Garmin voor in auto op motor?

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.121
8.245
Assen
Mensen, een vriendin kwam enthousiast met een Garmin aanzetten, hij zou voor op de motor zijn had ze begrepen maar.. er zitten voedingen bij met sigarettenplugaansluiting?
En verder niet? Dit is toch een auto kit?
Zou het ding zelf wel waterdicht zijn en.. kan ik er wat mee?
DSCF0038.JPG
DSCF0039.JPG
 
Het lijkt op de garmin LM2597LMT. Deze is idd vior de auto bedoeld

Lijkt heel erg op de Garmin Camper 780, heel erg dunne rand, niet meer die dikke randen van het oude model.

Ik heb zelf ook met een Garmin Nüvi op de motor gereden, zolang het droog is gaat dat best goed, maar je mist wel functies die de zumo wel heeft.

Die Garmin Nüvi krijg ik alleen niet meer aan de PC verbonden, of er door trillingen iets aan de usb aansluiting of printplaat kapot is getrild weet ik niet, maar het is wel jammer.
De mijne was LM, dus deed via dat apparaat ook Garmin Basecamp updaten, dat gaat dus niet meer.
 
Geen klepje voor de USB aansluiting, speaker ook open en bloot, die is niet waterdicht. Maar hij ligt al klaar om in de kliko te gooien zie ik? :+
Weggooien kan altijd nog, of weggeeftopic.

Ik ben benieuwd wat @JaVaWa te melden heeft over dit type.

Aan de ene kant kan @sammie het gewoon proberen, maar aan de andere kant heb ik gelezen hoe je reageert als dingen niet werken.
En zo'n apparaat gaat altijd stuk op een moment dat het echt niet uitkomt.
 
Laatst bewerkt:
Sowieso zou ik jou geen Garmin willen aanraden, een zumo (Garmin voor op de motor) is veel complexer dan de TomTom de je eerder had (en hopelijk niet verdwenen is). Die TomTom is veel beter geschikt voor jouw doel. Gewoon iemand erbij vragen die je op weg helpt.
 
Mensen, dank voor de info, de Garmin ga ik weggeven aan iemand met een auto in overleg met degene die 'm aan mij gegeven heeft en dus had begrepen dat het voor een motorfiets is.
Die tomtom werkte voor geen meter.je kon er niet mee navigeren en ligt allang ergens onderin de kliko.
 
Mensen, dank voor de info, de Garmin ga ik weggeven aan iemand met een auto in overleg met degene die 'm aan mij gegeven heeft en dus had begrepen dat het voor een motorfiets is.
Die tomtom werkte voor geen meter.je kon er niet mee navigeren en ligt allang ergens onderin de kliko.
Nieuwe ronden nieuwe kansen. Hou ons op de hoogte Sammie. Wie helpt je op weg.
 
Hoog instapgehalte, style leercurve. Kan je nogal wat avonden kosten voor je het onder de knie hebt. Lijkt me niet echt geschikt voor jou Sammie.
Juist een TomTom zou toch een goede keuze moeten zijn, zeker met een klein beetje hulp.
 
Joh, maar als je geen navigatieding er aan hebt, geen kaart hebt, geen plaats/adres kan invoeren houd 't op?
 
Hoezo? Er zat toch een kaart op? Updaten van de kaart zou een ding kunnen zijn, maar met de bestaande kaart kom je nog een heel eind hoor.
 
Ik heb twee Carmins voor in de auto en de bediening is heel simpel en vind ze beter dan de tomtom van mijn zwager.
 
Als je Garmin gewend bent, zie je inderdaad niet wat er nog simpeler aan kan. Echter als je nog nooit met een navigatie gewerkt hebt en je geeft iemand een TomTom en een Garmin, grote kans dat die persoon eerder met de TomTom op weg kan dan met de Garmin.
TomTom heeft zijn best gedaan om het rijden van routes eenvoudiger te maken door opties weg te laten. In feite kent TomTom alleen de opties "Route starten" en "Route stoppen". Tijdens het rijden laat je de TomTom gewoon het denkwerk doen en je komt vanzelf op het eindpunt van de route uit zoals deze bedoeld is.
 
Zowel de Garmin als de TomTom kennen het invoeren van een adres waar je naar toe wil en zullen dat ook zonder haperen uitvoeren. Bij TomTom is/was dat de standaard methode.
Garmin kan daarnaast met het bijgeleverde programma (MapSource of Basecamp) een door jouw aangemaakte route uitvoeren. Dat is de steile leercurve, het werken met een van die programma's.
TomTom zou via een apart programma een aangemaakte route kunnen uitvoeren. Ook dit vereist oefening voordat je alle mogelijkheden de baas bent.
Aangezien ik een Garmin heb kan ik over TomTom alleen maar algemeenheden vertellen.
 
Ik ken de Garmin t/m Zumo 350 serie en TomTom vanaf de Rider 400 serie (huidige softwarelijn).
De overstap van Zumo naar Rider was in zoverre een verademing dat de Rider gewoon eenvoudiger is in opzet en gebruik.
Ik heb er aan moeten wennen. Na 5 jaar Zumo gebruik, is TomTom toch zeker wat anders. In het begin (2015 ongeveer) was de software van de Rider 400 lang nog niet zo volwassen dat het nu is. Dus daar waren zeker ook nog issues mee. Ik heb de rider in het begin vaak vervloekt maar zag de potentie van het doel dat TomTom voor ogen had. Was een van de eerste in NL die er een gekocht heeft.

Ja, voor het maken van een route is extra software nodig. Routes maken moet je willen. Het is geen verplichting.
Garmin heeft zelf Basecamp. TomTom Mydrive (website) heeft ook mogelijkheden hiervoor. Voor TomTom is MRA (MyrouteApp) ook een hele goede omdat die ook routes kan maken op de TomTom kaart.
Op vakanties heb ik gemerkt dat het krijgen van routes (GPX) van derden (reisorganisaties bijv.) en direct in de TomTom zetten, weinig echt rare dingen oplevert. Dus voor mensen die zelf geen routes willen maken, kan het op deze manier dus ook.

TomTom kent geen gedoe met herberekenen aan/uit. Dat is juist een van sterke punten van TomTom. Verstokte Garmin rijders zien het missen van dit als een nadeel. Na jaren gereden te hebben met TomTom en hoe TomTom zijn software heeft ontwikkeld, kan ik zeggen dat het missen van die functie eerder een voordeel dan een nadeel is. TomTom brengt je altijd weer terug op de originele route. Precies de reden waarom je bij Garmin herberekenen moet uitzetten. Je wil de originele route behouden. Ook daar heeft Garmin stappen in gezet maar het advies geldt nog steeds. Je moet bij Garmin goed weten wanneer je herberekenen kan laten aanstaan en wanneer niet.
 
Ik heb bij mijn Garmin Zumo 220 herberekenen standaard aan staan. Doordat de route meerdere viapunten bevat zal je altijd naar het eerstvolgende viapunt geloodst worden.

Ik heb bij de landmarkrally's wel eens gehad dat ik het landmark niet kon vinden. Ik heb wel altijd een adres bij zo'n landmark opgenomen. De route stoppen en via invoeren van het adres toch het landmark gevonden. Daar de route weer opstarten en gewoon verder gaan.
 
Op mijn tt550 maak ik routes onderweg ( vakanties) als volgt. Navi van start naar eindpunt, dan kijk ik op bijvoorbeeld een fantastische analoge Michelin detailkaart (d-wegen, vaak met groene arcering erlangs) en zet op de tt zelf tussenpunten in de route. Wel ff leesbril op, maar gaat prima!
Liefst op een old skool terrasje met een koffie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan