de beste houder hiervoor. Trillingsvrij is een eerste vereiste, en dan sowieso bestand tegen de regen, omdat noch de smartphone, noch de auto GPS weatherproof zijn.
Vraag is dan ook of er een manier is om die dingen nog met handschoenen te bedienen. Voor de smartphone : zijn er regenbestendige 12V naar USB adapters om de foon van stroom te voorzien ?
Mijn voorkeur zou eerlijk gezegd uitgaan naar die Garmin, heb er sowieso levenslange kaartupdates bijgekregen en ik ga nooit verder dan de buurlanden rijden (dus Nederland, Frankrijk, Duitsland, Luxemburg, en eventueel UK).

Ben een leek op dat vlak en er zijn zo veel houders op de markt dat ik niet weet waar beginnen, en hoe meer reviews je leest, hoe meer je twijfelt;
Iemand wat tips ? Thanks !
 
Vraag is dan ook of er een manier is om die dingen nog met handschoenen te bedienen. Voor de smartphone : zijn er regenbestendige 12V naar USB adapters om de foon van stroom te voorzien ?

Er zijn imho geen handige oplossingen om je telefoon met je handschoenen te bedienen. Opties zijn of nieuwe handschoenen kopen geschikt voor telefoon bediening, of je huidige handschoenen aanpassen, of een soort coating erop spuiten maar dat moet je iedere paar weken herhalen, of speciale stickers op de duim/wijsvinger vd handschoen plakken (ook tijdelijke oplossing)

Regenbestendinge 12V naar usb zijn er, bijv van optimate. Maar als je een goede telefoonhouder met laad mogelijkheid koopt zit dat er al bij natuurlijk.
 
Mja, uiteindelijk is het bedienen van je smartphone tijdens het rijden niet echt veilig, als ik erover nadenk. Afgeleid zijn op je motorfiets is nog gevaarlijker dan in de auto.
Als je je bestemming ingeeft, dan hoef je eigenlijk niets meer te doen tijdens het rijden, je kaart blijft afgebeeld maar dan moet je foon wel ingeplugd zijn, natuurlijk. Eventjes stoppen zal beter zijn om eventjes de foon te bedienen...

Ondertussen eens rondgekeken : SP Connect lijkt wel een goeie oplossing en in de moto bundle zit alles wat je nodig hebt, inclusief regencover. Geen USB adapter, wel, en is niet duidelijk of de foon kan opgeladen worden met de regencover bevestigd...
 
SP connect, een draadloze lader en een navigatie app zijn ook een investering. Durfde mijn dure iPhone niet op de motor te bevestigen en risico dat telefoon op roadtrip kapot gaat. Uiteindelijk een Garmin gekocht. Het heeft allemaal zijn voor- en nadelen. Je zou eens kunnen kijken naar aanbieding die soms voorbij komt voor een Zumo 346 of TomTom 50 (minder landen en goedkoper).
 
Zeker dat je niet gewoon alles met de Beeline kan / wilt doen? Ik zou het wel weten, heb ook de Beeline sinds een tijdje en vind het geniaal. Niks extra's nodig voor mij en door het minimale juist meer om je heen kijken en minder op die navigatie turen.

Telefoon deed ik eerst ook op het stuur, maar de camera van mij S7 is los komen te zitten en verdenk toch erg mijn motorfiets met de trillingen. En mijn nieuwe iPhone 12 mini gaat echt niet meer op het stuur dus.

Of een auto Garmin tegen die trillingen kan, vast wel toch? Regen waarschijnlijk niet...
 
Beeline is goed, geen twijfel over, maar wanneer je wat langere ritten gaat doen, ben je afhankelijk van de batterij van én de Beeline én je smartphone. Met een motor GPS of bijv. SP Connect kan ik mijn 12V stekker gebruiken tijdens het rijden, ben ik wat geruster...

Maar denk effectief dat ik beter uitkijk naar een motor GPS zoals de Zumo XT of de Tom Tom Rider 550. Uiteindelijk is het ook een beetje een gedoe met de smartphone en kan ik ook mijn huidig hoesje niet meer gebruiken.
Dan is de vraag nog : TomTom of Garmin.
De TomTom Rider zou makkelijker zijn in gebruik, maar het scherm zou niet zo goed zijn, en hij zou niet zo goed omgaan met gpx files. De Garmin is duurder en ook wat ingewikkelder in gebruik (blijkbaar) maar het scherm is groter én veel leesbaarder.
Wanneer ik zeg dat een door de zon onleesbaar scherm sowieso al een dealbreaker is voor mij, dan is de keuze al gemaakt, zeker ?
Hoewel, is dat scherm van die TomTom echt zo zwak ?
 
Ik heb jaren met 'n auto -gps ( Garmin Nüvi 1350) op m'n Ducati Monster rondgereden. Deze was gemonteerd met 'n Ram Mount en de voeding verliep via 'n zelfgemaakte aansluiting van batterij naar tanktas ( sigarettenaansteker plug). Bij regenval, kwam er 'n doorzichtig diepvrieszakje over de gps, dat ik vanonder met 'n elastiekje bevestigde. Waterdicht en touchscreen bleef werken. Heb het toestelletje nog altijd, en is nooit defect gegaan van de trillingen.
 
Beeline is goed, geen twijfel over, maar wanneer je wat langere ritten gaat doen, ben je afhankelijk van de batterij van én de Beeline én je smartphone. Met een motor GPS of bijv. SP Connect kan ik mijn 12V stekker gebruiken tijdens het rijden, ben ik wat geruster...

Maar denk effectief dat ik beter uitkijk naar een motor GPS zoals de Zumo XT of de Tom Tom Rider 550. Uiteindelijk is het ook een beetje een gedoe met de smartphone en kan ik ook mijn huidig hoesje niet meer gebruiken.
Dan is de vraag nog : TomTom of Garmin.
De TomTom Rider zou makkelijker zijn in gebruik, maar het scherm zou niet zo goed zijn, en hij zou niet zo goed omgaan met gpx files. De Garmin is duurder en ook wat ingewikkelder in gebruik (blijkbaar) maar het scherm is groter én veel leesbaarder.
Wanneer ik zeg dat een door de zon onleesbaar scherm sowieso al een dealbreaker is voor mij, dan is de keuze al gemaakt, zeker ?
Hoewel, is dat scherm van die TomTom echt zo zwak ?
Het is maar net wat voor eisen je aan een scherm stelt. Nee het is geen full HD, dus film kijken erop zal niet lukken maar voor navigatie waar die natuurlijk voor gebouwd is prima afleesbaar. Gpx files geen enkel probleem voor de TomTom. Gebruik hem met plezier.
 
Ik zeg tomtom.

Zo makkelijk in gebruik
Werkt perfect met gpx routes
Kronkelroute of spannende rondrit fluitje van n cent
Routes via mydrive op tablet of pc draadloos naar je tomtom sturen
Ziet alle files flitsers en mobiele flitsers (tethering aanzetten op je smartphone zodat de tomtom online is)
Actieve houder dus de tomtom laadt op tijdens gebruik
 
Het is zoals Dirkie996 schrijft oude garmin die je al hebt gebruiken in combinatie met een Ram Mount voeding heb je al. een diepvries zip zakje stop je zo in de jas en snel te gebruiken.
Als je de garmin update heb je misschien geluk dat DAB beter werkt de mijne in ieder geval wel.
Heb afgelopen zaterdag de SP connect gezien in een motorzaak maar was niet echt onder de indruk vond het ook veel te duur je bent afhankelijk van het model telefoon die je gebruikt.
Populair zijn iPhone en Samsung voor de SP connect.
Verder de garmin die je hebt heeft verkeersinformatie hoef je je ook niet druk te maken met verbinding telefoon navigatiesysteem.
Dit moet wel met zowel Garmin als TomDom als je verkeersinformatie wilt gebruiken.
 
Ik heb jaren met 'n auto -gps ( Garmin Nüvi 1350) op m'n Ducati Monster rondgereden. Deze was gemonteerd met 'n Ram Mount en de voeding verliep via 'n zelfgemaakte aansluiting van batterij naar tanktas ( sigarettenaansteker plug). Bij regenval, kwam er 'n doorzichtig diepvrieszakje over de gps, dat ik vanonder met 'n elastiekje bevestigde. Waterdicht en touchscreen bleef werken. Heb het toestelletje nog altijd, en is nooit defect gegaan van de trillingen.

Ik rijd op dit moment ook met een 'auto' Tomtom rond. Qua navigatie bevalt het me prima, en voor demontage heb ik een beugel laten 3d printen.

Echter waar ik een beetje van baal is dat het scherm echt slecht is af te lezen. Ik ben eigenlijk benieuwd hoe jouw ervaringen zijn met de Garmin
 
ik had ook een auto tomtom en heb die jaren gebruikt op de motor, regendichte fiets hoes gekocht daarvoor met een mount op t stuur, werkte super. Nadeel: laden van routes vond ik lastiger, en ff snel een leuke kronkelroute onderweg maken ging niet.
 
Ik ben begonnen met mijn galaxy S5 met de tomtom app. Die tomtom app is echt prima! Werkt goed met routes en de snelheid van de telefoon maakt het heel makkelijk om dingen 'even' op te zoeken (niet tijdens het rijden uiterraard).
Uiteindelijk heb ik via marktplaats een zumo 390 weten te scoren voor 160 euro. Wat een heerlijk ding is dat! Hoe je routes moet importeren is ff ontdekken maar als je het eenmaal weet is het heel makkelijk. Ik heb zelf wel getwijfeld over de tomtom 550 maar het jammere van tomtom is dat je niet de track, ten alle tijden op de kaart kan laten zien, bij de zumo kan dit wel dus je ziet ten alle tijden of je nog op de originele track rijdt die je thuis op de pc gemaakt hebt.
Uiteindelijk is dat de reden dat ik bij de zumo blijf.
Wat ik nu mis van de tomtom:
- de uitstraling van de app (vind tomtom er gewoon mooier uitzien dan de garmin).
- het balkje aan de rechterkant van het scherm waar je tankstations, rustplekken en files aan ziet komen. (garmin heeft dit niet dus als mijn benzine lampje gaat branden moet ik stoppen om te kijken of er de komende km's een tankstation aan komt.
 
Ik rijd op dit moment ook met een 'auto' Tomtom rond. Qua navigatie bevalt het me prima, en voor demontage heb ik een beugel laten 3d printen.

Echter waar ik een beetje van baal is dat het scherm echt slecht is af te lezen. Ik ben eigenlijk benieuwd hoe jouw ervaringen zijn met de Garmin
Ik zette het scherm op 100% helderheid en de afleesbaarheid hangt af van de positie van 't scherm; Probeer dit redelijk verticaal te plaatsen, zodat je weinig last hebt van reflecties.
 
Ik zette het scherm op 100% helderheid en de afleesbaarheid hangt af van de positie van 't scherm; Probeer dit redelijk verticaal te plaatsen, zodat je weinig last hebt van reflecties.
Ik heb inmiddels een andere GPS gekocht, want deze gaf echt te weinig lichtopbrengst, en dat word op den duur gevaarlijk (zit je op zo'n schermpje te turen, ipv op de weg te letten)
 
Terug
Bovenaan Onderaan